Tudjuk, hogyan ittak a fiatalok idén nyáron: a fair játék, felelős italozás jegyében
Van persze, aki szerint „kismértékben gyógyszer, nagymértékben orvosság”, vagy aki „egy hetet iszik, egy hetet edz”, de a többség tudatos marad és „meg is szokott állni” egy-két italnál – derül ki a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács idei nyári kampánya, a „Fair játék, felelős italozás” részeként készített tartalmakban szereplő megszólalásokból, azokra érkezett kommentekből. Ahogy azt is megtudhattuk a sportközvetítést nézők visszajelzéseiből, hogy idén nyáron leginkább a koktélok nyertek teret: fő kedvencek a gin-tonic, az aperitíves, vermutos, prosecco-s keverékek, és a klasszikusok: a (kézműves) sör, a fröccs, és az üdítőkkel felfrissített rövidek. A megkérdezettek szerint a lényeg: a társaság és a szurkolás! Az alkohol inkább mellékszereplő. A kampányban Miskovits Marci, Viczián Viktória és Horváth Balázs tartalomgyártók is közreműködésükkel támogatták a felelős italozás sikerességét idén nyáron.
„Szeszesitalokkal foglalkozó szervezetként tagjainkkal együtt különösen nagy a felelősségünk abban, hogy felhívjuk rá a figyelmet: ha valaki úgy határoz, hogy alkoholt fogyaszt, a döntés az övé, hogy ezt mérsékletesen tegye. Évek óta azon vagyunk, hogy ezt minél szélesebb körnek, minél többféle módon és minél színesebben tudomására hozzuk és pozitív hatással legyünk azokra, akik szoktak iszogatni. Idén a sportközvetítések nézőire fókuszáltunk. Ehhez kértük népszerű ambassadorunk és influencereink segítségét is, hogy az ő kreatív ötleteikkel és számos követőjük bevonásával, illetve meccs- és sportjáték-vetítésre kilátogatva, az ott szurkolók megszólításával tudják az üzenetünket továbbadni, párbeszédet kialakítani, hogy valóban a #fairjáték és #felelősitalozás jegyében telhessen a nyár”
– mesélte az MSZSZT nyári kampánya végéhez érve a szövetség igazgatója, Nagy András.
Miskovits Marci tartalomgyártó előbb az UEFA, majd az Olimpiai Játékok közvetítéseire ment ki a stábjával, hogy YouTube videóiban a sportvetítéseket nézőkkel beszélgessen arról, ki hogyan, kivel szurkol és mit, mennyit isznak ilyenkor. Bár ő maga végig a kérdező szerepében maradt, megosztotta saját véleményét is: “Szerintem az a fontos, hogy tudjuk a saját határainkat. Mindenkinek más a mérték, van, akinek a teste elbír többet, van, akié kevesebbet. Csak legyen önismeretünk”. És a magyarok teljesítményét ő sem hagyta szó nélkül: „Szerintem elég szép eredményeket értünk el, nagyon ügyes sportolóink vannak.” Egyetértett továbbá a mértékletességet valló interjúalanyokkal, hogy „így kell csinálni”, gondoljunk a másnapra, holnap is van nap.
Horváth Balázs véleményvezér pedig azt osztotta meg TikTok csatornáján a követőkkel, miért iszik alkoholt csak nagyon ritkán:
„A kérdés, amit megkapok szinte minden egyes alkalommal, ha kimozdulok szórakozni, hogy iszom-e valamit. Erre annyit szoktam mondani, hogy köszi, csak szódavizet jéggel, citrommal. Bár általában erre csak egy fintorgó arcot kapok, de igazából egyszerű, hogy miért: az életem a sport és nagyon odafigyelek arra, hogy mit eszem, vagy mit viszek be a szervezetembe. Ezért az alkohollal egy kicsikét hadilábon állok, mert amúgy szórakozni is szeretek eljárni. A lényeg, amire szeretném felhívni a figyelmet, hogy semmi probléma azzal, hogyha néha fogyasztasz alkoholt. Én is szoktam ímmel-ámmal sportolás mellett”
– mondta Balázs annak kapcsán, ő miért csatlakozott az MSZSZT Fair játék, felelős italozás kampányához.
Viczián Viktória influencer is egyetért a többiekkel:
„Egy jó meccshez bizony jár egy-egy koktél a barátokkal. Azonban nem mindegy, milyen lesz a másnap. Alkoholt csak felelősségteljesen szabad fogyasztani! Meg lehet inni egy-egy pohárral, de a mértékletesség a legfontosabb”
– tudjuk meg tőle, ahogy azt is, hogy „ilyenkor mindig van nassolás is”, de szerinte is a lényeg abban rejlik, hogy jó együtt lenni. „Hiszen mennyivel jobb másnap kipihenten kelni, és nem macskajajjal?” – teszi hozzá nevetve.
A spiritsEUROPE támogatásával megvalósított kampány június elejétől augusztus végéig rendszeres, #fairjáték, #felelősitalozás témájú mondanivalókkal rukkolt elő, széles közönséget elérve a Facebookon, Instagramon, YouTube-on és TikTokon egyaránt. A kezdeményezéshez csatlakozó tartalomgyártók csatornái mellett a Magyar Szeszipari Szövetség és Terméktanács honlapján, az italmérték.hu-n, valamint Instagram és Facebook oldalán is megjelentek a változatos edukációs tartalmak.
A sportközvetítéseken zajlott beszélgetésekből, illetve a posztokra beérkezett kommentekből az látható, hogy az aktuális kedvencek a gin-tonic, az aperitíves koktélok, a kávéval kevert vermut, prosecco-s, whiskey-s, vodkás long drinkek, de persze örök népszerű italok a sör, fröccs, és a további klasszikus, szénsavas üdítővel, szódával dúsított italok. A kampányban megszólalók nagyobb része szerint hozzátartozik a nyári estékhez, sőt, akár „még szép” az iszogatás, de „érzik” és „betartják a mértéket”, már kis mennyiséggel is „telítődnek”, és „meg is szoktak állni” egy-két italnál. Saját bevallásuk szerint a megszólalók „észnél maradnak”, „nem is bírnák” a sok alkoholt, és többük úgy nyilatkozott, ritkán iszik, és akkor se sokat. Hiszen „másnap indul újra a program”, „figyelni kell rá, hogy ne essünk túlzásba”.
A visszajelzések alapján inkább a nagyobb meccseket, csapatsportokat nézik együtt a fiatalok, de ilyenkor is jellemzőbb, hogy a „rövidet kerülik”, mert „ismerik a határaikat”. Persze akad, aki szerint „egy kupica tömény belefér”, vagy épp a „reggel egy pálinka” is elfogadható egyesek szerint, más viszont ellenkezőleg, „ital nélkül tisztábban látja a világot”. Azért a teraszozás, kiülés, beszélgetés, szurkolás szerves része az italozás a legtöbbjük szerint – bízunk benne, hogy a nyár elmúltával is felelős kereteken belül.
Kapcsolódó cikkeink
Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >Csökken a sörfogyasztás Németországban és Európában
A német sörkultúra világszerte ismert, ám az idei labdarúgó-Európa-bajnokság alatt…
Tovább olvasom >A prémium italfogyasztás jövője: kevesebb, de jobb minőség
A WhiskyNet Kft. két alapítója, Szatmári Kati és Szigeti Zsolt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >