Tudatosabbak a magyarok a fenntarthatósággal, de kevesebbet költenek rá az idei karácsonyon
Az árérzékenység még mindig fontos tényező a magyarok vásárlási szokásai szempontjából, de a zöldebb megoldás nem feltétlenül kerül többe. A tavalyi évhez képest jelentősen visszaesett azok száma, akik hajlandóak lennének többet fizetni a környezetbarát csomagolásban érkező ajándékokért, és a magyarok jelentős része az ünnepek alatt sem tervez a megszokottól eltérő lépéseket tenni a fenntarthatóság érdekében – derül ki a Rondo Hullámkartongyártó Kft. kutatásából, amit a tavalyi évhez hasonlóan idén is elvégzett a vállalat. Jó hír viszont, hogy a szelektív hulladékgyűjtés nem kerül semmibe, a legnépszerűbb csomagolóanyagok pedig így bekerülhetnek a körforgásos gazdaságba.

(Fotó: Pixabay)
Arra a kérdésre, hogy milyen lépéseket tesznek a válaszadók karácsonykor a fenntarthatóságért, a szelektív hulladékgyűjtés (69%), a termékek újra felhasználása (49%), illetve a nejlonzacskók használatának mérséklése (46%) voltak a leggyakoribb válaszok. Mindössze 6% mondta azt, hogy csak fenntartható csomagolásban lévő terméket vesz az ünnepi étkezésekhez, és mindössze 5% korlátozza a választását fenntartható csomagolásban érkező ajándékokra. Ezek az arányok nem sokat változtak a tavalyi évhez képest, egyedül a szelektív hulladékgyűjtés lett népszerűbb – 2021-ben még csak 59% gondolt erre.
A környezetbarát csomagolás szempontjából ez a helyzet
Mindössze 50% azok aránya, akik direkt rákérdezésre inkább fontosnak tartják ezt a szempontot a karácsonyi ajándékok beszerzésekor. Többletköltséget a megkérdezettek 59%-a vállalna, de mindössze 8% tenne így minden körülmények között. Azok, akik legalább egyesesetekben, vagy nem túl nagy árkülönbözet esetén a környezetbarátabb csomagolásért hajlandóak lettek volna többet fizetni, a tavalyi évben még 74%-ot tettek ki. Ugyanakkor a fenntarthatósággal kapcsolatban tudatosabbak lettek a magyarok: tavaly még a válaszadók csak 29% mondta azt, hogy a környezetbarát csomagolást nagyrészt szem előtt tartja, és mindössze 8% számára volt ez a legfontosabb szempont.
A válaszadók 23%-a mondta csupán, hogy környezetbarát csomagolóanyagot tervez venni az ajándékokhoz
Bizakodásra ad azonban okot az, hogy amikor a válaszadókat arról kérdezték, milyen csomagolóanyagot vásárolnak idén az ajándékokhoz, a legtöbben a papír csomagolóanyagokat részesítették előnyben – 59% csomagolópapír, 36% papírzacskó és papírdoboz használatát tervezi. Vagyis a valóságban 23%-nál jóval többen választanak olyan alternatívát az ajándékok becsomagolásához, ami fenntartható lehet.
„Megfelelő kezelés és újrahasznosítás mellett a papírnak, hullámkartonnak fontos szerepe lehet a körforgásos gazdaságban” – mondta el Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. „A hullámkarton 100%-ban lebomló, de akár újabb csomagolóanyagok előállításához is fel lehet használni, vagyis elviekben az idei évi csomagolóanyag nyersanyagából készült díszdobozba a jövő évi karácsonyi ajándékok is bekerülhetnek. Ehhez persze elengedhetetlen a szelektív hulladékgyűjtés, a kutatás eredményeiből azonban úgy tűnik, hogy a magyarokban van erre hajlandóság.”
Kapcsolódó cikkeink
Az employer branding és a csomagolástechnika új korszaka az Sz. Variánsnál
Az ipari digitalizáció nem csupán gépekben, hanem a gondolkodásmódban is…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság felsőfokon: országos terjeszkedéshez érkezett a Rossmannban a Respray újratöltő automata
Országos méretűvé nőtte ki magát a világ első spray termékeket…
Tovább olvasom >A dm hazai napelempark segítségével zöldül tovább
A dm 2025. márciustól a leghatékonyabb és legmodernebb hazai napelemparkból,…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >