Trump nekiment a Walmartnak: fellángolt a vita az amerikai vámokról és inflációról
A volt elnök a Truth Socialön bírálta a kiskereskedelmi óriást, amiért az figyelmeztetett az árak emelkedésére – közgazdászok szerint a vámok árát végső soron a fogyasztók fizetik meg – mutat rá a Telex.
Donald Trump, az Egyesült Államok korábbi elnöke ismét élesen bírálta a Walmartot, ezúttal a Truth Social közösségi platformon közzétett bejegyzésében. A támadás előzménye, hogy a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi lánca arra figyelmeztette a vásárlókat: az amerikai importvámok hatására számos termék ára emelkedhet, különösen az ázsiai – elsősorban kínai – eredetű áruk esetében.
Trump bejegyzésében azt írta, a Walmart ne a vásárlókon próbálja behajtani a többletköltségeket, hanem fedezze azokat saját, milliárdos nyereségéből. Szerinte az importvámokat nem az amerikai cégek, hanem a külföldi gyártók fizetik meg – állítás, amelyet a legtöbb szakértő és piaci szereplő vitat.
A biztonsági gyereküléstől az okostelefonig – drágul minden?
A Walmart pénzügyi igazgatója szerint a cég eddig igyekezett elnyelni a pluszköltségeket, de egyre nehezebb helyzetbe kerülnek. Példaként említették, hogy egy Kínában gyártott autós biztonsági gyerekülés ára akár 29 százalékkal is emelkedhet a vámok miatt. A helyzet más vállalatokat is érint: az Amazon és az Apple egyaránt logisztikai problémákkal küzd, és bár hivatalosan nem jelentették be, de szakértők szerint mindkét cég áremelésekre készül.
Az Amazonnál még az is felmerült, hogy a termékek adatlapján feltüntetik, mekkora áremelkedést okoztak a vámok – ám a Fehér Ház gyors és dühös reakciója után ezt az ötletet végül elvetették. Az Apple részéről egyelőre nem világos, hogyan valósul meg az esetleges áremelés, anélkül hogy nyíltan a vámokat neveznék meg okként.
A vámháború ára: infláció és romló közhangulat
A közgazdászok és független elemzők régóta szkeptikusan tekintenek Trump azon állítására, miszerint a vámokat kizárólag a külföldi gyártók fizetik. A valóságban ezek a többletköltségek gyakran beépülnek a végső fogyasztói árakba. A Michigani Egyetem legfrissebb fogyasztói hangulatfelmérése szerint az amerikaiak háromnegyede spontán módon említette a vámokat, mint a romló gazdasági kilátások egyik okát.
A vámpolitika hatása tehát messze túlmutat a vállalati eredményeken: hozzájárulhat az infláció növekedéséhez, zavarokat okoz az ellátási láncokban, és közvetve a fogyasztói bizalomra is rányomja a bélyegét.
Trump üzenete világos: még több vám, még kevesebb kamat
Miközben az amerikai cégek és fogyasztók nehézségekről számolnak be, Donald Trump továbbra is ragaszkodik a vámokhoz mint politikai és gazdasági eszközhöz. Emellett arra is felszólította a Fedet (az amerikai jegybank szerepét betöltő szövetségi tartalékbankrendszert), hogy csökkentse a kamatlábakat, annak ellenére, hogy az infláció egy része épp a vámpolitika következménye.
A vámokról és az inflációról szóló vita tehát újabb fejezethez érkezett – és nemcsak a Walmart, hanem az amerikai háztartások is fizetik az árát.
Kapcsolódó cikkeink
Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Komoly tárgyalások zajlanak a vámháború lezárásáról
Csak őszinte szándékkal lehet tárgyalni – így reagált a kínai…
Tovább olvasom >Vámháború árnyékában – Felforgatja-e a világgazdaságot az amerikai protekcionizmus?
Új szakaszába lépett az Egyesült Államok és Kína között évek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Három hazai fajtával indult az eperszezon a Kifli.hu-n
Az eper minden évben a legnépszerűbb szezonális gyümölcsök közé tartozik…
Tovább olvasom >Új fejezet a prémium élelmiszerek piacán: a Chef Market megvásárolta a Culinaris nagy- és kiskereskedelmi üzletágát
Jelentős átalakulás zajlik a prémium élelmiszerek hazai piacán: a Chef…
Tovább olvasom >Esős idő ellenére sokan voltak a Magyar Fagylalt Napján
Május 8-án országszerte kígyózó sorok és boldog vendégek jelezték, hogy…
Tovább olvasom >