Trump nekiment a Walmartnak: fellángolt a vita az amerikai vámokról és inflációról

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 05. 16. 11:25

A volt elnök a Truth Socialön bírálta a kiskereskedelmi óriást, amiért az figyelmeztetett az árak emelkedésére – közgazdászok szerint a vámok árát végső soron a fogyasztók fizetik meg – mutat rá a Telex.

Donald Trump, az Egyesült Államok korábbi elnöke ismét élesen bírálta a Walmartot, ezúttal a Truth Social közösségi platformon közzétett bejegyzésében. A támadás előzménye, hogy a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi lánca arra figyelmeztette a vásárlókat: az amerikai importvámok hatására számos termék ára emelkedhet, különösen az ázsiai – elsősorban kínai – eredetű áruk esetében.

Trump bejegyzésében azt írta, a Walmart ne a vásárlókon próbálja behajtani a többletköltségeket, hanem fedezze azokat saját, milliárdos nyereségéből. Szerinte az importvámokat nem az amerikai cégek, hanem a külföldi gyártók fizetik meg – állítás, amelyet a legtöbb szakértő és piaci szereplő vitat.

A biztonsági gyereküléstől az okostelefonig – drágul minden?

A Walmart pénzügyi igazgatója szerint a cég eddig igyekezett elnyelni a pluszköltségeket, de egyre nehezebb helyzetbe kerülnek. Példaként említették, hogy egy Kínában gyártott autós biztonsági gyerekülés ára akár 29 százalékkal is emelkedhet a vámok miatt. A helyzet más vállalatokat is érint: az Amazon és az Apple egyaránt logisztikai problémákkal küzd, és bár hivatalosan nem jelentették be, de szakértők szerint mindkét cég áremelésekre készül.

Az Amazonnál még az is felmerült, hogy a termékek adatlapján feltüntetik, mekkora áremelkedést okoztak a vámok – ám a Fehér Ház gyors és dühös reakciója után ezt az ötletet végül elvetették. Az Apple részéről egyelőre nem világos, hogyan valósul meg az esetleges áremelés, anélkül hogy nyíltan a vámokat neveznék meg okként.

A vámháború ára: infláció és romló közhangulat

A közgazdászok és független elemzők régóta szkeptikusan tekintenek Trump azon állítására, miszerint a vámokat kizárólag a külföldi gyártók fizetik. A valóságban ezek a többletköltségek gyakran beépülnek a végső fogyasztói árakba. A Michigani Egyetem legfrissebb fogyasztói hangulatfelmérése szerint az amerikaiak háromnegyede spontán módon említette a vámokat, mint a romló gazdasági kilátások egyik okát.

A vámpolitika hatása tehát messze túlmutat a vállalati eredményeken: hozzájárulhat az infláció növekedéséhez, zavarokat okoz az ellátási láncokban, és közvetve a fogyasztói bizalomra is rányomja a bélyegét.

Trump üzenete világos: még több vám, még kevesebb kamat

Miközben az amerikai cégek és fogyasztók nehézségekről számolnak be, Donald Trump továbbra is ragaszkodik a vámokhoz mint politikai és gazdasági eszközhöz. Emellett arra is felszólította a Fedet (az amerikai jegybank szerepét betöltő szövetségi tartalékbankrendszert), hogy csökkentse a kamatlábakat, annak ellenére, hogy az infláció egy része épp a vámpolitika következménye.

A vámokról és az inflációról szóló vita tehát újabb fejezethez érkezett – és nemcsak a Walmart, hanem az amerikai háztartások is fizetik az árát.

Kapcsolódó cikkeink