Trónfosztás a luxusvilágban: az Hermès megelőzte az LVMH-t

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 04. 16. 12:16

A luxusiparban új korszak kezdődhet: az Hermès átvette a világ legértékesebb luxuscégének pozícióját az LVMH-tól, miután utóbbi kiábrándító első negyedéves eredményeket közölt. A CNN beszámolója szerint – amit a Telex szúrt ki –  az LVMH részvényei 7 százalékot estek kedden, így a cég piaci értéke 246 milliárd euróra zsugorodott, míg az Hermès 247 milliárd euróra erősödött – ezzel története során először került az élre.

A luxusipar se kebelbarátja a gazdasági szorongásnak

Az LVMH, amely olyan ikonikus márkákat birtokol, mint a Louis Vuitton, Dior, Tiffany & Co. vagy a Sephora, az első negyedévben 3 százalékos visszaesést könyvelt el az eladásokban. Az amerikai vásárlók visszafogták szépségápolási költéseiket, miközben Kína továbbra is gyenge keresletet mutat – ez súlyosan érintette a cég alsóbb luxuskategóriás szegmensére építő modelljét.

Az LVMH eddig a szektor vitathatatlan vezetője volt, de a piaci ingadozások érzékenyen érintik, mivel – ahogy Jelena Sokolova, a Morningstar vezető részvényelemzője fogalmazott – „nagyobb a kitettsége a fogyasztói hangulat és a vásárlóerő változásainak”.

Hermès: kevesebb termék, exkluzívabb vásárlók

Ezzel szemben az Hermès üzleti modellje stabilnak és válságállónak tűnik. A minimum 10 ezer dollárért kínált Birkin és Kelly táskák szimbolikusan és anyagilag is elérhetetlenek az átlagos vásárló számára. A márka kizárólag az ultrabohém, ultragazdag rétegre épít, és évente 6-7 százalékos növekedést hoz le szinte automatikusan.

„A Hermès piaci előretörése nagyon árulkodó a Covid utáni világban”

– véli Flavio Cereda, a GAM alapkezelő szakértője. Szerinte az LVMH ugyan szélesebb közönséget ért el, de ezzel együtt sokkal sérülékenyebbé is vált.

A luxustáskák a magyar közbeszédben is megjelentek az utóbbi években: a Hermès kiegészítői a NER elit kedvenc státuszszimbólumai lettek, politikusfeleségek, ismert médiaszereplők (pl. Orbán Ráhel, Várkonyi Andrea) gyakran tűnnek fel ezekkel a méregdrága darabokkal. Rogán Antal kabinetminiszter például cáfolta, hogy feleségéé lenne az a krokodilbőrből készült, gyémántberakásos Hermès, amellyel nyilvánosan fotózták.

A befektetők óvatosabbak, mint valaha

Az egész luxusszektor nyomás alá került az utóbbi hetekben. A kereskedelmi feszültségek, a globális gazdasági lassulás és a kínai piac lanyhulása miatt március vége óta a legnagyobb szereplők részvényei folyamatosan esnek: az LVMH, a Kering és a Burberry 14 százalékot, a Richemont 13-at, míg az Hermès „csak” 5 százalékot veszített értékéből.

A Bernstein elemzői korábban még 5 százalékos növekedést jósoltak 2024-re a luxuságazatnak, de legfrissebb jelentésük már 2 százalékos forgalomcsökkenéssel számol. Ez tovább erősíti azt az értékelést, hogy a befektetők jelenleg a stabil, niche-piacra fókuszáló márkákban bíznak jobban – márpedig ebben az Hermès verhetetlennek bizonyul.

A trend világos: a „kevesebb, de drágább” modell diadalmaskodik

Miközben a tömegluxust kínáló márkák egyre kiszolgáltatottabbak a gazdasági ingadozásoknak, az exkluzivitást radikálisan értelmező márkák – mint az Hermès – kisebb vevőkört, de sokkal nagyobb lojalitást és profitot tudnak magukénak.

A trónfosztás így nemcsak számokról szól: hanem arról is, hogy a luxusipar új világrendje már nem a mennyiségről, hanem a megfizethetetlen minőségről szól.

Kapcsolódó cikkeink