Trendek: állateledel
Valamit már tudhatnak a kutya- és macskatartók: az állateledelek piaca a gyártók információi szerint, válság ide vagy oda, az idei év első felében újból növekedni kezdett.
– A „cicapiac” kicsivel nagyobb mértékben növekszik, mint a kutya, ez
a macskatartók nagyobb költési hajlandóságának és a macskák kifinomult ízlésének, táplálkozási igényének tudható leginkább be – mondja Mayer Zsolt, a Mars Magyarország Értékesítő Bt. vállalati kapcsolatok igazgatója.
Macskaoldalon a nedves eledelek tovább erősödtek 2012 első felében, az előző év hasonló időszakához képest.
– Ezen belül is az egyadagos piac növekedése különösen említésre érdemes, ez a trend ugyanis már 2011-ben is tapasztalható volt, és reményeink szerint folytatódik az év második felében – jegyzi meg Mayer Zsolt. – Sikerükben közrejátszik, hogy az alutasakos eledelek mind a cicatulajdonosok (kényelem, tárolás, adagolás), mind pedig a cicák (szaftosság, választék) igényeinek jobban megfelelnek.
A kutyaszegmensben a nedves eledeleknél is ugyanaz a trend figyelhető meg, mint a macskapiacon: az egyadagos piac jobban nő, mint a konzerv. Itt azt a szempontot is figyelembe kell venni, hogy hazánkban egyre több kistestű kutyát tartanak, ez a megváltozott életkörülmények (sok egyszemélyes háztartás, kevesebb szabadidő) következménye. Ezért a nedves alutasakos termékek kutyaszegmensének további növekedése prognosztizálható.
– Vállalatunk az elmúlt 15 évben eredményesen építette fel a kutya-jutalomfalat szegmensét, amely továbbra is növekvő trended mutat, igazolva a hazai tudatos és felelős állattartási igények terjedését – fűzi hozzá Mayer Zsolt.
Erősödő diszkontok
Forczek Zsolt, a Nestlé Purina marketingvezetője más szempontból szegmentálja a fejlődést:
– Ha az értékesítési csatornák teljesítményét vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy a legkiugróbban a diszkontok növekednek. Emellett jól teljesítenek
a szupermarketek is, viszont a hipermarketek és a tradicionális csatorna kevésbe fejlődik. Csökkenés pedig egyedül a drogériákban figyelhető meg.
– A diszkontok jól átgondolt és tiszta koncepcióval operálva egyre több állateledel-vásárlót csábítanak a csatornába – elemzi a trendet Molnár Zoltán,
a Partner in Pet Food Hungária Kft. értékesítési igazgatója, hozzátéve: – A kereskedelmi márkát vásárlók csoportja hazánkban továbbra is erős – legerősebb a régióban –, köszönhetően a termékek által nyújtott kiváló ár-érték aránynak.
A vásárlók árérzékenysége miatt az állateledel-termékek akciós forgalmi részesedése folyamatosan nő. Ez lendületben tartja a piacot, ami így viszont értékben kevésbé tud fejlődni, állapítja meg Molnár Zoltán. Úgy látja, hogy a gazdaságos száraz termékkategória eladásai hullámvasútszerűen hol emelkednek, hol süllyednek, de összességében ez a szegmens csökkenni látszik. A prémium száraz termék szegmense ugyanakkor szépen fejlődik, köszönhetően a kiváló minőségű új saját márkás termékeknek.
Főznivaló alutasakban
Bár a saját márkás termékek aránya kiugró, mégis azt mondhatni, hogy az állateledel-piac egyik mozgatórugója
a sok innováció.
A Mars innovációit az angliai Waltham Kutató Központ irányítja, amely világszerte elismert szaktekintély a kisállat-táplálkozástudomány területén elért kiemelkedő kutatási eredményeivel. Így a cég a hazai piacon is rendszeresen újít
a termékválasztékán.
A macskaeledelek szegmensében újdonságuk az alutasakos Whiskas Delice család. A termékkör 2011 végén került bevezetésre, 2012-től támogatják jelentős ATL- és BTL-aktivitásokkal. Különlegessége, hogy különböző főzési módokon keresztül nyújt változatos termékválasztékot a cicatulajdonosoknak.
– A kutyaszegmensben a Pedigree száraz eledel újrabevezetését szeretnénk kiemelni – mondja Mayer Zsolt. – A termék megújult receptúrával és
csomagolással került a boltokba májusban. Az új receptúrát az angliai Waltham Kutató Központ tudományos eredményei alapján fejlesztették ki, kifejezetten a kutyák négy alapvető igényére szabva: jó emésztés, erős immunrendszer, egészséges szőrzet és fogak. A megújulást intenzív tv-, sajtó- és pr-kampány támogatja.
Mint minden kategóriában, így az állateledel területén is egyedi kommunikációs megoldásokra törekszik a Mars Magyarország a jól bevált formák mellett. Ilyen például az állatorvosokon keresztül történő mintaszórás, amit a Pedigree Fogápolási Hónap során valósítottak meg, valamint a Whiskas- kiállítások, ahol a színes programok mellett több mint 200 cica mutatkozik be a látogatók előtt, és versenyez
a kiállítás legszebbje címért.
ATL-szempontból a nagy márkáikat
elsősorban a televízión keresztül népszerűsítik.
Egyadagos és junior újdonságok
– A Nestlé Purina minden csatornában erősíteni tudta piaci pozícióját, a hipermarketeket kivéve, így az előbbi csatornára még nagyobb fókuszt helyezve tudjuk növekedésünket fokozni az év hátralévő részében – beszél idei célkitűzéseikről Forczek Zsolt.
A fő hangsúlyt a stratégiai fontosságú márkáikra helyezik, amelyek erősödő marketing- és sales támogatást kapnak.
Az idei évben a Nestlé Purina újdonságok egész sorával jelenik meg.
– A Darling száraz kutyaeledelek között bevezetjük a kölyökkutyák igényeire specializált Junior termékünket, amellyel már a sztenderd minőségi termékeket vásárlók körében is megoldást kínálunk a fiatal kedvencek szükségleteit mindinkább kielégíteni igyekvő gazdik számára. Tovább bővítjük a FELIX egyadagos nedves macskaeledeleink körét. Továbbá bevezetjük a Friskies egyadagos nedves macska-
eledeleket, amelyektől jelentős eladásokat
és piacrész-növekedést várunk – informálja lapunkat a marketingmenedzser.
Farmokon tesztelnek
A Partner in Pet Food középtávú stratégiája egyértelműen a jó ár-érték párosa köré szerveződik.
– A piacvezető privát címkés kategória volumenének biztosítása érdekében nagy energiákat fektetünk a saját márkás termékek minőségének javítására – mondja Molnár Zoltán. – Hazai, illetve külföldi tesztfarmokon rendszeresen
vizsgáljuk kereskedelmi, illetve márka-
termékeink etetési eredményeit,
a versenytársaink termékeivel összehasonlítva.
2012 az újítások éve a PPF életében: két új termékcsaládot is bevezetnek a nyár folyamán:
– A macskatartóknak az új PreVital termékcsaládot dobjuk piacra, amely vitaminokban gazdag és válogatott ásványi anyagokat tartalmaz. A célcsoportot elsősorban azok alkotják, akik a magas minőségű, márkás termékre vágynak, de kevésbé drága alternatívákat keresnek – határozza meg az értékesítési igazgató. – A kutyásoknak a PPF új európai márkát indít útjára a harmadik negyedévtől, SoftMix néven. Az új kutyaeledel üde színvilágú, száraz és puha szemeket is tartalmazó,
kiváló minőségű állateledel.
A szakkereskedőknek egy régóta várt innovációval rukkolnak elő. A speciális csatornában kiválóan teljesítő Dax termékcsaládjukat kívül-belül megújították, és a disztribúció kiszélesítése után immár országszerte több mint 1000 állateledelboltban kapható.
A cég a termékbevezetéseket elsősorban BTL-kommunikációval kívánja
támogatni – ezen belül is direkt marketinggel és az eladás helyén felállított POS-felületekkel. Ezenkívül pár ATL-eszköz is megtalálható lesz a mixben, hiszen a működőképes kommunikáció minden eleme a márkát építi.
Szeptember 1-től mindkét termékcsalád webes felületen is elérhető lesz
– www.softmix.eu és www.prevital.eu –,
ahol a leendő vásárlók a termékekhez tartozó nyereményakciókról bővebb tájékoztatást kaphatnak.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megugrott a FAO globális élelmiszerár indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Suppan Gergely: magasabb növekedési pályára állhat a gazdaság
Magasabb növekedési pályára állhat a magyar gazdaság 2025-től – mondta…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >