Népszerű a transzparens egyérintéses fizetés
Nő a forgalom, transzparenssé válik a vásárlás azoknál az automatáknál, ahol egyérintéses fizetési lehetőségeket is kínálnak. Méth András, a Mastercard kereskedelmi fejlesztési vezetője szerint az automaták számának növekedése mellett az áruválaszték is bővül a felügyelet nélküli értékesítési pontokon.
– Idén májusban indítottak egy pilot programot a Magyar Ital- és Áruautomata Szövetséggel (MIÁSZ), melynek keretén belül 20 automatát felszereltek bankkártyás fizetési lehetőséggel. Mi a folytatás?
– A MIÁSZ szakmai partnerünk abban a törekvésünkben, hogy az automatából vásárlók számára is elérhetővé tegyük az egyérintéses fizetési lehetőségeket. Szélesebb körben, több partnerrel dolgozunk, több csatornán népszerűsítjük a könnyed, transzparens, forgalomnövelő egyérintéses fizetést. Noha az unattended, vagyis a felügyeletet nem igénylő árusítási helyeken felméréseink és tapasztalataink azt mutatják, hogy a forró ital a legnépszerűbb, azt is tudjuk kutatásainkból, hogy a vásárlók szélesebb áruválasztékból szeretnének válogatni. Mikor az italautomata-üzemeltető úgy dönt, hogy bankkártyás fizetési lehetőséggel ellátja automatáját, akkor érdemes megvizsgálnia az áruválaszték bővítését is. Kutatásaink ezen a téren azt mutatják, hogy a vásárlók igénylik a szélesebb áruválasztékot.
– Milyen mértékben nő a forgalom az érintéses fizetésnek köszönhetően?
– Ez az arány eléggé változó, a környezet, ahol az automatát elhelyezték, nagyban befolyásolja. A MIÁSZ kutatásából azt láttuk, hogy irodai környezetben például akár 100 százalékos is lehet a növekedés.
Az egyérintéses modul megtérülési mutatóinak számításánál az üzemeltetőnek érdemes más tényezőket is figyelembe venniük. Bankkártyás fizetés esetében hatékonyabb és átláthatóbb az elektronikus adminisztráció, elmarad a készpénzkezelési költség.
– Készítettek egy felmérést a felügyeletet nem igénylő árusítási helyekről, a vásárlói szokásokról. Melyek ennek főbb tapasztalatai?
– A kutatásból kiderült, hogy a vásárlók nagyobb része nehézségnek éli meg az aprópénzes fizetést, annak minden korlátjával együtt (gyakran meghiúsul a vásárlás aprópénz hiánya miatt, vagy alacsonyabb értékű lesz, mint a tervezett). Azt is megtudtuk belőle, hogy a felhasználók nyitottak arra, hogy több terméket – nem csak forró italt – vásároljanak felügyeletet nem igénylő helyről.
Kutatásunk egy másik érdekes trendre is felhívta a figyelmet. A MIÁSZ adatai szerint Magyarországon 30-33 ezer automata üzemel, ez a környező országokhoz képest sokkal alacsonyabb penetrációt jelent. Tehát bőven van lehetőség új automaták telepítésére, becsléseink szerint a magyar automatapiac további növekedésnek néz elé. Szakmai partnerünk, a MIÁSZ kisebb léptékben megismételte kutatásunkat, a két tanulmány eredményei összecsengenek.
– A jövőben milyen új helyeken találkozhatunk egyérintéses fizetési lehetőséggel?
– A Magyarországon üzemeltetett automaták darabszáma a jövőben növekedhet, reményeink szerint ezek közül egyre több, már eleve bankkártyás fizetést lehetővé tevő modullal kerül a vásárlók elé. A közeljövőben biztosítjuk a technológiát ahhoz, hogy az egyérintéses fizetés még magasabb arányban terjedjen el a benzinkutaknál és az autómosóknál is. A benzinkutak shopjában már van lehetőség bankkártyás fizetésre, ugyanezt magánál a kútoszlopnál is elérhetővé tehetik a kereskedők. Az éjjel zárva tartó benzinkutak élő munka alkalmazása nélkül tudják forgalmukat növelni, körükben népszerű lehet ez a megoldás. Léteznek továbbá olyan emberek, akik nem szeretnek bemenni a shopba, sorban állni vagy nagyon sietnek. Ők tankolás után gyorsan, közvetlenül fizethetnek.
Rengeteg aprópénzt igénylő hely az automata autómosó, ahol a vásárló maga állíthatja össze személyes igényei szerint a mosási programot. Feltehetően ezeken a helyeken is nőne a forgalom, az emberek többet használnák, ha egyérintéses bankkártyás fizetést vezetnének be.
Kapcsolódó cikkeink
Mastercard Green Friday kampánya idén a tudatos vásárlásra ösztönöz
A Mastercard második alkalommal indítja el a Green Friday kampányt,…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Biztonságos és kényelmes: a mobiltárcás fizetés térnyerése Magyarországon
A mobilos fizetés egyre népszerűbb megoldás, hiszen gyors, kényelmes, és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >