Népszerű a transzparens egyérintéses fizetés
Nő a forgalom, transzparenssé válik a vásárlás azoknál az automatáknál, ahol egyérintéses fizetési lehetőségeket is kínálnak. Méth András, a Mastercard kereskedelmi fejlesztési vezetője szerint az automaták számának növekedése mellett az áruválaszték is bővül a felügyelet nélküli értékesítési pontokon.
– Idén májusban indítottak egy pilot programot a Magyar Ital- és Áruautomata Szövetséggel (MIÁSZ), melynek keretén belül 20 automatát felszereltek bankkártyás fizetési lehetőséggel. Mi a folytatás?
– A MIÁSZ szakmai partnerünk abban a törekvésünkben, hogy az automatából vásárlók számára is elérhetővé tegyük az egyérintéses fizetési lehetőségeket. Szélesebb körben, több partnerrel dolgozunk, több csatornán népszerűsítjük a könnyed, transzparens, forgalomnövelő egyérintéses fizetést. Noha az unattended, vagyis a felügyeletet nem igénylő árusítási helyeken felméréseink és tapasztalataink azt mutatják, hogy a forró ital a legnépszerűbb, azt is tudjuk kutatásainkból, hogy a vásárlók szélesebb áruválasztékból szeretnének válogatni. Mikor az italautomata-üzemeltető úgy dönt, hogy bankkártyás fizetési lehetőséggel ellátja automatáját, akkor érdemes megvizsgálnia az áruválaszték bővítését is. Kutatásaink ezen a téren azt mutatják, hogy a vásárlók igénylik a szélesebb áruválasztékot.
– Milyen mértékben nő a forgalom az érintéses fizetésnek köszönhetően?
– Ez az arány eléggé változó, a környezet, ahol az automatát elhelyezték, nagyban befolyásolja. A MIÁSZ kutatásából azt láttuk, hogy irodai környezetben például akár 100 százalékos is lehet a növekedés.
Az egyérintéses modul megtérülési mutatóinak számításánál az üzemeltetőnek érdemes más tényezőket is figyelembe venniük. Bankkártyás fizetés esetében hatékonyabb és átláthatóbb az elektronikus adminisztráció, elmarad a készpénzkezelési költség.
– Készítettek egy felmérést a felügyeletet nem igénylő árusítási helyekről, a vásárlói szokásokról. Melyek ennek főbb tapasztalatai?
– A kutatásból kiderült, hogy a vásárlók nagyobb része nehézségnek éli meg az aprópénzes fizetést, annak minden korlátjával együtt (gyakran meghiúsul a vásárlás aprópénz hiánya miatt, vagy alacsonyabb értékű lesz, mint a tervezett). Azt is megtudtuk belőle, hogy a felhasználók nyitottak arra, hogy több terméket – nem csak forró italt – vásároljanak felügyeletet nem igénylő helyről.
Kutatásunk egy másik érdekes trendre is felhívta a figyelmet. A MIÁSZ adatai szerint Magyarországon 30-33 ezer automata üzemel, ez a környező országokhoz képest sokkal alacsonyabb penetrációt jelent. Tehát bőven van lehetőség új automaták telepítésére, becsléseink szerint a magyar automatapiac további növekedésnek néz elé. Szakmai partnerünk, a MIÁSZ kisebb léptékben megismételte kutatásunkat, a két tanulmány eredményei összecsengenek.
– A jövőben milyen új helyeken találkozhatunk egyérintéses fizetési lehetőséggel?
– A Magyarországon üzemeltetett automaták darabszáma a jövőben növekedhet, reményeink szerint ezek közül egyre több, már eleve bankkártyás fizetést lehetővé tevő modullal kerül a vásárlók elé. A közeljövőben biztosítjuk a technológiát ahhoz, hogy az egyérintéses fizetés még magasabb arányban terjedjen el a benzinkutaknál és az autómosóknál is. A benzinkutak shopjában már van lehetőség bankkártyás fizetésre, ugyanezt magánál a kútoszlopnál is elérhetővé tehetik a kereskedők. Az éjjel zárva tartó benzinkutak élő munka alkalmazása nélkül tudják forgalmukat növelni, körükben népszerű lehet ez a megoldás. Léteznek továbbá olyan emberek, akik nem szeretnek bemenni a shopba, sorban állni vagy nagyon sietnek. Ők tankolás után gyorsan, közvetlenül fizethetnek.
Rengeteg aprópénzt igénylő hely az automata autómosó, ahol a vásárló maga állíthatja össze személyes igényei szerint a mosási programot. Feltehetően ezeken a helyeken is nőne a forgalom, az emberek többet használnák, ha egyérintéses bankkártyás fizetést vezetnének be.
Kapcsolódó cikkeink
Szakértők: a kiberbűnözőkkel szemben az edukáció a leghatékonyabb védekezés
Az edukáció a leghatékonyabb védekezés a kiberbűnözőkkel szemben, mivel bárhogyan…
Tovább olvasom >A kiberbűnözés kora 2025 – Új gazdasági realitás
A kiberbűnözés éves globális kára 2028-ra elérheti a 14 ezer…
Tovább olvasom >Egy év alatt félúton a Mastercard tokenizációs átalakulása Európában
Egy évvel azt követően, hogy a Mastercard bejelentette célját: 2030-ra…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >