Továbbra is szárnyal a magyar tengeri konténerforgalom

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 21. 11:12
🎧 Hallgasd a cikket:

A globális szállítási láncok zavarai után újra felpörögtek a magyar tengeri útvonalak: 2025 harmadik negyedévében több mint 14 százalékkal nőtt a rakott konténerforgalom, ezzel a szektor történelmi csúcsra ért. A déli kikötők forgalma minden korábbi rekordot megdöntött, miközben a gyárépítési hullám és az adriai útvonalak hajtják az importot. Magyarország ezzel egyre fontosabb regionális logisztikai központtá válik.

A magyar tengeri rakott konténerforgalom 2025 harmadik negyedévében is lendületes növekedést mutatott, a forgalom 14,07 százalékkal bővült a 2024-s év azonos időszakához képest. Az előző évek ingadozásait követően a szektor már második éve stabil növekedési pályán halad. A növekedés motorja továbbra is az import, amelyet a gyárépítési alapanyagok iránti kereslet, valamint a lakossági fogyasztás bővülése hajtott.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) adatai szerint a magyar tengeri rakott konténeres intermodális piac 2025 harmadik negyedévében 108 900 TEU rakott forgalmat ért el, ami több mint 12 000 TEU-val haladja meg az egy évvel korábbit. Az import aránya 72 százalék, az exporté 28 százalék volt, a déli irány továbbra is meghatározó, 70,5 százalékos részesedéssel.

Tovább erősödik a déli kikötők szerepe

A déli kikötők forgalma 2024 harmadik negyedévéhez képest 115 százalékra nőtt, míg az északi irányé 108 százalékra. A legnagyobb növekedést az adriai – főként koperi és rijekai – útvonalak hozták, amelyek ismét megerősítették vezető pozíciójukat a magyar piac számára. A forgalomnövekedéshez hozzájárult, hogy szeptemberben megkezdte működését az új rijekai terminál, amely fokozatosan át tudja venni más adriai kikötők forgalmának egy részét.

A kedvező trendek mellett azonban a piac kihívásokkal is szembesül: Koper és Hamburg kikötőiben tartós zsúfoltság tapasztalható, a vasúti szállítás akadozik, sokszor heteket kell várni a konténerek továbbítására. A tervezett vasúti felújítások is fennakadásokat okozhatnak, ami várhatóan a közúti fuvarozás további erősödéséhez vezet a déli irányban.

Regionális terjeszkedés és új kapcsolatok

A magyarországi terminálok egyre nagyobb arányban szolgálják ki Nyugat-Románia és Észak-Szerbia tengeri konténeres forgalmát, ezzel a régió intermodális hálózata szorosabbá vált. A Curtici, Arad és Teiuș térségéből érkező küldemények révén Magyarország logisztikai központként is egyre jelentősebb szerepet játszik az adriai áruszállításban.

A tengeri áruszállítás díjai továbbra is kedvezőbbek a vasúti útvonalakhoz képest, ám a hajóstársaságok közti verseny átrendeződése új helyzetet teremtett. A kilenc, Magyarországon aktív hajóstársaság közül négy tudta növelni negyedéves forgalmát, ami gyengébb arány, mint az előző negyedévben. Az MLSZKSZ szerint ez a szövetségi rendszerek átalakulásával és a Szuezi-csatorna elkerülésével kapcsolatos logisztikai átrendeződések következménye.

Pozitív kilátások az év végére

A szövetség előrejelzése szerint a negyedik negyedévben is további forgalomnövekedés várható, mivel az import iránti kereslet tartósan magas maradhat, és az új infrastrukturális fejlesztések – például a rijekai terminál – hatása fokozatosan érződik majd.

A közleményben szereplő forgalmi adatok 100 százalékban lefedik a magyar tengeri konténeres intermodális piacot, mivel azok minden magyarországi terminál és piacon aktív hajóstársaság adatszolgáltatásán alapulnak.

Kapcsolódó cikkeink