Továbbra is magas kamatkiadások terhelik a Lidl nemzetközi nyereségét
A 2023/2024-es üzleti évben a Lidl enyhén növelheti nemzetközi tevékenységének nyereségességét. Az egekbe szökő kamatkiadások kioltották a javuló bruttó árrés és a stabil személyi költségek hatását. Az új üzletekbe és ingatlanokba történő beruházások jelentősen csökkennek.
Enyhén növekszik a Lidl nyereségessége: a Lidl Stiftung & Co. KG által a 2023/2024-es pénzügyi évre vonatkozó (mely februárban zárult) múlt hét végén közzétett mérlegadatokból kiderül, hogy a diszkont kereskedő magasabb bruttó eredményhányadot ért el külföldi leányvállalatainál, és a személyi költségeket is stabilan tudta tartani.
A Lidl Alapítvány nemzetközi nettó árbevételét 8,3%-kal 88,6 milliárd euróra növelte. Az év elején bejelentett 125,5 milliárd eurós nettó árbevételhez képesti különbség abból adódik, hogy a németországi és franciaországi tevékenység csak részben jelenik meg a Lidl Alapítvány pénzügyi számaiban.
Annak ellenére, hogy az üzleti év második felére több piacon is kiéleződött az árháború, a Lidl 23,7%-ról 24,5%-ra növelte bruttó nyereséghányadát, bár ez még mindig az infláció előtti 26,5%-os szint alatt van, ami egyben az azt megelőző öt évben is a viszonyítási alapot jelentette. Annak ellenére, hogy több országban kétszámjegyű béremelések történtek, a személyi költségek az előző évi szinten maradtak, ami a nettó árbevétel 8,4%-a. A teljes munkaidőben foglalkoztatottak száma csak kismértékben, 0,7%-kal emelkedett 184.500 főre. Maga a munkatermelékenység viszont jelentősen nőtt: az egy teljes munkaidős alkalmazottra jutó nettó árbevétel a 2022-es 446 ezer eurótól 2023-ban már 480 ezer euróra emelkedett.
A Lidl érzi a növekvő tőkeköltségeket
A Lidl Stiftung & Co. KG nettó kamatfizetései millió euróban
A magasabb bruttó nyereség és a stabil személyi költségek ellenére a nettó nyereséghányad csak kismértékben, 2,0%-ról 2,1%-ra nőtt. Ez annak tulajdonítható, hogy a kamatköltségek már a második egymást követő évben megduplázódtak. Míg 2021-ben a diszkont 153 millió eurót, azaz a nettó árbevétel 0,23%-át fizette ki pénzügyi kötelezettségei teljesítésére, addig 2022-ben ez a szám 360 millió euróra, azaz az árbevétel 0,44%-ára ugrott. A most közzétett beszámoló időszakában a mutató újfent megduplázódott és elérte a 728 millió eurót, azaz a nettó árbevétel 0,82%-át. Ugyanakkor a Lidl 15,7%-kal, 14,8 milliárd euróról 12,5 milliárd euróra csökkentette nettó pénzügyi kötelezettségei mértékét.
A magasabb tőkeköltségek megmutatkoznak az új üzletnyitások ütemének lassulásában. A Lidl visszafogta terjeszkedését, és a vizsgált időszakban alig több mint 160 üzletet nyitott az előző évi 340-gyel szemben. A pénzügyi eredmények jól tükrözik, hogy az ingatlanba történő beruházások 32,5%-kal, 2,4 milliárd euróra csökkentek.
A folyó pénzügyi évben a diszkont tovább lassította az üzletnyitások ütemét, és az új pénzügyi év első hat hónapja alatt mindössze 42 új üzletet nyitott.
Kapcsolódó cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >Regionális beszerzéssel különbözteti meg magát versenytársaitól a német Netto Marken-Discount
Anyavállalata és egyben a német piacvezető Edeka Group beszerzési szakértelmére…
Tovább olvasom >A Biedronka szlovákiai piacra lépésére készül a Lidl
Továbbra is igényt tart a Lidl az árvezető szerepre Szlovákiában.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >