Továbbra is kétszámjegyű bővülés – értékben
Az asztali margarin kiskereskedelmi forgalma értékben 16 százalékkal nőtt 2008. április–2009. márciusban, az előző hasonló időszakhoz képest. Így a piac mérete az évi 14 milliárd forint felett mozog. Többek között ez derül ki a Nielsen Kiskereskedelmi Indexéből. Ugyanakkor mennyiségben a bolti eladás nem változott.Figyelemre méltó trend, hogy továbbra is töretlenül drágult a margarin. Egy kilogramm mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára ugyanis 557 forint, az idén február–márciusi adatok szerint. Ez 12 százalékkal haladja meg az előző, hasonló periódusban mért 498 forintot. Tavalyelőtt február–márciusban még 443 forint volt az átlagos fogyasztói ár. A változások oka az alapanyag, a növényolaj drágulása.
Az asztali és sütőmargarin a kiskereskedelem szempontjából fontos szerepet játszik a vásárlások gyakoriságának, illetve a vevők lojalitásának növelésében. Ugyanis a két szegmens együttesen beletartozik a Nielsen Kiskereskedelmi Indexének húsz legnagyobb forgalmú kategóriájába.
Az asztali margarin esetében a bolti eladás megoszlása a bolttípusok között kisebb mozgásokat mutat. A modern bolttípusok viszik el továbbra is a forgalom kétharmadát: a margarin mennyiségi eladásaiból a hipermarket piaci részesedése és a 401–2 500 négyzetméteres szegmensé 1-1 százalékponttal emelkedett. A legkisebb, 50 négyzetméteres és kisebb üzletek piaci részesedése pedig 2 százalékponttal kisebb lett.
A kereskedelmi márkák viszonylag magas piaci részaránya az elmúlt évben enyhén emelkedett: a tavalyi hasonló időszakhoz képest, idén a február–márciusban szignifikáns 5 százalékpontos emelkedés után elérte a 30 százalékos mennyiségi részesedést. A válságos időszakban a fogyasztók nagyobb hajlandóságot mutattak a hipermarketek és szupermarketek saját márkás termékének vásárlására. Ez is magyarázza a két csatornában az értékesítés növekedését.
A sütő- és csészés margarin részaránya alig változik. Előbbire közel egyharmad, utóbbira kétharmad körüli arány jut mind értékben, mind mennyiségben, éves szinten.
A margarin átlagos fogyasztói árának alakulása az utóbbi időszakban, forint/kilogramm
Időszak Ár
2006. február–március 403
2006. augusztus–szeptember 431
2007. február–március 443
2007. augusztus–szeptember 453
2008. február–március 498
2008. augusztus–szeptember 545
2009. február–március 557
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >