További drágulás a globális élelmiszeráraknál
Decemberben folytatódott a globális élelmiszerárak növekedése, amikor is a növényi olajok iránti kereslet az elmúlt öt év legmagasabb értékére repítette az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) által kiadott árindexet.
A FAO élelmiszerár-index, amely a kereskedelmileg is jelentős alapvető termények árváltozásait követi hónapról hónapra, novemberhez képest 2,5%-kal emelkedett. A drágulás ellenére a 2011-es csúcsértékét még így is 25%-kal alulmúlja.
A növényi olajok árindexe 9,4%-kal ugrott meg november óta, a növekedés már hat hónapja tart. Decemberben is leginkább a pálmaolaj okozta a változást, melynek piacát a stabil kereslet és a szűkülő kínálat jellemezte. Emellett a szója-, napraforgó és repceolajok is drágultak, ám ennek ellenére az éves átlaguk 2007 óta nem tapasztalt alacsony szintet produkált tavaly.
A cukor ára 4,8%-kal emelkedett főleg a nyersolaj drágulása miatt, amelynek hatására Brazília a cukornád-tartalékát inkább etanol-előállításra használta, csökkentve ezzel a globális piacra kerülő cukor mennyiségét.
A tejtermékek ára 3% fölött drágult főleg a sajt miatt, utóbbi ára ugyanis majd 8%-ot erősödött az európai uniós és óceániai exportkészletek zsugorodása okán.
A gabonafélék ára, élen a búzával, 1,4%-ot erősödött a kínai importigények növekedése és az elhúzódó franciaországi sztrájkok okozta szállítmányozási nehézségek mellett. Eközben a kukorica és rizs jegyzése nem változott.
A húsfélék ára lényegében változatlan maradt 2019 utolsó hónapjában, ám még így is 18%-kal haladta meg az alindex értéke az egy évvel azelőttit. A fő ok a sertéshús iránti megnövekedett ázsiai, európai uniós és brazil kereslet volt.
Kapcsolódó cikkeink
FAO: Új rekordokat érhet el a főbb mezőgazdasági élelmiszer-alapanyagok globális előállítása
Viszonylag optimista az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) a…
Tovább olvasom >A vidéki térségek újjáélesztése a fiatalok segítségével
A vidéki térségekben a fiatal nők és férfiak fontos szerepet…
Tovább olvasom >Indul a NAK „Tények ízekre szedve” országos szemléletformáló kampánya
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) országos szemléletformáló kampányt indított „Tények…
Tovább olvasom >További cikkeink
PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >Krízistérkép 2024: Jelentősen nőtt az elhúzódó válságok száma
450 válsághelyzetet regisztrált és elemzett kommunikációs szempontok szerint az MPRSZ…
Tovább olvasom >K&H: hány forintért kártyáztak a magyarok külföldön?
Közel 3 millió alkalommal vásároltak külföldön a K&H bankkártyás ügyfelei…
Tovább olvasom >