További drágulás a globális élelmiszeráraknál
Decemberben folytatódott a globális élelmiszerárak növekedése, amikor is a növényi olajok iránti kereslet az elmúlt öt év legmagasabb értékére repítette az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) által kiadott árindexet.
A FAO élelmiszerár-index, amely a kereskedelmileg is jelentős alapvető termények árváltozásait követi hónapról hónapra, novemberhez képest 2,5%-kal emelkedett. A drágulás ellenére a 2011-es csúcsértékét még így is 25%-kal alulmúlja.
A növényi olajok árindexe 9,4%-kal ugrott meg november óta, a növekedés már hat hónapja tart. Decemberben is leginkább a pálmaolaj okozta a változást, melynek piacát a stabil kereslet és a szűkülő kínálat jellemezte. Emellett a szója-, napraforgó és repceolajok is drágultak, ám ennek ellenére az éves átlaguk 2007 óta nem tapasztalt alacsony szintet produkált tavaly.
A cukor ára 4,8%-kal emelkedett főleg a nyersolaj drágulása miatt, amelynek hatására Brazília a cukornád-tartalékát inkább etanol-előállításra használta, csökkentve ezzel a globális piacra kerülő cukor mennyiségét.
A tejtermékek ára 3% fölött drágult főleg a sajt miatt, utóbbi ára ugyanis majd 8%-ot erősödött az európai uniós és óceániai exportkészletek zsugorodása okán.
A gabonafélék ára, élen a búzával, 1,4%-ot erősödött a kínai importigények növekedése és az elhúzódó franciaországi sztrájkok okozta szállítmányozási nehézségek mellett. Eközben a kukorica és rizs jegyzése nem változott.
A húsfélék ára lényegében változatlan maradt 2019 utolsó hónapjában, ám még így is 18%-kal haladta meg az alindex értéke az egy évvel azelőttit. A fő ok a sertéshús iránti megnövekedett ázsiai, európai uniós és brazil kereslet volt.
Kapcsolódó cikkeink
Nőtt a FAO élelmiszerár-index áprilisban
A főbb gabona- és húsfélék, illetve a tejtermékek drágulásától fűtve…
Tovább olvasom >A kedvezőtlen időjárás miatt sosem látott magasságban a kávébab ára
A kávé világpiaci ára többéves csúcsot döntött 2024-ben, miután 38,8%-kal…
Tovább olvasom >FAO: a globális élelmiszerárak minimálisan emelkedtek márciusban
Márciusban alig változtak, minimálisan emelkedtek a globális élelmiszerárak az ENSZ…
Tovább olvasom >További cikkeink
Imádják a nyereményjátékokat a magyar vevők egy friss kutatás szerint
Szinte minden magyar vásárló hajlandó többet költeni, ha ezzel nyerési…
Tovább olvasom >Indul a „Micsoda malacunk van!” sertéshús-népszerűsítő kampány – videóval
A magyar termékek vásárlása a nemzetgazdaságot támogatja, munkahelyek megtartását segíti,…
Tovább olvasom >KPMG: Egyszerre optimisták, aggódnak és izgatottak a magyarok, ha AI-ról van szó
A KPMG és a Melbourne-i Egyetem közös nemzetközi kutatása szerint…
Tovább olvasom >