Tovább nőtt az önkiszolgáló szegmens a sertéshús-készítményeknél
A sertéshúskészítmények kiskereskedelmi forgalma 5 százalékkal nőtt 2008. november–2009. októberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Így az éves piac mérete meghaladja a 160 milliárd forintot. Ezzel a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória között a húskészítmény bonyolítja le a kiemelkedően legnagyobb forgalmat. Utána a sör és a sajt következik. Mennyiségben ugyanakkor mínusz 3 százalékot regisztrált a Nielsen. Így a piac mérete 120 ezer tonna alá került.
A fogyasztók legjobban a kolbászt kedvelik. Értékben az eladások 23 százaléka jutott rá, tizenkét hónap adatai szerint. Az utána következő szalámi részaránya 15, míg a főleg párizsit és virslit magában foglaló vörösárué 14 százalék. További sorrend: szalonna, sonka, felvágott és egyéb húskészítmény.
A bolti eladás az olcsóbb, kimért értékesítéstől a drágább önkiszolgáló szegmens felé tolódik el. Utóbbi részaránya értékben 59 százalékról 61-re emelkedett, egyik évről a másikra. Fő oka a vásárlás színhelyeinek változásában keresendő. Ugyanis a diszkontláncok egyre fontosabbak a feldolgozott húskészítmények piacán. Ebben az üzlettípusban azonban nincs jelen a csemegepultos értékesítési forma.
Ezzel függ össze a bolti eladáson belül a kereskedelmi márkák növekvő aránya: 2008. november–2009. októberben 32 százalék jutott rájuk, a mennyiségben mért bolti eladásból. Az előző hasonló periódusban még csak 28 százalékot mértünk.
A beszerzés színhelyei között a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatorna átvette a vezetést a hipermarkettől. Amíg ugyanis a 2 500 négyzetméteresnél nagyobb üzletek piaci részesedése értékben stabilan 32 százalék, addig a 401–2 500 négyzetméteresek mutatója 31-ről 33 százalékra emelkedett. Utóbbiak 1-1 százalékpontot vettek el az 51–200 négyzetméteres, illetve az 50 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletektől.
Értékben a forgalom növekedése az átlagárak emelkedésével magyarázható, hiszen mennyiségben a piac kis mértékben csökkent.
Egyes húskészítmények mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára az elmúlt időszakban, forint/kilogramm
Szegmens 2008. IX–X. 2009. VII–VIII. 2009. IX–X.
Kolbász önkiszolgálásban 2 164 2 476 2 411
Kolbász kimérten 1 444 1 573 1 602
Szalámi önkiszolgálásban 3 396 3 613 3 415
Szalámi kimérten 2 552 2 584 2 562
Vörösáru önkiszolgálásban 1 311 1 504 1 465
Vörösáru kimérten 940 1 025 1 017
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >