Tovább nőtt a nemzeti dohányboltok súlya az FMCG-forgalomban
A Nemzeti Dohánybolt Panel 2023. április–2024. márciusi dohánytermékek nélküli FMCG-forgalma meghaladta a 187 milliárd forintot, ami 13%-os növekedés a megelőző időszakhoz képest. Ez – az elmúlt évekhez hasonlóan – a 10. helyre repítené a dohánybolt szegmenst a kereskedelmi láncok évente megjelenő forgalmi rangsorában. Ez a forgalom több mint 205 millió vásárlási tranzakcióból származott az elmúlt 12 hónapban, ami 4%-kal kevesebb, mint az ezt megelőző évben.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
A forgalom kb. 32%-át a fővárosi üzletek termelik, ami a számbeli súlyukat figyelembe véve (17%) azt mutatja, hogy országos szinten felülreprezentáltak – igaz a budapesti üzletekben átlagosan 47%-kal több FMCG-terméket értékesítenek. Az olló tovább nyílik a főváros és a vidék között: míg Budapesten az 1000 Ft feletti vásárlási tranzakciók részaránya meghaladja a 15%-ot, addig a vidéki dohányboltokban ugyanez a részesedés mindössze 3,2%.
Bár a dohánybolt szegmens forgalmi növekedése megsüvegelendő, a növekedés dinamikája megtörni látszik: a trendeket 2024. március 31-ig nézve a növekedés ütem 18% volt (ami kb. 5%-kal nagyobb, mint a hazai láncok összességénél), az azóta eltelt időszakban a dohányboltok már „csak” az országos átlaggal megegyező mértékben nőttek (+12%).
A növekedés forrásai
A forgalmi növekedés „motorja” a dohányboltok esetében is sajnos, az infláció, azaz a meredeken emelkedő polci árak voltak. A polci árak átlagos növekedésében látható különbség okán azonban, míg a hazai láncok esetében a forgalmi növekedés 90%-ban az emelkedő árakból adódott, a dohányboltok esetében ez a „hozzájárulás” mindössze 70% volt. A maradék 30% a megnövekedett vásárlói kosarakból (20%) és a „kosarakba tett” prémium termékekre váltásból (10%) jött.
A dohánytermékek nélküli FMCG-forgalom kb. 87%-át mindössze 7 termékkategória adja. A legdominánsabb „alkoholos italok” részesedése némileg csökkent (55%-ról 51%-ra) az elmúlt időszakban.
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is növekedett azon vásárlások részaránya, amelyek során dohányterméket nem, csak FMCG-termékeket vásároltak. Van olyan megye, ahol a dohánytermékek nélküli „kosarak” részaránya eléri a 36%-ot, de összességében is elmondható, hogy a vásárlási tranzakciók több mint kétharmadában szerepel valamilyen FMCG (nem dohány) termék.
A „hagyományos” kiskereskedelmi szereplőkhöz hasonlóan a dohányboltoknak is jelentős mozgástere van a választék további optimalizálására: a teljes FMCG-forgalom 50%-át a termékportfólió mindössze 8%-a, a forgalom 90%-át pedig a portfólió mindössze 23%-a teszi ki, míg a cikkelemek legrosszabbul teljesítő 70%-a kevesebb mint 10%-kal járul hozzá az értékbeli forgalomhoz. A dohánybolt szegmens esetében is érdemes közelebbről megvizsgálni a választék és benne az egyes cikkelemek szerepét és kialakítani a leghatékonyabb szortimentet minden egyes üzletben.
További növekedési lehetőségek
Jelentős forgalmi növekedést eredményezhet az innovációk sikeres alkalmazása. Az elmúlt 6 hónapban az új termékbevezetések a teljes forgalom kb. 14%-át teszik ki, és súlyuk egyre nő.
Kiemelten fontos a promóciók optimalizálása: míg a megelőző időszakban a vásárlási tranzakciók mindössze 32%-a „landolt” promóciós termékeken, az elmúlt 12 hónapban ez a részarány már több mint 40% volt.
Extra forgalmat jelenthet a forgalom egy részének sikeres „átterelése” a magasabb árkategóriájú termékek felé. A dohányboltok portfólióján belül az ún. árérzékeny termékek forgalma 14%-kal, a „közepes árkategóriájú” termékek forgalma 24%-kal, míg a prémium cikkelemek forgalma közel 40%-kal növekedett az elmúlt 12 hónapban. A betérő vásárlókban tehát komoly a „hajlandóság” a „felfelé váltásra”. //
Kapcsolódó cikkeink
A foci mindent visz
Patinás helyszínen, a MOMKult Kupolatermében, a PICK és Mizo vendéglátásában…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >