Tovább nőhetnek a hullámtermékek árai
A magasabb alapanyagköltségek miatt tovább emelkedhetnek a hullámkarton termékek árai a jövőben. A gyártók kénytelenek a vevőkre hárítani a 2009. ősz óta összességében bekövetkezett, 80 – 90 százalékot elérő alappapír árnövekedés hatását a Magyarországi Hullámtermékgyártók Szövetsége Egyesülés (MAHUSZ) szerint.
A szakmai szervezet úgy véli, hogy nagyon fontos az eddig kialakult hulladékpapír szelektív gyűjtőrendszer és a hasznosítás fenntartása, ugyanis a legrosszabb forgatókönyv szerint az is elképzelhető, hogy még kevesebb hulladékpapír kerül a későbbi feldolgozókhoz.
„Nem csitul a szektort sújtó áremelkedési intenzitás, ugyanis az elmúlt évben akár nyolc-tízszeres áron is kénytelenek voltak a papírgyártók hulladékpapírt vásárolni” – közölte a Magyar Hullámtermékgyártók Szövetsége Egyesülés elnöke, és a Dunapack Zrt. vezérigazgatója, Panyi László. A papírgyártás megnövekedett termelési költségei – melyben a hulladékpapíron kívül a magas energia költségek is szerepet játszanak – okozzák a hazai piacon is az alappapírok drasztikus drágulását, amely közvetlen befolyással van a termékek csomagolásához használt hullámdobozok árának alakulására.
Ez a változás a magyar piacot szinte teljes egészében érinti, miután a hullámkarton csomagolóanyagokat többek között az élelmiszeripar, a háztartás-vegyipar, az elektronikai-, a bútorgyártók és sok egyéb szektor is használ.
„A gyártókat ez a folyamat már az év elejétől arra kényszerítette, hogy a markáns papírár emelkedést tovább hárítsák a vevőkre. Ez csak részlegesen sikerült, így az év vége előtt egy újabb áremeléssel pótolnunk kell hullámtermékeink áraiban a drágább alapanyag okozta hiányunkat” – tette hozzá Panyi László. A szakember úgy véli, hogy a papír-áremelkedés a jövő évre is áthúzódhat, legfeljebb az intenzitása hagy alább.
Az idei évben tapasztalt áremelkedés mellett a helyzetet még a folyamatos szállítási problémák is tovább súlyosbították – számol be a kialakult helyzetről Vaszilkó Judit, az SCA Packaging Magyarországért, Romániáért és Szlovákiáért felelős értékesítési és marketing vezetője. Mint kiderült: egyes papírgyárak szállítási határideje elérte a 3-4 hónapos szintet, ami további problémát és bizonytalanságot okozott a beszerzésben. A papírgyárak kizárólag a meglévő és megfelelő előrejelzésekkel szolgáló partnereiket kívánták kiszolgálni. Vaszilkó Judit szerint év végére a szállítások megbízhatóbbá váltak, de a keresleti piac és a további alacsony készletszintek miatt további áremelések várhatóak. A tervezett új papírgyártási kapacitásokat a válság időszakában elhalasztották, valamint kapacitásokat építettek le, melynek a visszaépítése éveket vesz igénybe.
Panyi László, a MAHUSZ vezetője a termékdíj- és a hulladékgazdálkodási törvénnyel kapcsolatban is lát aggasztó jeleket. Az előző években sikerrel működött a koordináló szervezetek rendszere az országban, amelyekhez a termékdíjra kötelezett szervezetek csatlakozhatnak. Ezektől vállalják át koordináló szervezetek a begyűjtési kötelezettséget és a hasznosítást is. A MAHUSZ számára természetesen a papír visszagyűjtése az érdekes. Panyi László szerint nagyon fontos az eddig kialakult szelektív gyűjtőrendszer és a hasznosítás fenntartása annak érdekében, hogy az ne kerüljön rosszabb helyzetbe. A legrosszabb forgatókönyv szerint az is elképzelhető, hogy még kevesebb hulladékpapír kerül a későbbi feldolgozókhoz. Aggasztó momentum lehet, ha ezt drasztikusan, és nem megfelelő szakmai hozzáértéssel változtatná meg a kormányzat.
A MAHUSZ nem gyűjt adatokat a tagvállalatok eredményeiről, de az elnök véleménye szerint a markáns alappapír áremelkedés a cégek nyereségének rovására megy, és a költségnövekedést késleltetve, illetve csak részlegesen tudják a vevőik felé érvényesíteni. Valójában az eddigi áremeléseknek átlagosan további egyharmadával való növelését tartaná reálisnak a szakmai szervezet. Az iparág helyzetéről szólva Panyi László elmondta: tavaly jelentős mennyiségi visszaesést szenvedett el a szakma, de 2010-ben már érezhető növekedést tapasztalhattak.
Némi bizakodásra adhat okot a már-már hagyományos, a régiónkban folytonosan növekvő igény a magasabb minőségű, összetettebb termékek iránt. A válság hatására a vevők egyre inkább az innovatívabb, a csomagolás funkcionalitásának megtartása mellett a kevesebb alapanyag-igényű termékeket keresik. A gyártók számára ez azt jelenti, hogy az elkerülhetetlen árversenyben az lehet sikeres, aki ezen elvárásoknak legjobban megfelel.
Vaszilkó Judit kiemelte, hogy egyre több elektronikai, autóipari és fogyasztási termékeket gyártó tartja fontosnak a fenntartható fejlődést és a környezet védelmét, ezért növekszik az igény az ellenőrzött, tanúsított erdőkből származó fákból kinyert, valamint visszaforgatott rostokból származó papírok, és visszaforgatható vagy biológiailag lebomló alapanyagok iránt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >