Tovább nő a fizetésképtelenség 2008-ban
A bankszektor idei, mintegy 6500 milliárd forintnyi hitelállományát jóval meghaladja a vállalatok egymás közti kereskedelmi áruhitele. Ennek ellenére viszonylag kevesen fordulnak a hitelbiztosítókhoz, hogy igénybe vegyék a különböző követeléskezelési szolgáltatásokat. Az adatok pedig azt mutatják, a nemfizetés továbbra is jellemzője lesz a vállalati kapcsolatoknak, éppen ezért a hitelbiztosítók kárkifizetése minden valószínűség szerint meghaladja majd a tavalyit.A Coface Hungary rendszeres felmérései szerint Magyarországon folyamatosan romlik a fizetési morál. Míg 2003-ban átlagosan 38 nap alatt fizettek ki egy számlát, ma már egy-egy vállalkozásnak akár átlagosan 85–100 napot kell várnia arra, hogy az elvégzett munka vagy a kiszállított áru után a pénzéhez jusson.
A kis- és középvállalkozások jellemzően tőkehiányosak, és majdnem semmi tartalékuk nincs arra, hogy egy esetleges vevői csúszást kiegyensúlyozzanak. A fizetési morál romlását tovább fokozza a vállalkozások „tétlenkedése” is, mivel nem reagálnak azonnal a késve fizetésre. A Coface adatai szerint a kiállított számlák 70 százalékát késve, 2,4 százalékát pedig egyáltalán nem fizetik ki.
A romló fizetési morállal párhuzamosan nő a magyar gazdaságban a körbetartozások állománya is. Ma már nagyobb összeggel tartoznak egymásnak a cégek, mint amennyi a Magyarországon működő kereskedelmi bankok teljes vállalati kölcsönösszege.
Ötödével több felszámolás az első negyedévben
Egyfajta fejlődési folyamaton kell átesniük a magyar vállalatoknak, hogy a hitelbiztosítás mértéke növekedjen, miután jelenleg a vevőkövetelések a mérlegfőösszeg átlagosan 30 százalékát teszik ki – áll az Euler Hermes Magyar Hitelbiztosító Rt. elemzésében. A multinacionális cégek hazai leányvállalatai tartoznak elsősorban az ügyfelek közé, ahol az anyacégnek van hitelbiztosítása, ezért a leányvállalatnak is előírja annak igénybevéte-lét. Az ügyfélkör másik részét pedig olyan magyar cégek teszik ki, amelyeknek a nemfizetés miatt már komoly és sok pénzbe kerülő tapasztalataik vannak. Az Euler Hermes magyarországi cégének várakozásai szerint a nemfizetés egyre jobban terjed, a csőd- és felszámolási eljárások alakulása aggasztó trendet mutat. A felszámolási eljárások száma már 2008 első negyedévében 20 százalékkal meghaladta a tavalyi első negyedéves adatot, s a prognózisok szerint a jövőben meghaladja majd a 11 500-at is – szemben a 2007. évben mért 9800-zal. A tendencia nem új keletű, már évek óta tart, és semmi sem mutat az esetleges trendforduló felé.
Mindeközben Szlovákiában 500, Lengyelországban pedig mindössze 400 felszámolást várnak erre az évre.
Az ágazatok között igen kockázatosnak számít az építőipar és az élelmiszer-kereskedelem. Ráadásul az Euler Hermes-csoport által készített felmérés szerint a magyar vállalatok 86 százalékának nincs átgondolt, kidolgozott vevőkockázat-kezelési stratégiája. Holott erőteljesen javítani lehetne a helyzeten még a jelen körülmények között is, például a vevőmonitoring megerősítésével.
L. M.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >