Tovább erősödött a nem alkoholos, illetve az egy ízű pozíciója
Már most érdemes készülni az ünnepi szezonális csúcsforgalomra. A tetszetős csomagolású, gyakran magas minőségű édességeket sokan veszik ajándékba. Lesz mit bepótolnia a kiskereskedelemnek, ugyanis a praliné bolti eladása mennyiségben 19, értékben 13 százalékkal csökkent 2009. december–2010. májusban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest.A féléves piac mérete meghaladja a 10 milliárd forintot. Ezzel a praliné a 20. legnagyobb forgalmú kategória egyike, a Nielsen által mért 90 élelmiszer értékesítés szerinti rangsorában.
Az ünnepi időszak nagy vásárlási kedvét tükrözi a fogyasztói árak alakulása. Sokat vesznek ajándékba. Tavaly is, idén is az első félévben, a december–januári periódus átlagárai bizonyultak legmagasabbnak. Utána viszont csökkenést regisztráltunk.
Legutóbb december–januárban egy kilogramm praliné mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára 4 048 forint, majd április–májusban 3 792 forint. Ez utóbbi a tavaly április–májusi periódus átlagárához képest 9 százalékkal magasabb.
A Nielsen által mért összes élelmiszer kiskereskedelmi forgalmából mennyiségben – 31 százalék jutott a kereskedelmi márkákra, 2009. december–2010. májusban. Az arány a praliné esetében ennél kisebb; 2009. december–2010. januárban 23, február–márciusban 27, április–májusban 28 százalék. A tendencia azonban növekvő. A tavaly április–májusi 26 százalékot 2 százalékponttal haladja meg az idei hasonló periódus mutatója.
A nem alkoholos pralinékra, némi emelkedéssel, értéket tekintve 84 százalék jut az értékben mért bolti eladásból, legutóbb december–májusban. Az alkoholos részaránya 16 százalék. Ugyanakkor az egy ízű és több ízű praliné aránya 71:29 százalék, mind mennyiségben, mind értékben. Itt az egy ízűek mutatója 2-2 százalékponttal is javult, egyik évről a másikra. A kiszerelésméretek közül a 200 gramm alattiak mennyiségben 3 százalékpontot javítva, 58 százalékot értek el. A 200–400 grammos szegmenstől 2, a 400 gramm felettitől 1 százalékpontot vettek el. Így előbbiek részaránya 40, utóbbiaké 2 százalékra módosult.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >