Tovább csökkent a kiskereskedelem részesedése a lakossági költésekben az EU-ban
A kiskereskedelemben eszközölt kiadások 2023-ban immár a második évben csökkentek, így az EU polgárai átlagosan már csak a pénzük 33,9%-át költötték el ebben a csatornában. Ez az arány Magyarországon a legmagasabb, ahol a fogyasztók minden második eurót a kiskereskedelemben költenek el – állapítja meg a GfK európai kiskereskedelemről szóló új tanulmánya.
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.
Miután 2020-ban és 2021-ben a világjárvány miatt nőtt, az utóbbi két évben ismét csökkent a lakossági fogyasztás részesedése a kiskereskedelemből. 2023-ban az uniós polgárok 0,5%-kal kevesebbet költöttek a kiskereskedelemben, mint az azt megelőző évben, annak ellenére, hogy a vásárlóerő és a kiskereskedelmi forgalom 5,5%-kal nőtt.
– 2023-ban az infláció és az emelkedő élelmiszerárak ellenére a háztartások kiskereskedelmi kiadásainak aránya ismét megközelítette a járvány előtti szintet – mondta el Philipp Willroth, a kutatás vezetője. – Ennek oka az, hogy az európai lakosság elsősorban kiskereskedelmi költéseket eszközölt, különösen a pandémia alatt 2020–2021-ben, hiszen a szabadidős tevékenységek és szolgáltatások többségének igénybe vétele ellehetetlenült. Ez a tendencia most megfordul, ugyanis az európaiak szeretnék behozni lemaradásukat, és újra élményekre, utazásra költenek.
A lakossági fogyasztás kiskereskedelmi részesedése ugyanakkor országonként jelentős eltérést mutat. Számos kelet-európai országban közel minden második euró a kiskereskedelemben landol, különösen Magyarországon (50%), Bulgáriában (49%) és Horvátországban (47%). E tekintetben Németország áll az utolsó helyen, ahol a fogyasztói kiadásoknak csak alig 27%-a áramlik a kiskereskedelmi szektorba – állapítja meg a GfK Geomarketing ingyenes Európai kiskereskedelmi tanulmányában.
A vásárlóerő tavaly is nőtt
Miután az uniós polgárok vásárlóereje 2022-ben 7%-kal nőtt, 2023-ban ismét jelentősen emelkedett a rendelkezésre álló nettó jövedelem. Az EU-ban az egy főre jutó vásárlóerő tavaly átlagosan 19 786 euró volt, ami 5,5%-os nominális növekedésnek felel meg.
A vásárlóerőhöz hasonlóan a kiskereskedelmi forgalom is 5,5%-kal bővült az EU 27 tagállamában. Ez a nominális forgalomnövekedés azonban az energia, a műtrágya és az állati takarmány tartósan magas költségei, valamint a geopolitikai bizonytalanságok okán magas fogyasztói árak fényében viszonylagos. Az EU-n belül a legnagyobb növekedési ütem a kelet-európai országokban, például Bulgáriában (+18%), Romániában (+14%) és Horvátországban (+14%) volt megfigyelhető, de a nagyobb piacok, például Spanyolország és Lengyelország is 12% feletti növekedési ütemet ért el.
A kiskereskedelmi forgalom növekedése Európában 2023-ban (az előző évhez képest, százalékban)
© GfK | www.gfk.com/geomarketing | Térkép: RegioGraph
Még mindig magas az infláció
Bár az infláció a 27 uniós tagállamban 2023-ban már csökkent, a szintje továbbra is meglehetősen magas, 6,4% maradt. A 2024-re vonatkozó előrejelzés 2,7%, ami azt jelenti, hogy az Európai Központi Bank által kitűzött 2%-os célt ugyan még nem sikerül elérni, de az áremelkedés így is sokkal mérsékeltebb lesz, mint 2022-ben és 2023-ban volt. Belgium az egyetlen ország, ahol az infláció 2024-ben várhatóan magasabb lesz, mint az előző évben.
Az európai fogyasztók saját márkákkal spórolnak
A különböző válságok tartósan befolyásolták az fogyasztók életét. Európában a lakosság aggodalmai megváltoztak, és a fogyasztók ennek megfelelően átalakították vásárlási szokásaikat is. Jellemző, hogy spórolási céllal a saját márkás termékek vásárlása került előtérbe, bár ez a nagyobb vásárlóerővel rendelkező országokban elterjedtebb, mint Kelet-Európában. Az olyan országokban, mint Spanyolország, Hollandia, az Egyesült Királyság és Németország, a napi fogyasztási cikkek esetében a saját márkás vásárlások aránya meghaladja a 40%-ot. Az élen Spanyolország áll, ahol a saját márkák 47%-kal részesednek a lakossági beszerzésekből. //
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >A növényi alapú jövőért felhagy a hústermékgyártással a Gruppo Tonazzo
Az olasz Gruppo Tonazzo bejelentette, hogy az év végéig felhagy…
Tovább olvasom >Az ökológiai gazdálkodás az agrár-fenntarthatóság kulcsa és vezető modellje
Budapesten találkoztak az ökológiai gazdálkodás nemzetközi és hazai szakemberei a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >