Tovább csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 23. 11:24

A szlovákiai üzletek polcain tavaly ismét visszaesett a hazai élelmiszerek aránya, a trend közel másfél évtizede csökkenő a Szlovák Élelmiszeripari Kamara (PKS) hétfőn közzétett adatai szerint – írta a TASR szlovák közszolgálati hírügynökség.

Tavaly a szlovákiai üzletekben a hazai élelmiszerek aránya átlagosan 40,4 százalékos volt. Ez – a szegmensben 2011 óta készülő kimutatások kezdete óta – 10 százalékpontos csökkenést, évközi összehasonlításban pedig közel egy százalékpontos visszaesést jelent.

A mérések kezdete óta 2017-ben volt a legalacsonyabb – 37 százalékos – a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben, utána enyhe emelkedést mutatott, de három éve ismét folyamatos a csökkenés” – mondta Daniel Poturnay, a PKS elnöke. Hozzátette: a számok azt is jelzik, hogy a hazai élelmiszeripari termelők versenyképessége csökken.

A PKS adatai szerint tavaly a szlovákiai üzletekben a legmagasabb arányban a tej (72 százalék), a víz- és ásványvíz (66 százalék), a bor (55 százalék), valamint a sör és a tejtermékek voltak a hazai termékek. Az arány az édességek (11 százalék), az étolajak (14 százalék), a konzervek (14 százalék) és alkoholmentes italok (20 százalék) szegmensében volt a legalacsonyabb.

A kamara statisztikái szerint az egyes üzlettípusokat nézve a hazai élelmiszerek aránya – tavaly és hagyományosan is – a legkisebb üzletekben volt a legmagasabb, a hipermarketekben és diszkontüzletekben pedig a legalacsonyabb.

Regionális megoszlásban Szlovákia nyolc megyéje közül a besztercebányai megyében (48 százalék) volt a legmagasabb a hazai termékek aránya, a legalacsonyabb arányt pedig a nagyszombati megyében (34 százalék) mutatták ki.

Kapcsolódó cikkeink