Történelmi minimumra csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben
Történelmi minimumra, 39 százalékra csökkent a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben idén áprilisig – derült ki a szlovák élelmiszeripari kamara (PKS) által készíttetett felmérésből, melynek eredményeit keddi sajtótájékoztatójukon ismertették a szervezet képviselői Pozsonyban.
A GfK piackutató ügynökség által 360 szlovákiai üzletben, 16 fő termékkategóriában elvégzett felmérés reprezentatív adataiból kiderült, hogy 2011 – az első ilyen kimutatás – óta folyamatosan csökken a hazai élelmiszerek aránya a szlovákiai üzletekben. Míg az első ilyen felmérés készítésekor még 50 százalékot tett ki, az idén már csak 39 százalékot, ami éves szinten egy százalékpontos visszaesést jelent.
„Elhanyagolhatónak tűnhet (az éves szintű csökkenés), de hosszú távú trendről van szó, és az elmúlt öt évben nem volt olyan év, amikor nőtt volna” – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Daniel Poturnay, a szlovák élelmiszeripari kamara (PKS) elnöke. Hozzátette: ez a trend az élelmiszeripari ágazat import-export mérlegében is megmutatkozott, ez a számadat tavaly ugyancsak negatív rekordot ért el, 1,1 milliárd eurós külkereskedelmi hiánnyal.
A PKS adataiból kiderül, hogy az elmúlt évben a hazai élelmiszerek aránya minden egyes üzlettípus esetében csökkent. Ugyanakkor fennmaradt az a jelenség, hogy az arány a legkisebb üzletekben volt a legmagasabb, 57 százalékon állt, ellenben a diszkontokban és hipermarketeknél volt a legalacsonyabb, ahol 18 és 38 százalék közötti értéket mutatott.
Régiók szerinti megoszlásban a hazai élelmiszerek aránya a legalacsonyabbnak a kelet-szlovákiai Eperjes illetve Pozsony megyékben mutatkozott, vagyis a legszegényebb és a legnagyobb vásárlóerővel rendelkező régiókban.
Az egyes termékkategóriákat tekintve a szlovákiai üzletekben a hazai termékek aránya a tej, a bor a sör és az ásványvizek, illetve a szeszes italok kategóriájában volt a legmagasabb, csak ezeknél a termékeknél haladta meg az 50 százalékot. Ellenben az arány a legalacsonyabb az étolajok, az édességek és a tartós élelmiszerek, illetve az üdítőitalok kategóriájában volt.
A felmérésben résztvevő üzletláncokat tekintve a hazai élelmiszerek aránya már hagyományosan a Coop Jednota (60 százalék) és a CBA (54 százalék) üzletekben volt a legmagasabb, a legalacsonyabbnak a Lidl (16 százalék) és a Kaufland (35 százalék) boltokban mutatkozott.
„Megérett az idő a vonatkozó kormánypolitika restartjára” – szögezte le az adatok kapcsán Daniel Poturnay. Rámutatott: a hazai élelmiszeripari ágazat leépülésével járó trend tarthatatlan, amit az is mutat, hogy csupán 2011 óta mintegy 1800 munkahely szűnt meg az ágazatban, holott – mint mondta – éppen az élelmiszeripar az, ami a legelmaradottabb régiókban is megtarthatja a foglalkoztatást. Megjegyezte: a kormány a „sikeres élelmiszeriparral rendelkező országok” mintáját alapul véve javíthatna a helyzeten, mivel a hazai élelmiszereket népszerűsítő kampányok és hasonló intézkedések nem hozták meg a tőlük várt eredményt.
„Nem lehet lépést tartani kampányok szintjén az egyes üzletláncokkal, hiszen például a legalacsonyabb hazai termék aránnyal rendelkező üzletlánc tízmilliókat költve reklámkampányára a negyedik legnagyobb reklámkiadást produkáló cég volt Szlovákiában” – tette hozzá. (MTI, Starovic Tibor)
Kapcsolódó cikkeink
Bevásárlóturizmus a szlovák határszélen: megéri átugrani?
Az északi vármegyékben egyre gyakoribb kérdés, hogy érdemes-e átruccanni Szlovákiába…
Tovább olvasom >Sokkal durvább hatásai vannak a klímaváltozásnak, mint eddig hittük
Az idei nyár és ősz sorra döntötte meg a hőségrekordokat,…
Tovább olvasom >Felvásárolja Valeo Foods az I.D.C. Holding édesipari céget
Megállapodott a Valeo Foods Group a Közép- és Kelet-Európában ostyákat,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egy újabb átvilágítási kötelezettség a vállalatokon az erdők védelme érdekében – az EUDR
Tavaly lépett hatályba és 2024. december 30-tól alkalmazandó az Európai…
Tovább olvasom >Tech és track – Az FMCG-dinamika mozgatórugói
Az FMCG szektor dinamikusan változó világában a hatékonyság és az…
Tovább olvasom >Mesterségesintelligencia-alapú alkalmazással is segíti kistermelőit a SPAR
Tovább bővítette kistermelői partnerprogramját a SPAR Magyarország: a Régiók Kincsei…
Tovább olvasom >