Törökországban lassult a fogyasztói áremelkedés júniusban
Törökországban éves és havi szinten egyaránt lassult az infláció júniusban.
A török statisztikai hivatal (TÜIK) szerdán ismertette, hogy az éves fogyasztói áremelkedés mértéke júniusban 71,60 százalékra lassult a májusi 75,45 százalékról, ami 2022 novembere óta a legmagasabb volt. Elemzők kevésbé mérséklődő inflációra, 72,60 százalékra számítottak júniusra.
Az infláció lassulásához részben az élelmiszerek és alkoholmentes italok drágulásának mérséklődése járult hozzá a májusi 75,45 százalékról 71,60 százalékra, de például az áremelkedés 92,94 százalékról 90,67 százalékra csökkent a szállodák, kávézók és éttermek esetében, a ruházati cikkek és lábbelik éves áremelkedése pedig a májusi 50,85 százalékról 47,84 százalékra lassult. Az éves maginfláció 70,51 százalék volt júniusban, alacsonyabb a májusi 74,98 százaléknál.
Havi szinten a fogyasztói áremelkedés 1,64 százalék volt, 2023 májusa óta a legkisebb a májusi 3,37 százalék után. Szakértők véleményének átlagában 2,22 százalék szerepelt júniusra.
Mehmet Simsek török pénzügyminiszter június elején azt mondta, hogy a legrosszabb időszakon túl vannak, júniustól enyhül az infláció, az év végére 38 százalékra mérséklődik az éves fogyasztói áremelkedés.
A török jegybank márciusban váratlanul 500 bázisponttal, 50 százalékra emelte az irányadónak számító, hétnapos repokamatot az infláció elleni küzdelem részeként, áprilisban, májusban és júniusban pedig a piaci várakozásokkal összhangban nem változtatott a kamatszinten.
Kapcsolódó cikkeink
Csak két uniós országban magasabb az infláció, mint Magyarországon
A Privátbankár Európai Inflációs Körképe hasonlította össze a márciusi és…
Tovább olvasom >Az euróövezetben 2,2 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak március után áprilisban is
Az euróövezet éves inflációs rátája áprilisban az előzetes becsléssel összhangban…
Tovább olvasom >Spanyolországban hathavi mélypontra lassult az infláció áprilisban
Spanyolországban a fogyasztói árak éves növekedése az előzetes becsléssel összhangban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd…
Tovább olvasom >Háromból két fogyasztó jobb vásárlási élményre számít
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók és az üzleti vezetők…
Tovább olvasom >IDEAAL™: Versenyképes fehérjekészítmény hazai szereplőktől
Egy közös kutatásfejlesztési projekt, három szereplő, egy egyedülálló tejfehérje-készítmény –…
Tovább olvasom >