Tömtük magunkba a mobilt, a rúzst már nem annyira
A járvány megforgatta a boltos világot 2020-ban. Mobilból nagyot durrant a piac, tisztítószerből is húzott szépen, de a home office megnyirbálta még az ajakrúzs vásárlást is. Az építőanyag piac végül nem is ugrott nagyot, inkább a korlátozások idején álltunk sorba a barkácsáruházak előtt. Ruha? Nézz a tükörbe: három éve néztél ki így! És cipőt sem húztál annyit.
Kétféle boltos statisztika van, az egyik bolttípusonként, a másik termékféleségenként összegez. És ha egy bolt többfélét is árul, akkor esetében szét is kell dobni kétfelé az adatokat. Például egy élelmiszerbolt a kiflije mellett árulhat zoknit is egy keveset, és a műszaki áruház is kínálhat üdítőt. És ehhez nem is kell webáruháznak lenni, ahol a nagyobbak már szinte mindent árusítanak, a hagyományos boltokban is szélesebb a választék. Hát most az igazából mit vásároltunkra voltunk kíváncsiak a friss statisztikából, a járványos 2020-as esztendőről.
Nasi az volt, meg drágulás is
Nem csak spájzoltuk a babakonzervet, a lisztet és az élesztőt. Az élelmiszerek vásárlása a pénztárakban kapott nyugták alapján 13%-kal nőtt egy év alatt, 7,2%-os drágulás mellett. Így végül mennyiségben (kilóban, literben, volumenben) 5%-kal többet kellett cipekedniük a háziasszonyoknak. Üdítőkből azért fékeztünk, alkoholból pedig fele volt az előző évinek a megugrás, pedig az éttermek többször is zárva voltak. Ezek szerint nem ivászattal teltek a korlátozásos órák otthon. És persze az élvezeti cikkek is drágultak közben. A munkahelyi kávézgatás megcsappant a home office alatt, otthon lehetett inni:
2018 | 2019 | 2020 | 2020/2019 | |
élelmiszer | 2.888 | 3.167 | 3.586 | +419 milliárd forint |
alkohol | 344 | 391 | 416 | +25
milliárd forint |
üdítő | 324 | 349 | 350 | +1
milliárd forint |
kávé | 104 | 115 | 127 | +12
milliárd forint |
dohányáru | 682 | 764 | 848 | + 84
milliárd forint |
KSH, érték: milliárd forint, folyó árakon, |
Ketyerék: a mobil mindent vitt
A home office és a digitális tanrend is megtette a magáét, de a mobiltelefonok vásárlása bővült a leggyorsabban a járványosban (a korábbi években is persze gyorsan nőtt a piaca). Többet költünk végül mobiltelefonra, mint számítógépre, vagy híradástechnikai termékekre.
Mindez érthető is, hiszen techoldalról az okosmobil csaknem mindent tud, ráadásul szerepe a kapcsolattartásban – különösen egy súlyos járványidőszakban, vagy éppen a kijárási korlátozás közepette – sok magyarázgatást nem igényel. És még a digitális okításra is rá tud kapcsolódni az okosabbja, nem is kell otthon ücsörögni vele mindig. És a vásárlók úgy tűnik, nem is sajnálták rá a pénzt, miközben a számítógépek, laptopok, valamint a híradástechnikai eszközök vásárlása csak szerényebb arányban emelkedett:
2018 | 2019 | 2020 | 2020/2019 | |
mobil | 141 | 167 | 210 | +43
milliárd forint |
híradástechnika | 95 | 100 | 108 | +8
milliárd forint |
informatika | 109 | 118 | 131 | +13
milliárd forint |
fotó, optika | 50 | 55 | 49 | -6
milliárd forint |
KSH, érték: milliárd forint, folyó árakon |
Sokat takarítottunk, de most akkor rúzsból, vagy szappanból vettünk kevesebbet?
Spájzoltunk tisztálkodó-, tisztítószerekből és gyógyszerféleségekből is, nem is kicsit. Gyógyszerféleségekből is szépen ugrott a költekezés.
A drogériák világa sok pénzt kiszippantott a családok pénztárcájából, többet, mint a megelőző időszakban. A testápolás tétel nevében így egy kicsit megtévesztő is lehet, mert a szappan és a rúzs is benne van, az viszont tudott, hogy előbbiből többet, utóbbiból kevesebbet vettünk, ráadásul maszkban ki sem lehet próbálni, milyen az a rúzs. Kézmosásra többet, kenceficékre kevesebbet költöttünk:
2018 | 2019 | 2020 | 2020/2019 | |
gyógyszer | 506 | 542 | 594 | +52
milliárd forint |
testápolás | 438 | 446 | 446 | 0 |
tisztítószer | 190 | 207 | 232 | +25
milliárd forint |
KSH, érték: milliárd forint, folyó,
testápolás: kozmetikai cikkekel együtt gyógyszer: gyógyászati cikkekkel együtt |
Lakkandi újítgatás: nem is durrant olyan nagyot
Az építőanyagok, barkácsféleségek piaca nagyon is talpon maradt, de sokkal többet végül nem is költöttek a családok. A korlátozások napjaiban pedig hosszú sorok is kígyóztak a barkácsáruházak előtt, nyilván a home office mellett (ne feltételezzünk rosszat, de például nem kellett órákat utazgatni a munkahelyre) maradhatott idő egy kis mázolgatásra.
A bútorpiac, lakásfelszerelések, és az elektromos háztartási gépek piaca nem tört meg, a költekezés a korábbi éveknél nagyobb volt ugyan, de azért fékezték is ezeket a kiadásokat a családok. lakástextíliából, világítási cikkekből pedig nem is fogyott több:
2018 | 2019 | 2020 | 2020/2019 | |
építőanyag,
barkács |
633 | 742 | 762 | +20
milliárd forint |
háztartási gép | 218 | 250 | 268 | +18
milliárd forint |
bútor | 188 | 229 | 244 | +15
milliárd forint |
lakástextil | 93 | 101 | 101 | 0 |
világítási cikk | 75 | 88 | 86 | -2
milliárd forint |
KSH, érték: milliárd forint, folyó árakon, építőanyag: barkács, szaniter, padlóburkoló, tapéta, festék,
háztartási gép: tartós elektromos és elektromos kisgép |
Ruha: hogy nézel ki már megint?!
A ruházati piac a boltos világ legnagyobb vesztese volt a járványidőszakban. Úgy tűnik, ezen spóroltak a legtöbbet a családok, minden más fontosabb volt a boltban. Még a turkálóban is spóroltunk. Igaz, a home office és a digitális tanrend megengedte a lazább viseletet, nem kopott a tűsarok, vagy a tornacipő annyit. És akinek futotta, órából, ékszerből nem vett kevesebbet:
2018 | 2019 | 2020 | 2020/2019 | |
ruha | 654 | 714 | 623 | -91
milliárd forint |
cipő | 240 | 257 | 205 | -52
milliárd forint |
turkáló | 34 | 35 | 27 | -8
milliárd forint |
óra, ékszer | 40 | 46 | 47 | +1
milliárd forint |
KSH, érték: milliárd forint, folyó árakon,
turkáló: használt cikk |
(blokkk.com, 2021. március 17.)
Kapcsolódó cikkeink
Felgyorsult a kéknyelv-betegség terjedése Hollandiában
Hollandiában megugrott a kérődző állatokat megtámadó kéknyelv-betegség eseteinek száma –…
Tovább olvasom >Uniós bíróság: a biztosítóknak vissza kell téríteniük a koronavírus-járvány miatt lemondott szervezett utazások árát
A csődbe ment utazási irodák biztosítóinak vissza kell téríteniük azoknak…
Tovább olvasom >Ezekért a termékekért rohamoznák meg a boltokat, ha jönne egy katasztrófa
A koronavírus-járvány tanulsága alapján fontos felkészülni a váratlan eseményekre, legyen…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kánya Kata: mindenki felelős a saját életéért!
Kánya Kata nem kér a titulusokból, abban hisz, hogy mindenkit…
Tovább olvasom >Új távlatokat nyit a rovarfehérje-iparban az Agroloop és a FreezeM együttműködése
Az Agroloop takarmánycélú lárvatenyésztési és takarmányalapanyag-előállítási tevékenysége egy teljesen új…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >