Tömtük magunkba a mobilt, a rúzst már nem annyira

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 03. 17. 12:33

A járvány megforgatta a boltos világot 2020-ban. Mobilból nagyot durrant a piac, tisztítószerből is húzott szépen, de a home office megnyirbálta még az ajakrúzs vásárlást is. Az építőanyag piac végül nem is ugrott nagyot, inkább a korlátozások idején álltunk sorba a barkácsáruházak előtt.  Ruha? Nézz a tükörbe: három éve néztél ki így! És cipőt sem húztál annyit.

Kétféle boltos statisztika van, az egyik bolttípusonként, a másik termékféleségenként összegez. És ha egy bolt többfélét is árul, akkor esetében szét is kell dobni kétfelé az adatokat. Például egy élelmiszerbolt a kiflije mellett árulhat zoknit is egy keveset, és a műszaki áruház is kínálhat üdítőt. És ehhez nem is kell webáruháznak lenni, ahol a nagyobbak már szinte mindent árusítanak, a hagyományos  boltokban is szélesebb a választék. Hát most az igazából mit vásároltunkra voltunk kíváncsiak a friss statisztikából, a járványos 2020-as esztendőről.

Nasi az volt, meg drágulás is

Nem csak spájzoltuk a babakonzervet, a lisztet és az élesztőt. Az élelmiszerek vásárlása a pénztárakban kapott nyugták alapján 13%-kal nőtt egy év alatt, 7,2%-os drágulás mellett. Így végül mennyiségben (kilóban, literben, volumenben) 5%-kal többet kellett cipekedniük a háziasszonyoknak. Üdítőkből azért fékeztünk, alkoholból pedig fele volt az előző évinek a megugrás, pedig az éttermek többször is zárva voltak. Ezek szerint nem ivászattal teltek a korlátozásos órák otthon. És persze az élvezeti cikkek is drágultak közben. A munkahelyi kávézgatás megcsappant a home office alatt, otthon lehetett inni:

  2018 2019 2020 2020/2019
élelmiszer 2.888 3.167 3.586 +419 milliárd forint
alkohol 344 391 416 +25 

milliárd forint

üdítő 324 349 350 +1

milliárd forint

kávé 104 115 127 +12 

milliárd forint

dohányáru 682 764 848 + 84

milliárd forint

KSH, érték: milliárd forint, folyó árakon,

Ketyerék: a mobil mindent vitt

A home office és a digitális tanrend is megtette a magáét, de a mobiltelefonok vásárlása bővült a leggyorsabban a járványosban (a korábbi években is persze gyorsan nőtt a piaca). Többet költünk végül mobiltelefonra, mint számítógépre, vagy híradástechnikai termékekre.

Mindez érthető is, hiszen techoldalról az okosmobil csaknem mindent tud, ráadásul szerepe a kapcsolattartásban – különösen egy súlyos járványidőszakban, vagy éppen a kijárási korlátozás közepette – sok magyarázgatást nem igényel. És még a digitális okításra is rá tud kapcsolódni az okosabbja, nem is kell otthon ücsörögni vele mindig. És a vásárlók úgy tűnik, nem is sajnálták rá a pénzt, miközben a számítógépek, laptopok, valamint a híradástechnikai eszközök vásárlása csak szerényebb arányban emelkedett:

  2018 2019 2020 2020/2019
mobil 141 167 210 +43

milliárd forint

híradástechnika 95 100 108 +8

milliárd forint

informatika 109 118 131 +13

milliárd forint

fotó, optika 50 55 49 -6

milliárd forint

KSH, érték: milliárd forint, folyó árakon

Sokat takarítottunk, de most akkor rúzsból, vagy szappanból vettünk kevesebbet?

Spájzoltunk tisztálkodó-, tisztítószerekből és gyógyszerféleségekből is, nem is kicsit. Gyógyszerféleségekből is szépen ugrott a költekezés.

A drogériák világa sok pénzt kiszippantott a családok pénztárcájából, többet, mint a megelőző időszakban. A testápolás tétel nevében így egy kicsit megtévesztő is lehet, mert a szappan és a rúzs is benne van, az viszont tudott, hogy előbbiből többet, utóbbiból kevesebbet vettünk, ráadásul maszkban ki sem lehet próbálni, milyen az a rúzs. Kézmosásra többet, kenceficékre kevesebbet költöttünk:

  2018 2019 2020 2020/2019
gyógyszer 506 542 594 +52

milliárd forint

testápolás 438 446 446 0
tisztítószer 190 207 232 +25

milliárd forint

KSH, érték: milliárd forint, folyó,

testápolás: kozmetikai cikkekel együtt

gyógyszer: gyógyászati cikkekkel együtt

Lakkandi újítgatás: nem is durrant olyan nagyot

Az építőanyagok, barkácsféleségek piaca nagyon is talpon maradt, de sokkal többet végül nem is költöttek a családok. A korlátozások napjaiban pedig hosszú sorok is kígyóztak a barkácsáruházak előtt, nyilván a home office mellett (ne feltételezzünk rosszat, de például nem kellett órákat utazgatni a munkahelyre) maradhatott idő egy kis mázolgatásra.

A bútorpiac, lakásfelszerelések, és az elektromos háztartási gépek piaca nem tört meg, a költekezés a korábbi éveknél nagyobb volt ugyan, de azért fékezték is ezeket a kiadásokat a családok. lakástextíliából, világítási cikkekből pedig nem is fogyott több:

  2018 2019 2020 2020/2019
építőanyag,

barkács

633 742 762 +20

milliárd forint

háztartási gép 218 250 268 +18

milliárd forint

bútor 188 229 244 +15

milliárd forint

lakástextil 93 101 101 0
világítási cikk 75 88 86 -2

milliárd forint

KSH, érték: milliárd forint, folyó árakon, építőanyag: barkács, szaniter, padlóburkoló, tapéta, festék,

háztartási gép: tartós elektromos és elektromos kisgép

Ruha: hogy nézel ki már megint?!

A ruházati piac a boltos világ legnagyobb vesztese volt a járványidőszakban. Úgy tűnik, ezen spóroltak a legtöbbet a családok, minden más fontosabb volt a boltban. Még a turkálóban is spóroltunk. Igaz, a home office és a digitális tanrend megengedte a lazább viseletet, nem kopott a tűsarok, vagy a tornacipő annyit. És akinek futotta, órából, ékszerből nem vett kevesebbet:

  2018 2019 2020 2020/2019
ruha 654 714 623 -91

milliárd forint

cipő 240 257 205 -52

milliárd forint

turkáló 34 35 27 -8

milliárd forint

óra, ékszer 40 46 47 +1

milliárd forint

KSH, érték: milliárd forint, folyó árakon,

turkáló: használt cikk

(blokkk.com, 2021. március 17.)

 

Kapcsolódó cikkeink