Tojásválság küszöbén állunk?
Az amerikai és európai piacokon egyaránt áremelkedést tapasztalnak – a magyar vásárlók sem ússzák meg a drágulást – mutat rá az Agroinform.
A tojás árának emelkedése globális jelenség: az Egyesült Államokban csökken a termelés és a fogyasztás, Európában erősödik az export, miközben Magyarországon jelentősen visszaesett az import, és minden kategória drágul. A tendencia mögött világszintű ellátási és költségszerkezeti változások állnak, melyek hatása még csak most kezd igazán érezhetővé válni.
Amerika kevesebb tojást termel és fogyaszt
Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériuma (USDA) legfrissebb, 2025. júniusi előrejelzése szerint az ország tojástermelése a harmadik negyedévben várhatóan 3 százalékkal marad el az előző év azonos időszakához képest. Éves szinten a csökkenés elérheti az 5 százalékot is.
A kínálatszűke a fogyasztásban is megmutatkozik: a 2025 harmadik negyedévére becsült egy főre jutó tojásfogyasztás 2 százalékkal mérséklődhet, míg az év egészében 4 százalékkal eshet vissza a 2024-es szinthez képest.
Európa: növekvő export, emelkedő árak
Az Európai Unió tojáspiaca sem mentes a változásoktól, de itt más folyamatok zajlanak: 2025 első két hónapjában az EU27-ek továbbra is nettó exportőrként működtek tojás és tojástermékek terén. Az import bár jelentősen – 59,5 százalékkal – nőtt, mégis alulmúlta az export mennyiségét, amely elérte a 63 ezer tonnát, 3 százalékos éves növekedéssel. A fő célpiacok között továbbra is az Egyesült Királyság, Japán és Svájc szerepelnek.
Ezzel párhuzamosan az étkezési tojás csomagolóhelyi ára is számottevően emelkedett: 2025 első huszonnégy hetében 261 euró volt 100 kilogrammonként, ami 19 százalékos drágulást jelent az előző év hasonló időszakához képest.
Magyarország: visszaeső import, emelkedő árak
A magyar tojáspiac szintén a nemzetközi trendekhez igazodik: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 2025 első négy hónapjában hazánk mintegy 7 ezer tonna héjas tojást vásárolt külföldről, ami 30 százalékos csökkenést jelent 2024 azonos időszakához képest. A friss tojásimport 13 százalékkal, 5,8 ezer tonnára zsugorodott.
Eközben a héjas tojás exportja is visszaesett (26 százalékkal, 3,6 ezer tonnára), viszont a friss tojás kivitele dinamikusan nőtt: 58 százalékos ugrással elérte a 638 tonnát.
A hazai piacon tehát csökkenő kínálat és növekvő árak jellemzik a tojáskereskedelmet – és a szakértők szerint ez még nem a folyamat vége. A termelési költségek emelkedése, az energiaárak és takarmányköltségek növekedése, valamint az exportorientált termelési stratégia mind hozzájárulnak a vásárlók által érzékelt árnyomáshoz.
Kapcsolódó cikkeink
Piszkos ketrecek, globális veszélyek: tyúkok milliói szenvednek világszerte
Egy friss nemzetközi jelentés rávilágított: több mint harmincöt országban tartanak…
Tovább olvasom >Indul a NAK „Tények ízekre szedve” országos szemléletformáló kampánya
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) országos szemléletformáló kampányt indított „Tények…
Tovább olvasom >Export vezérelte növekedés az élelmiszeriparban – Az Univer és a MIRELITE MIRSA 2024-es üzleti eredményei
2024-ben két meghatározó magyar élelmiszeripari szereplő, az Univer Product Zrt.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nyári szünet: több százezer forintot költenek a magyar családok
A nyári szünet a kikapcsolódás mellett komoly logisztikai feladatokat és…
Tovább olvasom >Owen Wilson a Wolt nemzetközi kampányának új arca
Owen Wilsonnal indította első márkanagyköveti kampányát a Wolt. Az egyéves…
Tovább olvasom >K&H: anyagi biztonság? nagyon vegyes a kép
A középkorú magyarok 26 százaléka rendelkezik 589 ezer forintos jövedelemmel,…
Tovább olvasom >