Tojásválság küszöbén állunk?
Az amerikai és európai piacokon egyaránt áremelkedést tapasztalnak – a magyar vásárlók sem ússzák meg a drágulást – mutat rá az Agroinform.
A tojás árának emelkedése globális jelenség: az Egyesült Államokban csökken a termelés és a fogyasztás, Európában erősödik az export, miközben Magyarországon jelentősen visszaesett az import, és minden kategória drágul. A tendencia mögött világszintű ellátási és költségszerkezeti változások állnak, melyek hatása még csak most kezd igazán érezhetővé válni.
Amerika kevesebb tojást termel és fogyaszt
Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériuma (USDA) legfrissebb, 2025. júniusi előrejelzése szerint az ország tojástermelése a harmadik negyedévben várhatóan 3 százalékkal marad el az előző év azonos időszakához képest. Éves szinten a csökkenés elérheti az 5 százalékot is.
A kínálatszűke a fogyasztásban is megmutatkozik: a 2025 harmadik negyedévére becsült egy főre jutó tojásfogyasztás 2 százalékkal mérséklődhet, míg az év egészében 4 százalékkal eshet vissza a 2024-es szinthez képest.
Európa: növekvő export, emelkedő árak
Az Európai Unió tojáspiaca sem mentes a változásoktól, de itt más folyamatok zajlanak: 2025 első két hónapjában az EU27-ek továbbra is nettó exportőrként működtek tojás és tojástermékek terén. Az import bár jelentősen – 59,5 százalékkal – nőtt, mégis alulmúlta az export mennyiségét, amely elérte a 63 ezer tonnát, 3 százalékos éves növekedéssel. A fő célpiacok között továbbra is az Egyesült Királyság, Japán és Svájc szerepelnek.
Ezzel párhuzamosan az étkezési tojás csomagolóhelyi ára is számottevően emelkedett: 2025 első huszonnégy hetében 261 euró volt 100 kilogrammonként, ami 19 százalékos drágulást jelent az előző év hasonló időszakához képest.
Magyarország: visszaeső import, emelkedő árak
A magyar tojáspiac szintén a nemzetközi trendekhez igazodik: a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján 2025 első négy hónapjában hazánk mintegy 7 ezer tonna héjas tojást vásárolt külföldről, ami 30 százalékos csökkenést jelent 2024 azonos időszakához képest. A friss tojásimport 13 százalékkal, 5,8 ezer tonnára zsugorodott.
Eközben a héjas tojás exportja is visszaesett (26 százalékkal, 3,6 ezer tonnára), viszont a friss tojás kivitele dinamikusan nőtt: 58 százalékos ugrással elérte a 638 tonnát.
A hazai piacon tehát csökkenő kínálat és növekvő árak jellemzik a tojáskereskedelmet – és a szakértők szerint ez még nem a folyamat vége. A termelési költségek emelkedése, az energiaárak és takarmányköltségek növekedése, valamint az exportorientált termelési stratégia mind hozzájárulnak a vásárlók által érzékelt árnyomáshoz.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: júniusban 978 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Júniusban 978 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet; a kivitel…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >Durva áremelkedés jöhet: akár 1000 forinttal is drágulhat egy doboz cigaretta
Komoly drágulás fenyegeti a dohányosokat Magyarországon: az Európai Bizottság új…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új tulajdonoshoz kerül a Dole amerikai frisszöldség-üzletága
A dublini központú Dole bejelentette, hogy eladta amerikai frisszöldség-üzletágát az…
Tovább olvasom >Új partnerségekkel ad lendületet ESG kezdeményezéseinek a Wolt
Két új stratégiai partnerségről tett bejelentést a finn étel-házhozszállító vállalat,…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával gyorsítja a pénztárakat a Colruyt
Valamennyi kasszájánál bevezeti a belga Colruyt „easy check-out” nevű rendszerét,…
Tovább olvasom >