Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok
Magyarországon évente közel 16 milliárd forint veszteséget és több száz munkahely megszűnését okozzák a hamisított élelmiszerek és italok. Az Európai Unióban még súlyosabb a helyzet: a hamisított borok, szeszes italok, édességek és más élelmiszerek értékesítési kiesése 2,3 milliárd euróra rúg évente. Az EUIPO új kampánya nemcsak a fogyasztók figyelmét hívja fel a veszélyekre, hanem gyakorlati útmutatót is ad a hamisítványok kiszűréséhez.
A hamisított élelmiszerek és italok a fogyasztók egészségét, a legális gyártókat és Európa kulináris örökségét egyaránt veszélyeztetik – figyelmeztet az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) a hamisítás elleni világnap alkalmából. A hivatal szerint az e-kereskedelem bővülése tovább növeli a kockázatokat, hiszen az online piactereken egyre nehezebb megkülönböztetni a valódi és hamis termékeket.
Komoly egészségügyi és gazdasági kockázat
A hatóságok által lebonyolított OPSON művelet 2024-es adatai szerint egyetlen akció során 91 millió euró értékű hamisított és nem megfelelő minőségű élelmiszert és italt foglaltak le – köztük metanolt, higanyt és toxikus növényvédő szereket tartalmazó tételeket is. Ez nemcsak a közegészségügyi kockázatot jelenti, hanem a szervezett bűnözés jelenlétét is igazolja az élelmiszerhamisítás mögött.
Az EU-ban évente közel 5700 munkahely szűnik meg a szektorban a hamisítás következményeként, és 2 milliárd eurónyi adóbevételtől esnek el a tagállamok. Magyarországon 270 munkahely kerül veszélybe, az éves veszteség pedig 39 millió euróra – mintegy 16 milliárd forintra – rúg.
A bor a legveszélyeztetettebb kategória
A borok és szeszes italok a leggyakrabban hamisított termékek közé tartoznak, különösen az olyan országokból származó szállítmányok esetében, mint Kína és Törökország. A hamisítók gyakran újratöltött üvegeket, hamis címkéket és manipulált csomagolást alkalmaznak, megnehezítve ezzel a termékek azonosítását a fogyasztók és a hatóságok számára is.
A luxustermékekkel való korábbi asszociációval ellentétben ma már a sütemények, tészták, chipsek és édességek is tömegesen megjelennek hamisított formában az EU külső határain lefoglalt áruk között – 2020-ban ezek képezték a második legnagyobb tételt.
Földrajzi árujelzők mint védekezési eszközök
Az EU földrajzi árujelző rendszere (GI) hatékony eszköz lehet a fogyasztók tájékoztatásában és a minőségi termékek védelmében. A több mint 3600 bejegyzett európai GI-termék közül a borok adják az összes értékesítés több mint felét, de az olívaolaj, húsfélék, tejtermékek és sörök is gyakran kerülnek a hamisítók célkeresztjébe.
A rendszer az oltalom alatt álló eredetmegjelölés (OEM), az oltalom alatt álló földrajzi jelzés (OFJ) és a hagyományos különleges termék (HKT) kategóriákon keresztül segít megkülönböztetni az eredeti termékeket a hamisítványoktól.
Hogyan ismerhető fel a hamisítvány?
Az EUIPO szerint a fogyasztók több lépésben is megvédhetik magukat. Érdemes kizárólag hivatalos kiskereskedőktől, megbízható forgalmazóktól, valamint a gyártók saját weboldalain vásárolni. A tanúsító logók, földrajzi jelölések és QR-kódok ellenőrzése szintén segíthet kiszűrni a hamis termékeket.
A hamis termékek gyakran tartalmaznak helyesírási hibákat vagy hanyagul kivitelezett csomagolást, ami árulkodó jel lehet. Az EUIPO által kiadott technológiai útmutató (ACAPT) több mint 40 eszközt sorol fel, amelyekkel a vállalkozások is hatékonyabban védhetik meg márkáikat.
Közös fellépés a hamisítás ellen
A 2024-es OPSON művelet keretében 22 ezer tonna hamisított élelmiszert és 850 ezer liter italt foglaltak le az európai hatóságok – ezek összértéke 91 millió euró volt. A művelet során 11 szervezett bűnözői csoportot számoltak fel és 278 személlyel szemben indítottak eljárást.
Az EUIPO célja, hogy a szellemi tulajdon védelmén keresztül hozzájáruljon az élelmiszer-ellátási lánc tisztaságához, a fogyasztók biztonságához és a gazdaság versenyképességéhez. Ehhez azonban nem elég a hatóságok fellépése: a gyártók és a fogyasztók tudatosságára is szükség van.
Kapcsolódó cikkeink
Berobbant a Rossmann az e-kereskedelmi toplistára
Először szerepel a Rossmann a PwC által összeállított 2024-es E-toplistán…
Tovább olvasom >Omnichannel vagy semmi – Az e-commerce új iránya
„Mintegy 450 ezer magyar 2023-ban úgy vásárolt először a Temun,…
Tovább olvasom >A biztonság továbbra is a legfontosabb szempont a magyar fogyasztók 83%-ának az online vásárlás során
A biztonság továbbra is a legfontosabb szempont a magyar fogyasztók…
Tovább olvasom >További cikkeink
AI-képzést indít kiskereskedőknek a Google és a Német Kereskedelmi Szövetség
A Google és a Német Kereskedelmi Szövetség (HDE) közös kezdeményezésével…
Tovább olvasom >Az ifjú teniszcsillag, Carlos Alcaraz a Danone új márkanagykövete
Globális márkanagykövetként az ifjú spanyol teniszsztár, Carlos Alcaraz segíti az…
Tovább olvasom >A görög szupermarketekben a legolcsóbb az élelmiszer Európában
A görög IELKA kutatóintézet friss jelentése alapján nyolc európai ország…
Tovább olvasom >