Többéves előrelépést hozott 2020 a vállalkozások pénzügyi digitalizációjában
Több mint egy éve indította el a Mastercard Doppio névre keresztelt infrastruktúra fejlesztési programját, amelyet pár hónappal később követett a kormány bejelentése, miszerint minden online kasszával rendelkező kereskedő és szolgáltató 2021 januárjától köteles lesz valamilyen elektronikus fizetési lehetőséget is biztosítani a vásárlók számára. Erről az átalakulásról, a kkv-k lehetőségeiről és az őket segítő innovációkról beszélgettünk Szász Ferenccel, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatójával.
Egy éve indították el programjukat, amelyről akkor azt mondták, gyökeres változást hozhat a vállalkozások pénzügyi digitalizációját tekintve. Hol tart most ez a folyamat?

Szász Ferenc
üzletfejlesztési igazgató
Mastercard
A kártyaelfogadás szempontjából a magyar piacon évek óta folyamatos növekedést látunk, amiben jelentős szerepet játszott a kormány POS-telepítési programja, de még így is hatalmas növekedési potenciállal bírt. Majd jött a világjárvány, ami a napi pénzügyeket tekintve óriási lökést adott az elektronikus fizetésnek, mert a biztonság prioritás lett a vásárlók számára.
Mi volt az oka annak, hogy sok kis- és középvállalkozás esetében nem volt megoldott az elektronikus fizetés?
Ennek elsősorban a nehézkes és lassú igénylési folyamatok és az elérhető szolgáltatások egyszínűsége az oka. Ha egy kkv tavaly ilyenkor terminálhoz szeretett volna jutni, többhetes, papíralapú igénylési folyamattal, szűk eszközkínálattal és kisebb szolgáltatói palettával kellett szembenéznie. A Doppio célja pontosan ezeknek az akadályoknak a legyőzése volt, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ez egy év alatt sikerült is.
Milyen kézzelfogható eredményeket tudnak felmutatni?
Partnereink a program első 9 hónapjában több mint 20 ezer terminált helyeztek ki a kereskedőkhöz, ráadásul a legtöbb esetben olyanokhoz, akiknél eddig nem volt megoldott az elektronikus fizetés. Emellett digitalizáltak és lerövidítették az igénylési folyamatokat, mostanra már néhány nap alatt kártyaelfogadóvá válhat egy vállalkozás.
Mi a helyzet az elérhető eszközökkel?
Ezekből is sokkal többféle áll rendelkezésre, így egy kisvállalkozónak már nem kell robusztus méretű terminállal közlekednie, a működéséhez illeszkedő eszközt választhat. Sőt, néhány napja már azt is elmondhatjuk, hogy külön eszköz beszerzésére sincs feltétlenül szükség. Már elérhető olyan úgynevezett softPOS megoldás, amely a vállalkozó androidos okostelefonját teszi alkalmassá kártyás fizetésekre.
Hogyan működik ez a hagyományos terminálokkal szemben?
A vásárló szempontjából ugyanúgy, a bankkártyájával vagy mobiltárcájával érintés nélkül fizet, csak ezúttal a fogadó eszköz egy okostelefon vagy tablet. A kereskedő szempontjából is hasonlóan egyszerű a használat, azzal a különbséggel, hogy a kapcsolódó adminisztráció elektronikusan zajlik. Ez jelenleg elsősorban olyanok számára jelenthet megoldást, akiknél olyan, kisebb összegű vásárlások történnek, amelyeknél nincs szükség PIN-kód megadására. De hamarosan már ez sem lesz akadály, és a vásárlók a PIN-kódjuk megadásával fizethetnek. (x)
Kapcsolódó cikkeink
NGM: már több mint félszáz cég fejlesztési terveiről született döntés a Demján Sándor Tőkeprogramban
Brüsszel nyomásgyakorlása ellenére a kormány mindent megtesz a hazai kkv-k…
Tovább olvasom >Új lendület a vidéki vállalkozásoknak: kamatmentes hitellel segít a kormány
Július 15-től új lehetőséggel bővült a KKV Technológia Plusz Hitelprogram:…
Tovább olvasom >A családi vállalatok soha nem látott mértékben fektetnek hangsúlyt az innovációra
Az innováció vezető szerepet kap a családi vállalkozások életében a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágítja az élelmiszert, hogy túl sok kézen megy át? – Ellátási láncokról és a „rövidítés” illúziójáról beszélt Éder Tamás
Sokan gondolják úgy, hogy az élelmiszerek árából le lehetne faragni,…
Tovább olvasom >Rekordszámú visszaváltás: havi félmillió palackot adnak vissza a Kifli.hu vásárlói
Több mint 2,6 millió visszaváltott palack néhány hónap alatt –…
Tovább olvasom >Több mint egymilliárdos beruházással nyílt meg Szombathely legújabb SPAR üzlete
A SPAR Magyarország több mint 1 milliárd forintos befektetés eredményeként…
Tovább olvasom >