Többet géppel, mint kézzel

Szerző: Budai Klára Dátum: 2020. 08. 10. 15:37

A mosogatószerpiac szereplői dinamikus növekedésről számolnak be, egyetértve abban, hogy ennek legfőbb mozgatórugója a gépi szegmens előretörése.  A fogyasztók mind a gépi, mind a kézi mosogatószerek esetében előszeretettel választják a prémium termékeket, a vásárlások alkalmával az árnál lényegesebb szempont lett a termék összetétele, valamint az, hogy használatuk mennyire támogatja környezetünk védelmét.

Szerző: Budai Klára

Szűcs Dóra - Henkel

Szűcs Dóra
brand manager
Henkel Magyarország

A Henkel Magyarország Kft. brand managere szerint a mosogatószer kategória dinamikus növekedésének mozgatórugója a mosogatógépek penetrációjának növekedése, mindamellett, hogy az továbbra is európai átlag alatt van.

– A gépi mosogatószer kategóriában a legnagyobb ütemben a prémium, úgynevezett többfunkciós tabletták és gélek fejlődtek a 2019-es évben, ebből látható, hogy a fogyasztók egyre inkább a kényelmi mosogatószer-termékeket keresik a boltok polcain. A kézi mosogatószerek piaca továbbra is stabilnak tekinthető – tájékoztat Szűcs Dóra.

Krubl Yvette-Procter&Gamble

Krubl Yvette
közép-európai vállalati
kommunikációs menedzser
Procter&Gamble

A Procter & Gamble Jar mosogatócsaládja a kézi mosogatószerek piacvezető márkája Magyarországon, a gépi mosogatószerek esetében pedig a régióban tölt be piacvezető pozíciót.

– A 2019-es évben mind értékben, mind mennyiségben a piac bővülését tapasztaltuk. A gépi mosogatószerek piaca folyamatosan dinamikusan bővül, fejlődik, ez egyrészt a mosogatógépek terjedésének, illetve a prémium minőségű kapszulák megjelenésének köszönhető. Itt egyértelműen két számjegyű bővülést realizáltunk – jelzi Krubl Yvette, a Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs menedzsere.

Kedveltebbek a többfunkciós termékek

Oláh Edit-Vileda

Oláh Edit
marketing manager
Vileda–Freudenberg
Háztartási Cikkek

2019-ben mind értékben, mind mennyiségben nőtt a fogyasztás a szivacsok és törlőkendők kategóriájában is. Ezzel párhuzamosan a Vileda egy újabb sikeres évet tudhat maga mögött, termékeiket egyre többen választják a háztartásokba.

– A 2020-as év eleje a nem várt COVID-19 járványnak köszönhetően nagymértékben növelte a mosogatószer kategória fogyasztását, hiszen az emberek több időt töltöttek otthon, így az otthoni főzések és mosogatások száma is növekedett – hívja fel a figyelmet Oláh Edit, a Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. marketing managere.

Füredi Zita-Reckitt Benckiser

Füredi Zita
trade marketing manager
RB (Hygiene Home)
Hungary

Füredi Zita, a RB (Hygiene Home) Hungary Kft. trade marketing managere a teljes vegyi áru-piacot elemezve ismerteti, hogy 2019-ben ez a szegmens meghaladta a napi fogyasztási cikkek átlagos növekedését. Mint mondja, a 6,5%-os átlagot a legnagyobb mértékben az arcápolási termékek (12,9%) és a háztartási papíráru (8,6%) növekedése szárnyalta túl, majd utánuk következnek a tisztítószerek (7,5%), mely csoportba a mosogatószerek is tartoznak. A gépi mosogatás kategória a tisztítószereken belül is kiemelkedő értékbeni növekedést produkált (10,7%), melyre erősen hatottak az új lakásépítések és az innovációk.

– Az évek óta megfigyelhető tendencia továbbra is folytatódik;

a mosogatószer-piac a gépi mosogatás felé tolódik, és egyre nagyobb teret hódítanak a kényelmi, többfunkciós termékek, illetve az adalékanyagok, úgymint a géptisztító, gépi öblítő és a regeneráló só

– jelenti a szakember.

Sélley Gábortól, az FCB Hungary Zrt. kereskedelmi igazgatójától megtudjuk: a Frosch mosogatószer eladásai 2019-ben – az előző, 2018-as évhez viszonyítva – mennyiségben 8,5%-ot, értékben pedig 21%-ot emelkedtek. A Frosch Baby mosogatószer kiemelkedően teljesít, illetve itthon is belépett a márka a gépi-mosogatószerek piacára.

Bővülő környezetbarát kínálat

– Az értékesítési csatornák tekintetében az elmúlt évek trendjei nem változtak, de lassult az átrendeződés. A hipermarket láncok relevanciája tovább csökkent a gépi mosogatás kategóriában, míg a drogériák részesedése a korábbi évek növekedéséhez képest stabil maradt. 2019-ben a kategória nyertesei a diszkont csatornák és a nagy alapterületű szupermarketek voltak 14-15% közötti kategória-értéknövekedéssel – fejti ki Füredi Zita. Hozzáteszi: a fogyasztók számára fontos a gyors, megbízható eredmény, amiért hajlandóak többet is fizetni. Emellett erősödni látszik a gépi mosogatás kategóriában is az „öko trend”. Lassan, de stabilan nő a környezetbarát termékek iránti kereslet, és a polcokon is egyre több ilyen típusú terméket lehet megtalálni.

– Csatornánként eltérő, hogy mely kiszereléseink a leginkább népszerűek. Hipermarketekben a nagy kiszerelésű tabletták a legsikeresebbek a Classictól a prémium tablettákig, a szupermarketekben ez szintén megfigyelhető. Továbbra is népszerű termék a Finish Regeneráló só, mert főleg a városokban a keményebb összetételű víz miatt sokszor van szükség annak lágyítására. Drogériákban a nagyobb és közepes kiszerelésű tabletták mellett az öblítők és géptisztítók is dinamikusan fejlődnek – vázolja Tóth Gabriella, a RB (Hygiene Home) Hungary Kft. brand marketing managere.

Sélley Gábor-FCB

Sélley Gábor
kereskedelmi igazgató
FCB Hungary

A Frosch-mosogatószerek piacán továbbra is a hagyományos illatok dominálnak (citrom, aloe), de az eladási adatok tükrében elmondható, hogy a vásárlók pozitívan fogadják az újdonságokat is (málna, gránátalma illatok).

– A környezettudatosság egyre fontosabb, ugyanakkor jelentős szempont az ár-érték arány is. Valamennyi termékünk vegán, mikroműanyag mentes, bőrgyógyászok által tesztelt – fűzi hozzá Sélley Gábor.

Igénylik a fogyasztók az innovációkat

Szűcs Dóra az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a vevők egyre nyitottabbak az e-kereskedelem iránt, felismerték annak előnyeit, és biztonságos eladási csatornaként tekintenek rá.

– A prémium termékek erősödése mellett a fogyasztók egyre inkább a nagyobb kiszerelésű termékeket keresik, amely igényekhez a gyártók is igazodtak, és új, még nagyobb kiszerelésű termékeket vezettek be a piacra a 2019-es évben. Mindemellett a kézi mosogatószer piacán továbbra is jelentős befolyásoló tényező az illat a vásárlási döntések során. A legnépszerűbb változatlanul a citrom, de megnövekedett az igény az egzotikusabb illatok iránt is, ilyen például a maracuja vagy a licsi. Mindemellett a kézimosogatószer-piacon egyre kedveltebbek a balzsamtermékek, melyek pH-semleges formulájukkal az érzékeny bőrűeknek nyújthatnak segítséget – avat be a Henkel Magyarország Kft. brand managere.

A fogyasztói döntések során egyre nagyobb szerepet játszik a fenntarthatóság, amely területen a Henkel évtizedek óta vezető szerepet tölt be. A 2020-as év során Pur kézi mosogatószer, valamint Somat mosogatógép-öblítő termékeik műanyag csomagolását lecserélték 100%-ban újrahasznosított műanyagra, ezzel is elősegítve a fenntartható fejlődést.

Krubl Yvette azt tapasztalja, hogy a magyar piac kiegyensúlyozott, 3-4 szereplő is versenyben van. Ebben a dinamikusan fejlődő kategóriában mind a kézi, mind a gépi mosogatószerek tekintetében innovációkkal és kiváló ár-érték arányú termékekkel lehet versenyben maradni. Azt is elárulja, hogy a Jar gépi mosogatószerek értékesítése minden értékesítési csatornában nőtt, míg a kézi mosogatószereké főleg a diszkontláncokban.

– Korábban az alsókategóriás termékek tették ki a piac nagy részét. A kapszulák és a jó minőségű tabletták megjelenésével szükségtelenné vált az előmosás, így a mosogatás egyszerűbbé vált – mutat rá a Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs menedzsere.

Fejlesztések a fenntarthatóság irányában

A RB (Hygiene Home) Hungary Kft. az idei év első felében két újdonsággal is megjelent a boltok polcain.

Tóth Gabriella-Reckitt Benckiser

Tóth Gabriella
brand marketing manager
RB (Hygiene Home)
Hungary

– A Finish Quantum Ultimate termékcsaládot a fogyasztói igényekre válaszul vezettük be, a szuperprémium kategóriába. A háromkamrás kialakítású tabletta amellett, hogy tisztítja a zsíros szennyeződéseket, a legmakacsabb lerakódások ellen is hatékony és tökéletes csillogást biztosít. A kapszulafólia 100%-ban lebomlik már „öko” program használata esetén is a mosogatógépben. Célkitűzésünknek tartjuk, hogy termékeink megfeleljenek környezettudatos trendeknek, ezért bevezettük a Finish 0% mosogatógép-tablettát a magyar piacra. A természetes citrát alapú összetevő a kapszulákban nem tartalmaz mesterséges illatanyagokat és tartósítószereket – hangsúlyozza Tóth Gabriella, brand marketing manager.

A Procter&Gamble 2018-ban vezette be a Jar Platinum Plus kapszulát, mely a legkiválóbb termékük a piacon, sikere azóta is töretlen. A Jar Platinum All in One folyékony mosogatógép kapszula ezt a népszerűséget annak köszönheti, hogy a Jar tisztítóerejét már elsőre kifejti, valamint formulája a legmakacsabb szennyeződéseket is eltávolítja, és ragyogóan tiszta edényeket hagy maga után. Kézi mosogatószerek esetében legkeresettebb termékük a Jar Extra Hygiene, amely a kézi mosogatáshoz kínál olyan maximális higiéniát, melyet csak a gépi mosogatás hőfokával és sterilizáló hatásával érhetünk el, és az elmúlt hónapokban ez a funkció a fontossági sorrendben minden mást túlszárnyalt.

– A fogyasztók a drágább termékek esetében a legjobb ár-érték arányt keresik, a gépi mosogatószerek esetében ezek mellett fontos a személyes tapasztalat – mondja Krubl Yvette.

A Henkel Magyarország Kft. 2019-ben vezette be legújabb gél formulájú termékét, a Somat All in One gélt. Az idei évben a fenntarthatóság irányába tesznek lépéseket, mind a csomagolás, mind a termékfejlesztés területén.

– Célunk, hogy úttörő megoldásokkal szolgáljuk a fenntartható fejlődést, miközben továbbra is felelős üzletvitelt folytatunk, és növeljük gazdasági sikereinket – nyilatkozza Szűcs Dóra.

Nagyobb kiszerelések, kedvező promóciók

A Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt.-nél úgy látják, továbbra is az on-pack promóciós termékek a legnépszerűbbek, ahol a fogyasztó ugyanazért az árért ajándék termékhez jut.

– Kínálatunkban ilyen például a Glitzi 2+1 kiszerelésű mosogatószivacsa, vagy a speciális felületű Color Pur Active 3+1 darabos mosogatószivacs. A Vileda piacvezető márka, így kötelességünk évről évre megújulni, trendet mutatni a piacon. 2020-ban a higiéniára fektetünk nagy hangsúlyt. Termékeink nagy része eltávolítja a baktériumok akár 99%-át, csak vízzel. Sok szivacsunk és törlőkendőnk ezüst-klorid ionokat tartalmaz, mint például a Glitzi termékcsalád vagy a Háztartási törlőkendőnk. Ezek antibakteriális hatása meggátolja, hogy kellemetlen szagúak legyenek. Akár a hajszínek tekintetében, akár a mobiltelefonok világában egyre nagyobb teret hódítanak az úgynevezett ombre megoldások. Mi egy színátmenetes mikroszálas törlőkendőcsomaggal szeretnénk kedveskedni a vásárlóknak, hogy feldobjuk a takarítás egyhangúságát – avat be Oláh Edit.

Az FCB Hungary Zrt. portfóliója a tavalyi évben bővült a Frosch mosogatógép-tablettával, amely a márka környezetvédelmi törekvéseinek megfelelően igyekszik zöld alternatívát biztosítani. Emellett a Frosch Mosogatógép Öblítő is új a magyar piacon, amely bioalkoholt tartalmaz, és visszazárható csomagolásban kerül a polcokra. //

 

Biztonságos mosogatás

Dr. Csécsei Barbara-KOZMOS

Dr. Csécsei Barbara
szaktitkár
KOZMOS

Akár a kézi, akár a gépi módszert részesítjük előnyben, a mosogatás minden háztartásban az egyik leggyakrabban végzett tevékenység. Az alapvető cél minden esetben az ételmaradékok, szennyeződések, kórokozók eltávolítása az edényekről és az evőeszközökről, azonban manapság számtalan forma és terméktípus közül választhatunk.

A gépi mosogatás esetén a leghatékonyabb az energia-, víz- és mosogatószer-felhasználás, mindemellett időtakarékos megoldás. A mosogatószerek ebben az esetben gyakran előre kiadagolt formában elérhető, többkomponensű, kombinációs készítmények, melyek mellett a gyártók egyéb adalékanyagokat (öblítő, tisztító, vízlágyító) ajánlhatnak a gép élettartamának és a mosogatás hatékonyságának növelése érdekében.

A kézi mosogatószerek piaca is rendkívül változatos. A gyártók kiemelten figyelnek arra, hogy a hatékony tisztítás mellett bőrvédő összetevőket alkalmazzanak, valamint a környezetvédelmi szempontok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. Elérhetőek a környezetet kevésbé terhelő, egyre koncentráltabb formulák, valamint öko-, illatanyagmentes és természetes eredetű komponenseket tartalmazó készítmények.

Bármelyik megoldást is választjuk, nagyon fontos a gyártók által ajánlott biztonsági figyelmeztetéseket betartani, különös tekintettel a gyermekek elől való elzárást. Mindenképpen olyan módon kell felhasználni és tárolni a termékeket, hogy azok gyermekek számára ne legyenek hozzáférhetőek a háztartási balesetek elkerülése érdekében. //

Kapcsolódó cikkeink