Többet főznének az X- és Y-generációk tagjai

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 12. 04. 22:50
🎧 Hallgasd a cikket:

Tízből három magyar háztartásában főz vagy süt valaki napi szinten. Az Y- és Z-generáció tagjai többet főznének otthon, ha idejük engedné, és nyitottabbak a konyhakész alapanyagok, az új receptek és a nemzetközi ételek iránt

A cikk a Trade magazin 2025/12-2026.01. lapszámában olvasható.

Vendégszerző:
Schauermann
Péter
üzletfejlesztési vezető
Impetus Research

A főzés sok ezer éve része az emberi kultúrának, a létfenntartás mellett élményeket és akár az önkifejezés egy formáját is nyújtva. A magyarok különösen büszkék ételeikre, és szívesen is foglalatoskodnak a konyhában maguk vagy másik örömére. Ez köszön vissza az Impetus Research éTREND 2025. kutatásának adataiban is, melyek szerint a magyarok 81%-ának háztartásában hetente több alkalommal is főznek vagy sütnek, közülük 32% háztartásában pedig szinte mindennap. A 18–69 évesekre reprezentatív felmérésben a magyarok tizede (11%-a) nyilatkozta azt, hogy otthonukban hetente csak egyszer készítenek meleg ételt, 9% háztartásában pedig ritkábban vagy sosem.

A kutatás adatai alapján a felnőtt magyarok harmada egyedüli szakács a családban, és nem ragad más fakanalat otthonában. Nagyobb arányban válaszolták ezt a hölgyek (50%-uk) és az X-generáció tagjai (41%-uk). Közel minden második felnőtt (45%) mással vagy másokkal osztozik a konyhán, azaz nem csak egy személy főz vagy süt a családban. A Z-generáció tagjaira különösen nagy arányban (56%-ra) igaz, hogy másokkal együtt főzőcskéznek otthon, ahogy a gyermeket nevelő személyek is inkább megosztják a főzés terhét vagy örömét egymással. A lakosság hatoda inkább másra bízza a konyhai munkákat, különösen igaz ez a férfiakra és a „baby boomer” generáció tagjaira.

Az otthoni főzés a 18–69 éves magyarok 22%-a számára jelent nehézséget vagy kötelezettséget, míg 52%-uk nem éli meg ezt a tevékenységet teherként. Az átlagosnál nagyobb arányban jelent inkább megoldandó feladatot, semmint örömet a főzés a 35–45 éveseknek, valamint azoknak, akik ritkábban főznek, vagy valamilyen diétát követnek. Ezzel ellentétben kevésbé teher a főzés a „baby boomer” generáció tagjainak, a „gyakori szakácsoknak” és azok számára, akik másokkal közösen készítik otthon az ételeket.

 

A magyarok 46%-a szívesen főzne gyakrabban, ha erre ideje és lehetősége lenne, leginkább azok nyitottak erre, akik valamilyen diétát követnek, akik gyermeket nevelnek, vagy akik nem egyedül főznek otthon. Ezzel szemben a válaszadók negyede semmiképpen nem szeretne több időt eltölteni a konyhában, főleg azok, akik most sem vesznek részt a meleg ételek elkészítésében, vagy jelenleg is gyakran főznek.

Minden második felnőtt magyar szeret új recepteket kipróbálni a főzés során. Különösen nyitottak eziránt a nők, az Y- és Z-generáció tagjai, valamint az otthonukban gyakran főző személyek. Minden ötödik magyar (21%) viszont ragaszkodik a bevált ízekhez és ételekhez, és nem szeret újdonságokkal kísérletezni a konyhában.

Más nemzetek ételeit a magyarok 52%-a szereti megfőzni, megkóstolni, 18%-uk ezzel szemben inkább a magyar fogásokat keresi és készíti el otthon. A nemzetközi ízek iránt fogékonyabbak a felsőfokú végzettségűek, az Y- és Z-generációk tagjai, a gyakori otthoni szakácsok, illetve az egészségtudatos honfitársaink. Ezzel szemben az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezők és a „baby boomer” generáció tagjai között találjuk inkább azokat, akik idegenkednek a külföldi étkektől.

Ha elérhetőek az üzletekben, a magyarok 38%-a venne a főzéshez mosott, tisztított és darabolt alapanyagokat, hogy ezzel is időt spóroljon meg. Különösen nyitottak a konyhakész hozzávalók beszerzésére az Y- és Z-generációk tagjai (45%-uk és 40%-uk), a gyermekkel rendelkező szülők, és azok, akik ritkán főznek otthon. A lakosság harmada, főleg az X- és baby boomer generáció tagjai, ugyanakkor inkább saját maguk készítenék elő az alapanyagokat a főzéshez.

– A főzés továbbra is az egyik leggyakoribb otthoni tevékenység. Az, hogy a fiatalok szívesen újítanak vagy próbálnak ki innovatív megoldásokat és technológiákat, nem új jelenség. A konyhában ez új receptek és nemzetközi ételek kipróbálását jelenti számukra. Örömteli tény, hogy a fiatalok nyitottak az otthoni főzésre, közülük sokan már most is aktívak a konyhában, sőt akár gyakrabban is főznének, ha erre idejük és lehetőségük lenne. Emiatt is mutatnak nagyobb nyitottságot a konyhakész alapanyagok beszerzésére „a jövő szakácsai”, hiszen ezzel időt takaríthatnak meg. Amennyiben e generációk tagjai családot alapítanak, gyakrabban lesz lehetőségük a konyhában alkotni, így e termékkörök jövőbeli piaci kereslete várhatóan komoly növekedési potenciál előtt áll – kommentálta az adatokat Schauermann Péter.

Az Impetus Research 2019 óta kérdőíves kutatások és egyéb piaci adatok elemzésével vizsgálja a magyar fogyasztói szokásokat és ezek változásait. Munkatársai széles körű piackutatási tapasztalattal és számos szektorban szerzett piacismerettel rendelkező szenior kutatási szakemberek.

Az éTREND 2025 az Impetus Research 1000 fős, online kérdőíves módszerrel készült kutatása, amely a 18–69 éves magyar lakosságra reprezentatív. A felmérés alapján készült megvásárolható tanulmány a magyarok étkezési szokásainak jellemzőit, az általuk fogyasztott ételek és italok fogyasztási gyakoriságát, a főzéssel és házon kívüli étkezéssel kapcsolatos gyakorlatot, valamint az egészséges étkezéssel és életmóddal szembeni attitűdöket vizsgálta 2025 tavaszán.

 

 

 

Kapcsolódó cikkeink