Többet fordítana marketingre az idegenforgalmi adóból a szállodaszövetség
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) azt javasolja, hogy jövőre az önkormányzatok által beszedett idegenfogalmi adó (ifa) minimum 25 százalékát turisztikai marketingre használják – derül ki a szervezet állásfoglalásából amelyet csütörtökön juttatott el MTI-hez.
A szállodaszövetség szerint kívánatos lenne az is, hogy Budapesten az ifát minden kerületben egységesen – a szobaár 4 százalékában – vessék ki. A szolgáltatók (szállodák, panziók) adminisztratív terheinek csökkentése érdekében azt javasolja az MSZÉSZ, hogy az ifa alóli mentességet minden kerületben azonos formában, a külföldi vendégek részére is érthetően igazolják.
A szervezet állásfoglalásában felhívja a figyelmet arra, hogy Budapesten az ifa beszedésének 2011. január 1-jei bevezetése, kerületi hatáskörbe kerülése óta sem sikerült azonos szintre hozni. Ma már a fővárosi kerületek túlnyomó többségében a szobaár 4 százaléka az idegenforgalmi adó a korábbi 3 százalék helyett, de a II. és a XI. kerületben változatlanul fix összeg/éjszaka alapon állapítják meg.
Az idegenforgalmi adót beszedő szállodák számára nagy nehézséget, adminisztratív terhet jelent, hogy az ifa alóli mentesség (például időskorúak, üzleti céllal utazók) igazolásának a kerületek által meghatározott követelményei is eltérőek, nehezen teljesíthetők. Van olyan kerület, ahol például az adómentesség igazolására egy „magyar nyelvű nyilatkozatot” kell a szállodáknak aláíratniuk a külföldi vendégekkel.
Az MSZÉSZ különösen kedvezőtlennek tartja, hogy a beszedett adó turisztikai célú marketing felhasználására nem született intézkedés, és a főváros minimális mértékben részesült belőle. A szállodaszövetség szerint ezt igazolja, hogy – mint a parlament sport- és turizmusbizottságának 2013. június 10-i ülésén elhangzott – a 2010. évi 1,398 milliárd forint helyett – amikor még a főváros maga szedte be az adót – 2012-ben már csak 22,3 millió forint ifa maradt a fővárosnál. Ugyanakkor fővárosi szinten ebben az évben az ifabevételek 2,580 milliárd forintra nőttek.
A szállodaszövetség ismeretei szerint a kerületek által beszedett ifából a Magyar Turizmus (MT) Zrt. sem részesül. Emiatt Budapest turizmusa nem kapja meg azt a marketing támogatást, ami a nagyon erős nemzetközi versenyben szükséges lenne.
Az MSZÉSZ állásfoglalásában rámutat: 2012-ben Budapesten működött az országos szállodai kapacitás mintegy 33 százaléka, ott jelentkezett a szállodai árbevételek körülbelül 50 százaléka, a Magyarországra látogató összes külföldi vendégek költésének mintegy 65 százaléka. Ezek az arányok 2013-ban is érvényesek – mutatnak rá.
A szövetség szerint az elmúlt évek nemzetközi pénzügyi, gazdasági válságából a magyar turizmus 2011 óta kilábalóban van, 2012-ben és az idén is jelentős növekedés mutatkozik a vendégéjszakák számában, a bevételekben. Ugyanakkor Budapesten – ahol a visszaesés az országos átlagnál nagyobb volt – a szállodák teljesítménye várhatóan csak 2013 végére fogja elérni a 2007. évi szintet. Jövedelmezőségük azonban messze elmarad az akkoritól az időközben bekövetkezett költségemelkedések, magasabb helyi adók, magasabb áfa következtében.
Ebben a helyzetben Budapest turizmusának a jelenleginél lényegesen erősebb marketing támogatásra lenne szüksége, ami pénzügyi források hiányában nem lehetséges – hangsúlyozza állásfoglalásában a szállodaszövetség. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >