Több papíráru fogyott az év első harmadában

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 09. 05. 08:00

A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan adatbázisa szerint az idei év első négy hónapjában mind WC-papírból, mind papír zsebkendőből, mind a konyhai papírtörlőből nagyobb mennyiség fogyott, mint a tavalyi év ugyanilyen időszakában. A kereskedelmi márkás termékek e kategória mindegyik szegmensében komoly piaci súlyt képviselnek, de kiemelkedően magas a papírtörlők esetében.A magyar háztartások által az idei első négy hónap alatt megvásárolt WC-papír mennyisége és értéke egyaránt számottevően növekedett 2007 azonos időszakához képest. A körülbelül 25 százalékos forgalomnövekedés 13 százalékos átlagos áremelkedés mellett annak köszönhető, hogy a háztartások tizedével több WC-papírt vásároltak. Ez a növekedés elsősorban az egy vásárlás alkalmával beszerzett mennyiség változása miatt következett be, de valamelyest a vásárlási gyakoriság is nőtt.
A saját márkák a WC-papír értékbeli forgalmának stabilan több mint kétötödét adják.
A vásárlási csatornák közül a hipermarketek és a diszkontok a legfontosabbak a kategória szempontjából, ám növekedett a szupermarketek, a diszkontok és a drogériák mennyiségi részesedése is.

Papír zsebkendő: 44 százalék PL
A papír zsebkendőből január és április között 3 százalékkal vásároltak többet a háztartások, mint 2007 első harmadában. Az ez idő alatt bekövetkezett tízszázalékos átlagár-növekedéssel együtt a négy hónapos értékforgalom tizenkét százalékkal bővült. Az év első harmadában megvásárolt mennyiség bővülése a vásárlók számában és az egy vásárlás alkalmával megvett mennyiségben bekövetkezett minimális növekedésnek tudható be.
A kereskedelmi márkás papír zsebkendők a kategória teljes forgalmából 44 százalékot hasítanak ki.
A WC-papírhoz hasonlóan a papír zsebkendők piacán is a diszkontok és a hipermarketek szerepelnek a legjobban, ám itt a hipermarketek mennyiségi részesedése alacsonyabb, mint a WC-papírok esetében. Piacrészüket a drogériák és a Cash & Carryk tudták növelni idén 2007 első harmadához képest.

Konyhai papírtörlők: kétcsatornás eladások
Tizenegy százalékkal vásároltak nagyobb mennyiséget a magyar háztartások konyhai papírtörlőből az idei év első négy hónapjában, mint 2007-ben. Ez – a körülbelül nyolcszázalékos áremelkedéssel együtt – 20 százalékos forgalomnövekedést eredményezett. Ez pedig elsősorban a vásárlók számának bővüléséből és a vásárlások egyre gyakoribbá válásából adódott.
A háztartási papírtörlő a kereskedelmi márkás termékek piacrésze kiugró: több mint 50 százalék.
A diszkont és a hipermarket e kategória esetében, de a háztartások a teljes megvásárolt mennyiség több mint hetven százalékát adja. Ugyanakkor 2007 első harmadához képest a diszkont, a szupermarket és a kisbolt-láncok mennyiségi részesedése növekedett.

Papírtörlő-WC-papír: egy az öthöz
A három vizsgált háztartási papíráru közül a konyhai papírtörlő forgalma a legalacsonyabb, hozzá képest közel két és félszeres volt a papír zsebkendő és ötszörös a WC-papír első négy hónapos forgalma 2008-ban. Amegvásárolt mennyiség a konyhai papírtörlő esetében növekedett leginkább, míg az erősebb áremelkedés miatt a forgalom a WC-papír kategóriában nőtt legintenzívebben.
Bár a kereskedelmi márkás és a gyártói márkás termékek közötti árkülönbség hasonlóan magas a papír zsebkendő és a konyhai papírtörlő esetében (a PL-ek ára a márkázottakénak körülbelül kétharmada), és kisebb mértékű a WC-papír esetében (a PL-ek ára a márkázottakénak 80 százaléka), a kereskedelmi márkás termékek értékbeli részesedése a WC-papír és a papír zsebkendő esetében megegyezik, és ennél lényegesen magasabb a papírtörlő kategóriájában.
Ikvai-Szabó Emese elemző, GfK Hungária

Kapcsolódó cikkeink