Több női vezetőt szeretne a Tesco
2022-ben már második alkalommal adta ki Sokszínűségi beszámolóját a Tesco. A jelentés célja, hogy összefoglalja a vállalat sokszínűséggel és befogadással kapcsolatos eredményeit, terveit, és hogy meghatározza azokat a területeket, ahol van még tennivalója. A riport bemutatja a fogyatékossággal élők, a nők és a fiatalok karrierlehetőségeit, és idén is tartalmazza a nők és férfiak összkeresete közötti különbségeket.
De mit is értünk sokszínűség alatt?
A Magyarországon 2016-ban létrehozott Sokszínűségi Karta öt olyan területet határozott meg, amelyek ún. sokszínűségi kihívásnak tekinthetők: kor és generációs kihívások; fizikai és mentális képességek, különbségek; etnikai hovatartozás; nemek közti különbségek; vallás és világnézet.
A kartát aláíró vállalatok fő célkitűzése, hogy előmozdítsák a sokszínű munkahelyek kialakítását hazánkban. Ezek a cégek önkéntesen vállalták, hogy működésük során tiszteletben tartják az egyenlő bánásmódot, és aktívan hozzájárulnak egy sokszínű szervezeti kultúra megteremtéséhez Magyarországon. Az aláírók között szerepel a Tesco is: a több mint 10 ezer főt foglalkoztató áruházlánc idén második alkalommal jelentette meg a programhoz kapcsolódó Sokszínűségi jelentését. Ez Nyugat-Európában, az Egyesült Államokban vagy néhány ázsiai országban megszokott dolog egy nagyvállalattól, Magyarországon azonban egyelőre kevés cégre jellemző.
A Tesco sokszínűségi stratégiája három gyakorlati pillérre épül:
- a befogadás kultúrájának megteremtése és fejlesztése olyan vezetőkkel, akik értékelik csapataikban a sokszínű tehetséget;
- a befogadás beépítése minden tevékenységbe: a befogadást ösztönző vállalati irányelvek, normák, folyamatok fejlesztése a munkavállalói életciklus minden pontján;
- a kollégák sokszínű csoportjainak támogatása: a különböző csoportokban az összetartozás érzését keltő, befogadó munkahely kialakítása, elsősorban a fiatal kollégákra, a nőkre és a hátrányos helyzetű csoportokra (pl. etnikai kisebbségek, LMBT+, fogyatékkal élők) összpontosítva.
Fontos, hogy a cégek mérjék és publikálják a nők és férfiak összkeresete közötti különbséget
Az áruházlánc az egyenlő bérezés alapelvét követő munkáltató. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy – az európai uniós jogszabályozás értelmében – az azonos munkakörben dolgozó nők és férfiak alapbére megegyezik. Minden pozíciónak meghatározott bére vagy az irodai munkavállalók esetében bérsávja van, amely független attól, ki tölti be az adott munkakört.
Bár a női és a férfi munkavállalóknak hasonló lehetőségeik vannak, ez nem jelenti azt, hogy egyforma karrierutat járnak be. Ez pedig okozhat az összkereseti mutatókban különbséget. A Tescónál is jellemző, hogy a férfiak könnyebben vállalnak olyan műszakot (pl. éjszaka, hétvége), ami pótlékfizetéssel jár, egyes nehéz fizikai munkát igénylő munkaköröket az áruházláncnál is csak férfiak töltenek be, és azt is megállapítja a riport, hogy a vezetők körében a férfiak vannak nagyobb arányban. A nők és férfiak átlagbérének összehasonlítása – azaz az összkeresetek közötti különbségek elemzése – azonban jó lehetőséget ad arra a vállalatnak, hogy lássa, hol kell támogatni a vállalati hierarchia különböző szintjein a nők szakmai előmenetelét. A Tesco egyik legfontosabb célja ezért, hogy növelje a nők arányát a vezetői pozíciókban. A vállalatnak jelenleg 93 női áruházvezetője van (ez az áruházak közel felét jelenti), és a 10 fős hazai vezetőség 5 tagja nő. Ugyanakkor dolgoznak azon, hogy a legnagyobb alapterületű hipermarketekben a jelenlegi 41 százalékhoz képest növelni tudják a női vezetők arányát.
Több figyelem a fiatalokon és a fogyatékossággal élőkön
Az áruházláncban minden tizedik dolgozó 18-24 év közötti fiatal munkavállaló, ami 3%-os növekedést jelent a 2021-ben publikált adatokhoz képest.
A fiatal kollégáknak sokféle fejlődési lehetőséget biztosítanak, például „on the job” és e-learning szakmai képzéseket vagy a vezetői készségek fejlesztését mentori támogatással. A fiatal vezetőknek szóló programjait az áruházlánc olyan frissen végzett fiataloknak szánja, akik az üzletekben vagy raktárakban szeretnének felsőfokú végzettséget nem igénylő vezetői pozíciót betölteni. Ezek a programok célzott képzést biztosítanak a csapatvezetéshez szükséges szakmai és szociális készségek elsajátításához.
A központi irodai friss diplomás programja pedig speciális tapasztalatokat nyújt azon diplomás pályakezdők számára, akik a cég központjában képzelik el a jövőjüket, így rotációs rendszerben, különféle szerepkörökben próbálhatják ki magukat a vállalat különböző részlegein.
Az áruházlánc leányvállalataként működő Tesco Akadémia a saját kollégákon kívül a kereskedőnek tanulók számára is Magyarország egyik legnagyobb gyakorlati képzőhelye. Az akadémi idén már 96 szakképző intézménnyel működik együtt, a kereskedőnek tanuló fiatalok közül minden harmadik ezt választotta szakképzőhelyként 2022-ben.
A vállalat továbbá nagy hangsúlyt fektet a megváltozott munkaképességű kollégák toborzására és megtartására. Célul tűzték ki a megváltozott munkaképességűek arányának növelését, de nem egy kvótát szeretnének teljesíteni, hanem a befogadó kultúrát építeni a vezetőiken keresztül. Nagyköveti érzékenyítő programot hoztak létre, ami hozzájárult ahhoz, hogy 2022-ben 96 fő megváltozott munkaképességű kolléga csatlakozott az áruházi csapatokhoz, és jelenleg is több mint 100 nyitott munkakör érhető el fogyatékossággal élő emberek számára.
Kapcsolódó cikkeink
Extra löket, extra alacsony áron a Tescótól
Új év, új élet – mondogatjuk magunknak szinte minden év…
Tovább olvasom >Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >8 millió palack szeszesital és 225 visszaváltó automata várja a vásárlókat
8 millió palack, illetve doboz alkoholos itallal készült a Tesco…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szárnyal a gyorskereskedelem Indiában
Az indiai fogyasztók – különösen a fiatalabbak – egyre gyorsabb…
Tovább olvasom >Megújítja digitális hűségprogramját a német REWE Group
Adatvezérelt technológiákkal átfogoan megújítja a REWE és Penny vásárlók számára…
Tovább olvasom >Bezárja zambiai üzemét a Lactalis
A Lactalis Csoport bizonyos piaci dinamikákra hivatkozva bezárja zambiai üzemét…
Tovább olvasom >