Több mozgás, jobb közérzet – zöld munkába járásra hív a Mastercard

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 09. 01. 10:59
🎧 Hallgasd a cikket:

A Mastercard idén is elindítja GoGreener kampányát, amely a fenntarthatóbb munkába járást ösztönzi. A kezdeményezés arra bátorítja a munkavállalókat, hogy akár csak heti néhány napra váltsanak kerékpárra, tömegközlekedésre, gyaloglásra vagy más környezetkímélő közlekedési formára. Az idei kihívás még szélesebb körű: a bankszektor mellett a médiapiac szereplői, ügynökségek és e-kereskedők is csatlakoztak, hogy együtt gyűjtsék a „zöld kilométereket”.

„Már az is sokat számít, ha valaki heti egy-két napra leteszi az autót. A GoGreener nemcsak a fenntarthatóságról szól, hanem a mindennapi mozgásról, a rugalmasabb, élvezetesebb és költséghatékonyabb munkába járásról is. Tavaly több mint 240 ezer zöld kilométert gyűjtöttünk, ami több ezer fa egyéves szén-dioxid-elnyelésének felel meg – idén még több partnerrel közösen szeretnénk ezt túlszárnyalni”

– mondta Márkus Gergely, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős country managere.

A Mastercard megbízásából készült friss, országos kutatás szerint a városi dolgozók többsége nem ragaszkodik egyetlen közlekedési módhoz: a hétköznapokban átlagosan két-háromfélét is kombinálnak az emberek. Bár az autó és a tömegközlekedés továbbra is a leggyakoribb választás – mindkettőt nagyjából a dolgozók kétharmada használja –, minden harmadik válaszadó legalább alkalmanként kerékpárra ül. A mikromobilitási megoldások – például a roller vagy a gyaloglás – főként a rövidebb, 10 kilométeren belüli távokon népszerűek, míg a hosszabb, 20 kilométer feletti utaknál a többség inkább az autót vagy a tömegközlekedést választja.

A közlekedési szokások régiónként eltérnek: Budapesten a tömegközlekedés a meghatározó, a vidéki nagyvárosokban viszont az autó áll az első helyen, illetve ott jóval többen kerékpároznak (40%, szemben a fővárosi 17%-kal). Rövid távokon a gyaloglás vezet, közepes távolságra a tömegközlekedés az ideális, míg hosszabb utaknál az autó kerül előtérbe.

A mikromobilitást választók leginkább a napi testmozgást (52%), az alacsonyabb költségeket (49%) és a rugalmas útvonalválasztást (szintén 49%) emelik ki előnyként. Akik nem élnek ezzel a lehetőséggel, leggyakrabban az eszköz hiányát (39%), a nagy távolságot (35%), kényelmi szempontokat (24%) vagy a forgalomtól való félelmet (22%) nevezik akadálynak.

A munkahelyek kulcsszerepet játszhatnának a zöldebb munkába járás terjedésében: tízből kilenc dolgozó szerint náluk nincs fenntartható közlekedést ösztönző program. A válaszadók közel fele nyitott lenne a változtatásra, ha rendelkezésre állna biztonságos kerékpártároló, zuhanyzó, öltöző vagy ha akár kisebb anyagi hozzájárulást kapnának – akár eszközvásárlásra is. Ezek a feltételek sokak számára nem pusztán kényelmi extrák, hanem a döntést alapvetően befolyásoló tényezők. Az időjárás is sokat számít: napos, száraz időben többen döntenek a kerékpár, roller vagy gyaloglás mellett – különösen a fővároson kívüli városokban és rövidebb távokon.

A kampányhoz bármely vállalat csatlakozhat. A résztvevők zöld kilométereket gyűjtenek, a legaktívabbakat díjazzák is – miközben a mindennapi munkába járásban is megmutatják, hogy kis lépésekből is lehet nagy változást elérni.

Kapcsolódó cikkeink