Több mint százszorosára nőhet két éven belül az e-kereskedelmi vámeljárások száma
Több mint százszorosára nőhet az e-kereskedelemhez kapcsolódó vámeljárások száma Magyarországon két éven belül, miután európai uniós rendelet értelmében 2021-től az unión kívüli országokból érkező, kis értékű csomagok után is adófizetési kötelezettség keletkezik – figyelmeztetett a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a Magyar Vámügyi Szövetség (MVSZ).
A két szakmai szervezet MTI-hez csütörtökön eljuttatott közös közleményben ismerteti, a jelenlegi szabályozás szerint az Európai Unión kívülről érkező árura akkor nem kell vámot és áfát fizetni, ha értéke nem éri el a 22 eurót. Mindez sok visszaélésre adott lehetőséget, például ennél kisebb összeget tüntetnek fel a csomagon, ezzel jelentős bevételkiesést okoztak az EU-nak és a tagállamoknak – írták.
A 2021. január elsején hatályba lépő, európai uniós jogszabály első körben megszünteti a kis értékű küldemények adómentességét. A szervezetek szerint ez jelentős kihívás elé állítja az áruimport folyamatában részt vevőket, elsősorban az adóhatóságot és a vámügynöki szolgáltatást végző logisztikai szereplőket.
A két szakmai szervezet úgy számolja, hogy az e-kereskedelemhez kapcsolódóan jelenleg évi mintegy 300 ezer darab vámkezelési eljárás zajlik. A kis értékű postai küldeményeknél eddig csak szúrópróbaszerű ellenőrzéseket végeztek, nem volt szükség ezek esetében adó- és vám kivetésére.
A jogszabályváltozást és a postai csomagok forgalmának évi 20-25 százalékos növekedését is figyelembe véve, 2021 január elsejétől a meglévő vámeljárási esetszám mellett, várhatóan további, évi több mint 40 millió vámeljárás várható. A légi úton érkező árumennyiség növekvő volumenét jól érzékelteti, hogy 2015 és 2018 decembere között 91,5 ezer tonnáról 146 ezer tonnára nőtt a Budapest Airport cargo-forgalma – írják a közleményben.
Közölték, a két szakmai szervezet többféle, a helyzetet rendszerszinten orvosló megoldáson dolgozik. Munkacsoportban feltárják a beavatkozási pontokat, körüljárják a megoldási lehetőségeket, és felajánlják szakmai együttműködésüket a Pénzügyminisztériumnak, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Prés alatt a gyümölcslépiac
A gyümölcslépiac dinamikusan változó szegmense az FMCG szektornak, ahol a…
Tovább olvasom >Elindul a TikTok Shop Németországban, Franciaországban és Olaszországban
Tovább bővíti európai e-kereskedelmi tevékenységét a TikTok: mostantól a német,…
Tovább olvasom >A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot
A hazai e-kereskedőknek mindössze 13,5%-a kínál retail média szolgáltatásokat beszállítóinak,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az árrés nagyon nem a profit, de akadnak rá nemzetközi példák is
A március 17-től élő árrésstop bevezetése nem volt teljesen váratlan,…
Tovább olvasom >Árrésstop Magyarországon: Kik az érintettek, és valóban indokolt a kormányzati beavatkozás?
A magyar kormány március 17-től – egyelőre május 31-ig –…
Tovább olvasom >A globális kihívások ellenére 2025-ben is a kitörési pontokat keresik a kkv-k
A 2025-ös gazdasági előrejelzések szerint a vállalkozásoknak számos kihívással kell…
Tovább olvasom >