Több mint szállítmányozás – A logisztika határai és lehetőségei a Magyar Szállítmányozók Napján

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 05. 09. 11:06

„Meg kell érteni a jelent, és gondolkodni kell a jövőről.” E szavakkal nyitotta meg a 2025. május 7–8. között tartott Magyar Szállítmányozók Napját dr. Lányi Márton, az MSZSZ elnöke. Az esemény ma már messze túlmutat az ágazat éves seregszemléjén: interdiszciplináris tudásplatformmá vált, ahol a logisztika mint gazdasági, geopolitikai és technológiai kérdés egyaránt terítékre kerül.

Geopolitika, AI és emberi tényező – új szempontok a szállítmányozásban

A nyitónapon dr. Feledy Botond külpolitikai szakértő feszegette a logisztika globális beágyazottságát: orosz–ukrán háború, tőkepiaci unió, vámháborúk és a demokrácia–szuverenitás–globalizáció trilemma határozza meg a mozgásteret. Előadásában rámutatott: már csak idő kérdése, hogy a szállítmányozás nemzetbiztonsági kategóriává váljon.

Keleti Arthur kibervédelmi szakértő a mesterséges intelligencia iparági térnyeréséről beszélt: az AI ma már nemcsak döntést támogat, hanem önállóan is képes logisztikai folyamatokat optimalizálni. A jövő kérdése már nem az, hogy felváltja-e az embert, hanem hogy hogyan tudjuk vele együtt formálni az ellátási láncokat.

Intermodális megoldások: realitás vagy illúzió?

A gyártói oldal képviselői – LEGO, Samsung SDI, Nokia, Essity – egyetértettek abban, hogy a fenntarthatóság nem opció, hanem stratégia. A vasúti szállítás térnyerése érdekében a vállalatok belső működésüket is újraszervezik, de a szolgáltatói oldalon még mindig strukturális korlátokkal szembesülnek.

A szakmai vitában a 45’ konténerek előnyeit emelték ki a szakértők a félpótkocsikkal szemben: hatékonyabb, biztonságosabb, jobban illeszkedik az európai infrastruktúrához. A Mahart, Rail Cargo és az Antwerp–Bruges kikötő képviselői hangsúlyozták: a trimodális megoldások és a konténeres logika nélkül nem lesz valós zöld átmenet.

Ahol az adat versenyelőnyt hoz

Dr. Janosov Milán hálózattudós előadásában rámutatott: a logisztikai hálózatok prediktív modellezésre is alkalmasak – akár egy sportszezon, akár egy árufolyam viselkedése a cél. Aki él az adatalapú döntéstámogatással, pénzügyi előnyt is realizálhat.

Légi szállítás: Budapest az élre tört

2024-ben a budapesti reptér cargo volumene 50%-kal nőtt, és már Bécset is megelőzte. A panelbeszélgetésen elhangzott: az e-kereskedelem regionális súlypontot csinált Budapestre. A növekedés azonban nem tartható fenn stratégiai együttműködés nélkül – legyen szó reptéri infrastruktúráról vagy szolgáltatói digitalizációról.

Biztonság: illúzió vagy kontroll kérdése?

A szállítmánybiztonsági kerekasztal résztvevői – Lenovo, Waberer’s, RRI, MaBiFo – szerint a fenyegetettség nő, az elvárások szigorodnak. Az új EU-s szabályozás akár milliós tételt is jelenthet a légiáruval dolgozó közúti szolgáltatóknak. A minőségbiztosítás és a kooperáció nem előny, hanem alapkövetelmény.

Forma–1, roast és vezetői inspiráció – élmény is jutott

A program rendhagyó elemei sem hiányoztak: Dr. Kemény Dénes a csapatépítésről, Wéber Gábor az F1 logisztikai csodájáról beszélt, a szakmai roast vitafóruma pedig intelligens humorral csipkelődött a beszerzők és szállítmányozók közti örök feszültségekről.

A visegrádi Fellegvárban tartott gálavacsorán átadták a Kautz István Emlékdíjat Nagy Ivánnak (Hilltop Logisztikai Kft.), míg a „Szállítmányozásért” Életműdíjat posztumusz Kiss Gábor kapta.

„Akit érdekel, hogy jövőre tudunk-e még egyet előre lépni, azt tisztelettel várjuk 2026 májusában is” – zárta a rendezvényt Pekár János, az MSZSZ főtitkára.

Kapcsolódó cikkeink