Több mint szállítmányozás – A logisztika határai és lehetőségei a Magyar Szállítmányozók Napján
„Meg kell érteni a jelent, és gondolkodni kell a jövőről.” E szavakkal nyitotta meg a 2025. május 7–8. között tartott Magyar Szállítmányozók Napját dr. Lányi Márton, az MSZSZ elnöke. Az esemény ma már messze túlmutat az ágazat éves seregszemléjén: interdiszciplináris tudásplatformmá vált, ahol a logisztika mint gazdasági, geopolitikai és technológiai kérdés egyaránt terítékre kerül.
Geopolitika, AI és emberi tényező – új szempontok a szállítmányozásban
A nyitónapon dr. Feledy Botond külpolitikai szakértő feszegette a logisztika globális beágyazottságát: orosz–ukrán háború, tőkepiaci unió, vámháborúk és a demokrácia–szuverenitás–globalizáció trilemma határozza meg a mozgásteret. Előadásában rámutatott: már csak idő kérdése, hogy a szállítmányozás nemzetbiztonsági kategóriává váljon.
Keleti Arthur kibervédelmi szakértő a mesterséges intelligencia iparági térnyeréséről beszélt: az AI ma már nemcsak döntést támogat, hanem önállóan is képes logisztikai folyamatokat optimalizálni. A jövő kérdése már nem az, hogy felváltja-e az embert, hanem hogy hogyan tudjuk vele együtt formálni az ellátási láncokat.
Intermodális megoldások: realitás vagy illúzió?
A gyártói oldal képviselői – LEGO, Samsung SDI, Nokia, Essity – egyetértettek abban, hogy a fenntarthatóság nem opció, hanem stratégia. A vasúti szállítás térnyerése érdekében a vállalatok belső működésüket is újraszervezik, de a szolgáltatói oldalon még mindig strukturális korlátokkal szembesülnek.
A szakmai vitában a 45’ konténerek előnyeit emelték ki a szakértők a félpótkocsikkal szemben: hatékonyabb, biztonságosabb, jobban illeszkedik az európai infrastruktúrához. A Mahart, Rail Cargo és az Antwerp–Bruges kikötő képviselői hangsúlyozták: a trimodális megoldások és a konténeres logika nélkül nem lesz valós zöld átmenet.
Ahol az adat versenyelőnyt hoz
Dr. Janosov Milán hálózattudós előadásában rámutatott: a logisztikai hálózatok prediktív modellezésre is alkalmasak – akár egy sportszezon, akár egy árufolyam viselkedése a cél. Aki él az adatalapú döntéstámogatással, pénzügyi előnyt is realizálhat.
Légi szállítás: Budapest az élre tört
2024-ben a budapesti reptér cargo volumene 50%-kal nőtt, és már Bécset is megelőzte. A panelbeszélgetésen elhangzott: az e-kereskedelem regionális súlypontot csinált Budapestre. A növekedés azonban nem tartható fenn stratégiai együttműködés nélkül – legyen szó reptéri infrastruktúráról vagy szolgáltatói digitalizációról.
Biztonság: illúzió vagy kontroll kérdése?
A szállítmánybiztonsági kerekasztal résztvevői – Lenovo, Waberer’s, RRI, MaBiFo – szerint a fenyegetettség nő, az elvárások szigorodnak. Az új EU-s szabályozás akár milliós tételt is jelenthet a légiáruval dolgozó közúti szolgáltatóknak. A minőségbiztosítás és a kooperáció nem előny, hanem alapkövetelmény.
Forma–1, roast és vezetői inspiráció – élmény is jutott
A program rendhagyó elemei sem hiányoztak: Dr. Kemény Dénes a csapatépítésről, Wéber Gábor az F1 logisztikai csodájáról beszélt, a szakmai roast vitafóruma pedig intelligens humorral csipkelődött a beszerzők és szállítmányozók közti örök feszültségekről.
A visegrádi Fellegvárban tartott gálavacsorán átadták a Kautz István Emlékdíjat Nagy Ivánnak (Hilltop Logisztikai Kft.), míg a „Szállítmányozásért” Életműdíjat posztumusz Kiss Gábor kapta.
„Akit érdekel, hogy jövőre tudunk-e még egyet előre lépni, azt tisztelettel várjuk 2026 májusában is” – zárta a rendezvényt Pekár János, az MSZSZ főtitkára.
Kapcsolódó cikkeink
Az EU alapvető árucikkek, valamint egészségügyi eszközök felhalmozására tett javaslatot válságok esetére
Az Európai Bizottság javaslatokat mutatott be alapvető szükségleteket kielégítő áruk,…
Tovább olvasom >Megháromszorozza területét a HGL a HelloParks Maglód megaparkban
Újabb 10 ezer négyzetméter területre írt alá bérleti szerződést a…
Tovább olvasom >Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >További cikkeink
Csaknem 100 milliárd forintból fejlődhet tovább az élelmiszeripar
Megszülettek az első támogatói döntések a komplex élelmiszeripari fejlesztések kapcsán,…
Tovább olvasom >A Lidl a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítványt támogatja
A Lidl Magyarország immár hat éve segíti a Heim Pál…
Tovább olvasom >Helyi gyártókkal lépne az uniós piacra a Temu
Egyre nagyobb hullámokat vet a Temu térnyerése Európában – most…
Tovább olvasom >