Több mint 6,5 millió alkalommal laktak jól a rászorulók tavaly a Tescónál keletkező élelmiszer-feleslegből
Magyarországon évente 1,8 millió tonna élelmiszer-felesleg keletkezik. Ha ezt a mennyiséget kamionokra raknánk, a sor Budapesttől Párizsig érne. Mindeközben hazánkban sok ezer nélkülöző él, és az erős inflációs környezetben egyre többeknek okoz kihívást az élelmiszerre fordítható kiadások beosztása. A Tesco immár hat éve méri és hozza nyilvánosságra a működésében keletkező élelmiszer-hulladékkal kapcsolatos adatokat. A legfrissebb számok szerint az áruházlánc a 2016/17-es bázisév óta 76 százalékkal csökkentette az élelmiszer-hulladék mennyiségét, és 22 százalékról 50 százalékra növelte az élelmiszer-adomány arányát. A vállalat így hat év alatt 81,3 millió adag ételt juttatott el a nélkülözőknek stratégiai partnerén, az Élelmiszerbankon keresztül.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/06/Kepernyofoto-2023-06-21-10.53.15.png)
Magyarországon évente 1,8 millió tonna élelmiszer-felesleg keletkezik
A NÉBIH legfrissebb felmérése szerint Magyarországon fejenként évi 25,2 kilogramm élelmiszert dobunk ki a kukába. Ez is része annak a 2,5 milliárd tonnának, amely világszerte éves szinten válik hulladékká a termőföldtől az asztalig terjedő élelmiszerlánc mentén. Az élelmiszer-veszteség egyben pénzveszteséget is jelent, ami a jelenlegi inflációs környezetben a gazdálkodó szervezeteket és a háztartásokat is különösen érzékenyen érinti. Mindeközben hazánkban sok ezer felnőtt és gyerek nem jut elegendő ételhez.
A Tesco több éve dolgozik az élelmiszer-hulladék mennyiségének visszaszorításán, és a 2016/17-es pénzügyi év óta minden évben publikálja az ezzel kapcsolatos eredményeit, hogy a jelentésben található részletes adatok segítségével beazonosítsa az élelmiszer-pazarlás szempontjából legkritikusabb területeket, és megszüntesse a problémás pontokat. A vállalat jó gyakorlatok segítségével hat év alatt 76 százalékkal csökkentette a működésében keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, továbbá 34 164 tonna élelmiszert mentett meg és adományozott a rászorulóknak, ezzel is támogatva az áruházai környékén élő közösségeket.
„Folyamatosan újabb elemekkel bővítjük kedvezményrendszerünket, hogy segítsünk vásárlóinknak optimalizálni az élelmiszerre fordítható kiadásokat. Ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról, hogy a kidobott élelmiszer visszaszorításával is pénzt lehet spórolni. Ez nem csupán a háztartásokban érvényes, hanem a kiskereskedelemben is, ezért is dolgozunk fáradhatatlanul az élelmiszer-pazarlás megfékezésén. Most kiadott jelentésünk legfrissebb adatai alapján egy év alatt 23 százalékkal szorítottuk vissza az élelmiszer-hulladék mennyiségét, ezzel egyidejűleg pedig a fogyasztásra alkalmas élelmiszer-felesleg 86 százalékát ajánlottuk fel rászorulóknak vagy állatmenhelyeknek. 10 éve partnerünk a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, akikkel több mint 160 áruházunkra kiterjedő napi élelmiszermentő programunkban is együttműködünk. Hatalmas öröm, hogy 2016/17 óta közösen 81,3 millió adag ételnek megfelelő megmaradt élelmiszert juttattunk el a nehéz helyzetben élő embereknek. Idén pedig már az Ökumenikus Segélyszervezettel együttműködésben is mentünk élelmiszert, jelenleg öt üzletünkből”
– mondta Hevesi Nóra, a Tesco kommunikációs vezetője.
A Tesco elsősorban az élelmiszer-felesleget igyekszik mérsékelni jól bevált folyamatokkal, például forgalom-előrejelző és rendelési eljárásokkal vagy a közeli lejárati idejű termékekre beállított árkedvezménnyel. Ha az élelmiszert nem tudják eladni, elsősorban karitatív szervezeteknek és helyi közösségeknek adják tovább. A maradékot pedig állatmenhelyeknek adományozzák, illetve biogázüzembe küldik hasznosításra. Csak az ezután megmaradó termékek kerülnek a hulladéklerakóba.
2022/23-ban a Tesco 671 371 tonna élelmiszert forgalmazott üzleteiben, amelyből 7246 tonna el nem adott élelmiszer maradt meg, és ebből 3656 tonna felesleget adományként hasznosítottak. A jó gyakorlatoknak köszönhetően a vállalat a 2021/22-ben mért 4690 tonnáról 2022/23-ra 3590 tonnára szorította vissza a működésében keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, melyből 1500 tonnát biogázüzemben hasznosított újra; a nélkülözőknek pedig 2765 tonna élelmiszert ajánlott fel, ami 6,5 millió adag étellel egyenértékű. A Tesco ezzel 8848 tonnával csökkentette szén-dioxid-kibocsátását azáltal, hogy az élelmiszer kidobásának elkerülésével annak előállításához, szállításához és csomagolásához felhasznált energia és víz nem veszett kárba.
„Évről évre egyre kevesebb élelmiszer megy veszendőbe a Tescónál, így már évekkel ezelőtt teljesítettük az ENSZ 12.3-as Fenntartható Fejlődési Célját, amely az élelmiszer-hulladék 2030-ig történő megfelezését tűzte ki célul. Az szeretnénk elérni, hogy egyetlen falat fogyasztásra alkalmas élelmiszer se vesszen kárba, az élelmiszer-pazarlás problémája viszont túlságosan nagy horderejű ahhoz, hogy egyetlen vállalat képes legyen megoldani azt. Ezért is ösztönzünk minden élelmiszeripari szereplőt arra, hogy vállaljon kötelezettséget az élelmiszer-hulladék csökkentése mellett, és kezdje el mérni az ezzel kapcsolatos tevékenységét. Büszke vagyok arra, hogy a Tesco közép-európai szállítói közül tavaly már 16-an tették közzé az élelmiszer-hulladékra vonatkozó adataikat, köztük a magyar Master Good”
– tette hozzá Hevesi Nóra.
A Tesco élelmiszer-felesleggel és -hulladékkal kapcsolatos adatairól itt olvashat bővebben.
Kapcsolódó cikkeink
Nébih: szezámpasztát hívott vissza a forgalomból az Auchan
Szalmonella jelenlétének veszélye miatt visszahívja a forgalomból az Alfez Tahini…
Tovább olvasom >Új típusú eladáshelyi hirdetőeszközt vezet be Magyarországon a Tesco
A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen…
Tovább olvasom >Nébih: javuló eredmények a Tisza-tavi nyári szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzésen
Június utolsó hetében a Tiszta-tónál működő vendéglátóhelyeket ellenőrizte a Nemzeti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >