Több mint 5 millió forint, jellemzően ennyi pénz kell egy vállalkozás beindításához
Jellemzően több mint ötmillió forint szükséges az első pár évben egy vállalkozás beindításához és működtetéséhez – derült ki a K&H felméréséből. A vállalkozók a legtöbb pénzt termékük vagy szolgáltatásuk minőségének fejlesztésére költik, míg a plusz, külső forrásokat leginkább marketingtevékenységre, valamint digitális, innovációs fejlesztésekre fordítanák.
Sokak számára álom – vagy éppen a pandémia miatt egy lehetőség, olykor szükséglet – a saját vállalkozás indítása, amit jól mutat, hogy az OPTEN céginformációi alapján az elmúlt közel egy évben is dinamikusan emelkedett Magyarországon a cégbejegyzések száma. De vajon mekkora anyagi ráfordítás szükséges ahhoz, hogy egy ötlet megvalósuljon, egy vállalkozás beinduljon, és azt mire fordítják leginkább a cégvezetők? Ezt mérte fel a K&H a Cápák között üzleti showműsor jelentkezői körében. A 225 vállalkozás részvételével történt felmérésből kiderült, hogy a vállalkozóknak mindössze 5 százaléka nem fektetett még anyagiakat induló vagy már meglévő vállalkozásába. A többségükre azonban nem ez jellemző. Legnagyobb arányban (45%) ugyanis azok vannak, akik 5 millió forintnál is többet fordítottak ötletük megvalósítására. A vállalkozásba befektetett pénzt leginkább a termékük vagy szolgáltatásuk minőségének fejlesztésére (84%), funkcióinak, tudásának, sokrétűségének bővítésére (42%), valamint marketingtevékenységre (34%) költötték.
Ha pedig rendelkeznének plusz külső forrással, akkor a megkérdezettek túlnyomó többsége (56%) a befektetést marketingtevékenységre vagy innovációs, digitális fejlesztésre (46%) költené.
hogyan tovább befektetés nélkül?
A műsorban szereplő vállalkozók nagy része végül nem nyert tőkebefektetést, de a felmérés eredményei alapján így sem estek kétségbe. Kétharmaduk számára ugyanis rendelkezésre áll saját forrás, közel felük (46%) pedig állami vagy európai uniós finanszírozású pályázatokat célozna meg, míg banki hitelhez a vállalkozások ötöde fordulna. Összességében azonban a banki finanszírozás népszerűsége növekszik, amit az is igazol, hogy a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján, az 5-300 millió forint közötti árbevételű, mikro kkv-k körében a hitelállomány volumene 2021. I. negyedévében közel 18 százalékkal nőtt, az előző év azonos időszakához képest. A leggyakrabban igénybe vett hiteltermék típus pedig a folyószámlahitel, átlagosan 9 millió forint összegben, mely a mindennapi működéshez szükséges likviditást biztosítja.
te finanszíroznád?
Bár a banki hitelfelvétel minden ötödik válaszadó fejében megfordult, sokan bizonytalanok abban, hogy ehhez milyen feltételeknek kell eleget tenniük. „Fontos, hogy a pénzintézetek többsége nem finanszíroz induló vállalkozást, általában két lezárt pénzügyi év szükséges az eredmények, valamint a banki kockázatok értékeléséhez. Ezért egyáltalán nem meglepő, hogy a hitelfelvevő cégek 13 százaléka öt, 27 százaléka 5-10 éven belül alakult, míg 59 százaléka 11 évnél hosszabb időt tudhat már maga mögött. Emellett még számos gyakorlati tudnivaló van, amire a vállalkozások támaszkodhatnak a hitelfelvétellel kapcsolatos kérdéseik során. Ezért indítottuk el a „te finanszíroznád?” videósorozatunkat, ahol a Cápák között műsorból megismert vállalkozások példáin keresztül mutatjuk be a legfontosabbakat” – mondta el az eredmények értékelése kapcsán Kökény Roland, kkv marketing és értékesítés támogatás vezető.
Kapcsolódó cikkeink
Olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára
Egy év alatt 7 százalékkal drágultak a gyermekek által gyakran…
Tovább olvasom >K&H: félénkebbek a középkorú magyarok, hiába a nagyobb jövedelem
Évtizedes távlatban fokozatos növekedést mutat a középkorúak jövedelme, az elmúlt…
Tovább olvasom >Pesszimista kereskedelmi szektor, a bővülés szándékával
Milyen hatások befolyásolják jelenleg a magyar kiskereskedelmi vállalatok működését? Hogyan…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >