Több lesz a csőd a Brexit miatt az EU-ban is
Az átmeneti időszak várhatóan túl rövid lesz ahhoz, hogy megszülessen az Egyesült Királyság és az Európai Unió szabadkereskedelmi megállapodása, és ennek fájdalmasak lesznek a következményei. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító Brexit-elemzésében. A tanulmány szerint folytatódik a brit csődhullám, a tavalyi 8 százalék után az idén további 7 százalékkal több vállalat válik fizetésképtelenné, mint a kilépésről szóló népszavazás előtti időszakban. A Brexit legnagyobb vesztese a brit gazdaságban a kiskereskedelem, de az autóipar is katasztrofálisan teljesít. Nagy-Britannia kilépése az Uniós tagállamok számára is visszaesést jelent.
A hitelbiztosító elemzői emlékeztetnek arra, hogy az Unió szabályai, így az áruk szabad áramlásáról szóló megállapodás is, 2020. december 31-ig érvényesek az Egyesült Királyság számára. Ha az év végéig nem sikerül új egyezményt kötni, a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tarifái alapján szabják majd ki a vámokat. A piacvezető hitelbiztosító országigazgatója szerint ez súlyosan érinti az eddigi bizonytalanságtól eleve meggyengült brit gazdaságot.– „Fontos tudni, hogy a brit export 48 százaléka az Európai Unióba irányul, plusz 16 százalék olyan országokba (Norvégia, Korea, Dél-Afrika), amelyeknek van szabadkereskedelmi megállapodása az EU-val. Tehát a teljes brit kivitel 64 százalékát sújtja majd egy 5,7 százalékos vámtarifa. Ugyanakkor az Unió exportjának mindössze 16 százaléka jut az Egyesült Királyságba. Már ebből is érzékelhető az a feszültség, amit a vámok okoznának” – mondta Vanek Balázs.
Az Atradius tanulmánya szerint a brit GDP az idén mindössze 1 százalékkal bővül. A beruházások 7 százalékkal csökkennek 2019-hez képest. A csődök száma 7 százalékkal nő 2020-ban. – „A Brexit várhatóan a feldolgozóiparban és az autógyártásban okozza majd a legtöbb csődöt, mert ezeknek az ágazatoknak az export a motorja. Az importot vizsgálva az élelmiszeripari és agráripari termékek drágulása várható, itt a vámok bevezetése és a logisztikai költségek növekedése okozhat nehézségeket. A brit építőiparban pedig nehezebb és drágább lesz európai szakmunkásokat alkalmazni, és ez növeli a csődök kockázatát” – mondta az országigazgató.
Az elemzés szerint a Brexitet az Európai Unió gazdaságai is megsínylik majd. A legnagyobb kockázatok azokban az országokban jelentkeznek, amelyek exportorientáltak és fontos kereskedelmi partnerük Nagy-Britannia. Így Írországban, Belgiumban és Hollandiában lehet számítani a korábbinál nagyobb arányú fizetésképtelenségre. Az autógyártás globális visszaesése és a Brexit a kelet-európai autóipari beszállítók számára is kockázatot jelent.
Kapcsolódó cikkeink
Több mint harmadát fenyegeti a csődveszély az Egyesült Királyság farmjainak 2030-ra az öröklési adó változásai miatt
Egy friss kutatás, amely 2000 brit farm helyzetét vizsgálta, rámutatott…
Tovább olvasom >Egyaránt emelkedett a hazai és import retek ára
Az Eurostat adatai szerint az Európai Unióban évente 245–255 ezer tonna hónapos…
Tovább olvasom >Mérséklődik a vágósertés termelői ára
Az Egyesült Államokban a sertés ára 1,94 dollár (USD)/kilogramm hasított…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A kiskereskedelmi forgalom bővülése 4-5 százalékos sávban van jelenleg
Az idei a gazdasági áttörés éve, 2025 második felében már…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar értékesítési árai 6,1 százalékkal emelkedtek
2025 februárjában az ipari termelői árak átlagosan 8,2 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Emelkednek a reálbérek, nő a bizalom, emelkedik a kiskereskedelmi forgalom
Januárban folytatódott a bérek dinamikus emelkedése, állapította meg a legfrissebb…
Tovább olvasom >