Több gyümölccsel, kevesebb cukorral!
Az elmúlt időszakban – az ásványvízhez és a szénsavas üdítőitalokhoz hasonlóan – a gyümölcslevek piaca is nőtt, de nem egyforma mértékben. A szegmensen belül a 100%-os gyümölcslevek (dzsúszok) forgalma 7 százalékkal emelkedett, a gyümölcsnektárok növekedése több mint 7 százalék volt, a gyümölcsitalok piacának bővülése pedig 4,3 százalékot tett ki. Az aktuális trendek ebben a témakörben is a csökkentett cukortartalmú termékek receptjének fejlesztésére irányulnak.
A különböző gyümölcslétartalmú italok forgalma 2018-ban az összes alkoholmentes italok forgalmának 11%-a volt, összesen mintegy 280 millió liter. Ennek több mint 5%-a volt a 100%-os gyümölcslé, 16%-a gyümölcsnektár, közel 79%-a pedig gyümölcsital.
– A körforgásos gazdaságra és a csomagolóanyagokra vonatkozó uniós szabályozás ezt a termékkört is érinti, de nem olyan nagy mértékben, mint az ásványvíz és a szénsavas üdítőitalok előállítását. Természetesen ezeknek a termékeknek a csomagolásánál is meg kell valósítani a csomagolóanyagok begyűjtésére, hasznosítására vonatkozó előírásokat. A másik nagy kihívás a termékek hozzáadott cukortartalmának a csökkentése. Az elmúlt években ennek a termékkörnek az előállítását is nagymértékben befolyásolta az ágazat cukorcsökkentési kezdeményezése, főleg a gyümölcsitalok esetében, mivel a 100%-os gyümölcslevek cukortartalma kizárólag a gyümölcsből származik, hozzáadott cukrot nem tartalmaz – hívja fel a figyelmet Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára. Hozzáteszi: a gyümölcsitaloknál a gyártók – a szénsavas üdítőitalokhoz – hasonlóan csökkentették termékeik cukortartalmát, növelték gyümölcslétartalmukat, illetve bővítették a portfólión belül a csökkentett kalóriatartalmú, illetve kalóriamentes termékeik arányát. Mindezek eredményeként a gyümölcsitalok átlagos cukortartalma 2018-ra jelentősen csökkent.
Több támogatás kellene a kisebbeknek
Bikfalvi Istvánné abba is beavat, hogy a gyümölcslevek gyártására kedvezőtlen hatással volt, és gondot okozott az elmúlt években egyes alapanyagok világpiaci árának drasztikus növekedése. Először a citrusfélék, majd az almasűrítmény ára emelkedett jelentős mértékben, ami kihatással volt a késztermékek fogyasztói árára is.
– A gyümölcslé szegmensben is hasonló a helyzet, mint az ásványvíz- és szénsavas üdítőital-palackozóknál. A nagy cégek technológiai fejlettsége világszínvonalú, de állandóan végeznek fejlesztéseket is. A közepes és kis cégek is jó színvonalon, jó minőségben állítják elő termékeiket, fejlesztik gyártásukat, új üzemeket, gépsorokat helyeznek üzembe, de számukra több beruházást segítő támogatásra lenne szükség – mutat rá a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára.
A gyümölcsléágazat előtt álló kihívásokat – a többi alkoholmentes italt előállító ágazathoz hasonlóan – a csomagolással kapcsolatos problémák jelentik. //
Kapcsolódó cikkeink
Nagy Miklós: „Túl gyors tempót diktál az EPR-rendszer”
A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) 2023-as bevezetésével az iparági…
Tovább olvasom >Megnőtt a vegán ételek iránti kereslet a brit reptereken
Az Egyesült Királyság legnagyobb, a London Stansted, az East Midlands…
Tovább olvasom >A Z-generáció és az alkohol
A Premium Gin Hungary cég folyamatosan figyeli a nemzetközi italfogyasztási…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >