Rekord amerikai termés lökte mélybe a szója árát
Vékánkénti 8,14 dollárra csökkent a szójabab ára az irányadó chicagói árutőzsdén, utoljára 2008 decemberében adtak ennél kevesebbet a terményért – írja a Világgazdaság Online. A jegyzés 2012 augusztusában vékánként (36,35 liter) 17,8 dolláron tetőzött, azóta kisebb-nagyobb korrekciókkal, de csökken az ár. Idén február végén 10,7 dollár felett is járt a kurzus, de május végétől július közepéig 23 százalékkal zuhant a szója ára.
A takarmányszója áresését minden idők legjobb amerikai termése mellett azzal indokolják a szakértők, hogy az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború miatt jóval kevesebbet szállítanak az ázsiai országba. Peking még júliusban 34 milliárd dollárnyi amerikai árura vetett ki vámot, közöttük a szójababra.
Becslések szerint tavaly az Egyesült Államok kínai szójaexportja 13 milliárdot tett ki.
Az új helyzetben az amerikaiak váltottak: Kína helyett az Európai Unió tagállamaiba irányították a szállítmányokat. Az EU szójaimportjának friss adatain már látszik is a változás: az amerikai behozatal idei aránya 52 százalék az unióban, míg tavaly csak a 25 százalékot érte el. Az Egyesült Államokat Brazília követi az európai importlistán 40 százalékos részesedéssel. Korábban a dél-amerikai állam vezette ezt a listát.
Az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker júliusi washingtoni látogatásán ígéretet tett Donald Trump elnöknek, hogy több amerikai szóját hoznak be a kontinensre. Európa az autóiparát fenyegető amerikai védővámokkal kapcsolatos tárgyalásokra kovácsolhat előnyt magának azzal, ha a szójaimport fokozására tett vállalásait betartja. (vg.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Az Egyesült Államokban a vártnál nagyobb mértékben nőttek a termelői árak júniusban
Az elemzők által vártnál nagyobb mértékben emelkedett az amerikai termelőiár-index…
Tovább olvasom >Már szinte csak akciós élelmiszereket vesznek az amerikaiak
Az amerikai fogyasztók számára a gazdasági helyzet egyre több kihívást…
Tovább olvasom >Áprilisban stagnált az Egyesült Államokban személyes fogyasztási árindex
Áprilisban már a harmadik hónapja 2,8 százalékon stagnált a személyes…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >