Tízéves az eKÁER, több mint százmillió szállítmányt ellenőriztek
Tíz éve indult az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszer (eKÁER) éles üzeme, amelynek szűrővizsgálatán azóta több mint 106 millió szállítmány esett át – közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szombaton az MTI-vel.
Azt írták, az utaztatásos áfacsalások visszaszorítására létrehozott online szisztéma bevált és számos ország tanulmányozta az elmúlt évtizedben.
Az eKÁER eredményességét a nemzetközi érdeklődés mellett a statisztika is alátámasztja. Az elmúlt három évben kifejezetten csak az eKÁER-adatoknak köszönhetően mintegy 20 milliárd forint nettó adókülönbözetet tárt fel az adóhivatal, a törvénysértések miatt kiszabott mulasztási bírság összege pedig meghaladta a 4,8 milliárd forintot – ismertették.
Felidézték, a rendszer 2015 óta számos finomításon és változáson átesett: jelentősen egyszerűsödött a bejelentésekkel kapcsolatos adminisztráció, módosultak a kockázatos termékek, bővült a mentességek köre és enyhültek a szankciók.
„A célja már több mint egy évtizede változatlan: a jogkövető piaci szereplők pozíciójának erősítése, az áruforgalom átláthatósága, a gyakran emberi egészséget veszélyeztető élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések kizárása és nem utolsósorban, az adóelkerülők kiszűrése”
– tették hozzá.
Emlékeztettek, az eKÁER éles üzemének első két hónapjában a NAV nem szabott ki bírságot és nem szankcionált.
Munkatársaik a tapasztalatszerzést, tájékoztatást szolgáló időszakban is találkoztak kockázatos vagy éppen egészségre ártalmas szállítmányokkal. Volt, hogy egy teljes kamionnyi jelöletlen, fuvarokmányok nélküli mandarint kellett megsemmisíteni, egy több tonnányi édességszállítmányt pedig egy pécsi panellakásba kellett volna lerakodni.
Az eKÁER éles üzemének bevezetése óta azonban már jelentősen csökkentek az ilyen típusú visszaélések – emelte ki a NAV, amely a elmúlt évtizedben folyamatosan bővítette a rendelkezésére álló adatforrások körét.
Az elektronikus adatszolgáltatások a jogkövető adózók számára új lehetőségeket nyitnak, növelhetik a vállalkozások hatékonyságát, versenyképességét, csökkentik a hibalehetőségeket és az adminisztrációs terheket is, mindemellett pedig biztosítják az államháztartás bevételeit, és szűkítik a költségvetésből kieső áfabevételeket – áll a közleményben.
Kapcsolódó cikkeink
Préda Máté a DODO új magyarországi vezetője
Az utolsó kilométeres, okoslogisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO Préda Mátét bízta…
Tovább olvasom >Megjelent a Debreceni Logisztikai és Kamion Terminál kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési hirdetmény
Jelentős mérföldkőhöz érkezett a debreceni észak-nyugati gazdasági övezet területén megvalósuló…
Tovább olvasom >A Waberer’s szállította a Zsolnay Fényfesztivál egyik legkülönlegesebb fényinstallációját
Amikor egy fényalkotás több mint ezer kilométerről érkezik, hogy a…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >