Tizenöt éves csúcsra ért a fogyasztói hangulat az Egyesült Államokban
Jelentős javulással tizenöt éves csúcsra ért a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban májusban a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének tanúsága szerint.
A pénteken közölt előzetes adatok szerint 102,4 pontra – 2004 januárja óta a legmagasabb szintre – emelkedett a fogyasztói hangulatindex értéke az áprilisi 97,2 pontról. Elemzők enyhe emelkedésre, 97,5 pontot vártak.
Az alindexek közül a következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 87,4 pontról 96,0 pontra, ugyancsak 2004 januárja óta a legmagasabb szintre, nőtt, míg a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 112,3 pontról, 112,4 pontra emelkedett.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,8 százalékra nőtt az előző havi 2,5 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,3 százalékról, 2,6 százalékra emelkedett.
A fogyasztók hangulatának javulása nagyban köthető ahhoz, hogy a gazdaság az első negyedévben a várakozásoknál jóval erősebb ütemben, 3,2 százalékkal nőtt, miközben a munkanélküliségi ráta 49 éves mélypontra, 3,6 százalékra süllyedt. Mindazonáltal az Egyesült Államok és a Kína közötti kereskedelmi viszály kiéleződése lefelé húzhatja az indexeket, mivel az emelkedő árak révén visszaüt a fogyasztókra és ronthatja a gazdasági kilátásokat.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: az emelkedő vámok az árakra gyakorolt hatásuk mellett a fogyasztók bizalmának megfogyatkozásához is vezethetnek, ami pedig még inkább visszaveti a személyes kiadások növekedési ütemét. A jelenlegi adatok azt mutatják, hogy a fogyasztók kiadásai mérsékelten emelkednek idén, de az amerikai-kínai kereskedelmi háború kiszélesedése kedvezőtlen hatással fog járni.
A Michigan egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Hogyan alakul a világgazdaság idén?
Az Egyesült Államok növekedése stabil, Európa és Kína újabb kihívásokkal…
Tovább olvasom >A kereskedelemben is érződik a madárinfluenza hatása
Az Egyesült Államok egyre súlyosabb tojáshiánnyal küzd, mivel a madárinfluenza…
Tovább olvasom >Starbucks: terjeszkedés a Közel-Keleten és Kínában, leépítés Amerikában
A Starbucks ambiciózus terveket jelentett be a következő évekre: évente…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >