Tizenegy milliárd forint körül mozog az éves piac
Az általános tisztítószerek éves piaca 10 milliárd forint körül mozog. Ezzel a Nielsen által mért hetven vegyiáru-kategória forgalom szerinti rangsorában a tizedik helyet foglalja el a 2013. évi adatok alapján.
Súrolószer, penésztisztító, fehérítő tartalmú folyékony tisztítószer és a műanyag felületek tisztítóján kívül néhány kisebb szegmens tartozik a kategóriába.
Kiskereskedelmi eladásuk érték szempontjából 4, mennyiséget tekintve 14 százalékkal csökkent tavaly, az előző évhez viszonyítva.
Ha kicsi az eladótér,
és ha nagy
Sok hipermarketben és nagy szupermarketben kiemelik a tisztítószereket, és feltűnő felületet adnak nekik az eladótérben a tavaszi nagytakarítás időszakában.
Az általános tisztítószerek – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése (százalékban)
Bolttípus |
2012 |
2013 |
2500 nm felett | 34 | 34 |
401–2500 nm | 23 | 23 |
201–400 nm | 5 | 4 |
51–200 nm | 14 | 14 |
50 nm és kisebb | 6 | 7 |
Vegyiáru-szaküzlet | 18 | 16 |
Forrás:
A széles választék nagy feladatot jelent a kereskedők számára: a különböző termékeket az eladótérben úgy kell logikusan kihelyezni, hogy a polckép igazodjon a vásárlói gondolkodáshoz. Szegmentációs táblák segítségével a vevők könnyebben tájékozódhatnak.
Ha viszonylag kis eladótér, polcfelület áll rendelkezésre, akkor célszerű külön odafigyelni arra, hogy a kínálatban szerepeljenek a leggyakrabban használt tisztítószerek.
Ha viszont jut rá hely, akkor érdemes a kategória mellett kihelyezni a kapcsolódó takarítóeszközöket is. Például szivacsot, törlőkendőt, felmosót, vödröt, gumikesztyűt stb.
Viszonylag koncentrált
a bolti eladás
Erősek az általános tisztítószerek gyártói márkái. Értékben 90 százalék jutott rájuk a forgalomból tavaly; egy százalékponttal kevesebb, mint egy évvel korábban.
Koncentráltabb az átlagosnál az általános tisztítószerek bolti értékesítése. Amíg ugyanis a Nielsen által mért vegyi kategóriák forintban mért forgalmából átlag 52 százalékkal részesednek a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek, addig általános tisztítószerből 57 százalékkal.
Figyelemre méltó, hogy általános tisztítószerből a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek 21 százalékos részaránya sokkal nagyobb, mint a háztartási vegyi áru és kozmetikum átlaga.
Északkelet piacrésze emelkedett
Ami a régiók szerepét illeti: Budapestet és Pest megyét foglalja magában a Centrum, ahol az ország lakosságának 28 százaléka él.
Erre a régióra jut a háztartási vegyi áru és kozmetikum értékben mért forgalmából 2012-ben 36 százalék. Általános tisztítószereknél azonban csak 34 százalék.
Három régióban a vegyi áruk átlagos piaci részesedése ugyanannyi, mint az általános tisztítószereké; Északnyugaton, Délnyugaton és Délkeleten. Északkelet viszont 21 százalékkal részesedett tavaly az általános tisztítószerek értékben mért eladásából. A vegyi áruk teljes hazai forgalmából pedig csak 19 százalékkal.
Minden harmadik fogyasztó több új terméket vett
Figyelemre méltó, hogy a magyar fogyasztók, más vegyi kategóriákhoz viszonyítva, eléggé fogékonyak az általános tisztítószerek kínálatában megjelenő új termékekre. Egy globális felmérés során a magyar válaszadók 19 százaléka kettő, három vagy négy olyan új tisztítószert szerzett be a megkérdezés előtti hat hónap során, amilyet korábban nem vásárolt. További 13 százalék négynél is több újdonságot vitt haza. Ez összesen 32 százalék.
Ennél a 32 százaléknál magasabb mutatót kilenc vegyi kategória közül csak személyes higiéniai termékeknél tárt fel a kutatás (41 százalék) és háztartási papírárunál (33).
Ha a magyar eredményeket összehasonlítjuk a régió többi országéval, akkor azt látjuk, hogy más piacokon nagyobb az innovációkkal kapcsolatos mozgás. Romániában a megkérdezettek 59 százaléka vásárolt kettő vagy annál több új terméket a kutatás előtti hat hónap alatt. További sorrend: Lengyelország (57), Ukrajna (54), Szlovákia (53), Csehország (51), Bulgária (45), Horvátország (44), továbbá Ausztria (36).
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megújul Magyarország egyik legnagyobb podcastpiaci szereplője
Teljesen megújul az Atmedia által 2021-ben indított szórakoztató audioplatform, a…
Tovább olvasom >Szárnyal a gyorskereskedelem Indiában
Az indiai fogyasztók – különösen a fiatalabbak – egyre gyorsabb…
Tovább olvasom >Megújítja digitális hűségprogramját a német REWE Group
Adatvezérelt technológiákkal átfogoan megújítja a REWE és Penny vásárlók számára…
Tovább olvasom >