Tizenegy milliárd forint körül mozog az éves piac
Az általános tisztítószerek éves piaca 10 milliárd forint körül mozog. Ezzel a Nielsen által mért hetven vegyiáru-kategória forgalom szerinti rangsorában a tizedik helyet foglalja el a 2013. évi adatok alapján.
Súrolószer, penésztisztító, fehérítő tartalmú folyékony tisztítószer és a műanyag felületek tisztítóján kívül néhány kisebb szegmens tartozik a kategóriába.
Kiskereskedelmi eladásuk érték szempontjából 4, mennyiséget tekintve 14 százalékkal csökkent tavaly, az előző évhez viszonyítva.
Ha kicsi az eladótér,
és ha nagy
Sok hipermarketben és nagy szupermarketben kiemelik a tisztítószereket, és feltűnő felületet adnak nekik az eladótérben a tavaszi nagytakarítás időszakában.
Az általános tisztítószerek – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése (százalékban)
Bolttípus |
2012 |
2013 |
2500 nm felett | 34 | 34 |
401–2500 nm | 23 | 23 |
201–400 nm | 5 | 4 |
51–200 nm | 14 | 14 |
50 nm és kisebb | 6 | 7 |
Vegyiáru-szaküzlet | 18 | 16 |
Forrás:
A széles választék nagy feladatot jelent a kereskedők számára: a különböző termékeket az eladótérben úgy kell logikusan kihelyezni, hogy a polckép igazodjon a vásárlói gondolkodáshoz. Szegmentációs táblák segítségével a vevők könnyebben tájékozódhatnak.
Ha viszonylag kis eladótér, polcfelület áll rendelkezésre, akkor célszerű külön odafigyelni arra, hogy a kínálatban szerepeljenek a leggyakrabban használt tisztítószerek.
Ha viszont jut rá hely, akkor érdemes a kategória mellett kihelyezni a kapcsolódó takarítóeszközöket is. Például szivacsot, törlőkendőt, felmosót, vödröt, gumikesztyűt stb.
Viszonylag koncentrált
a bolti eladás
Erősek az általános tisztítószerek gyártói márkái. Értékben 90 százalék jutott rájuk a forgalomból tavaly; egy százalékponttal kevesebb, mint egy évvel korábban.
Koncentráltabb az átlagosnál az általános tisztítószerek bolti értékesítése. Amíg ugyanis a Nielsen által mért vegyi kategóriák forintban mért forgalmából átlag 52 százalékkal részesednek a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek, addig általános tisztítószerből 57 százalékkal.
Figyelemre méltó, hogy általános tisztítószerből a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek 21 százalékos részaránya sokkal nagyobb, mint a háztartási vegyi áru és kozmetikum átlaga.
Északkelet piacrésze emelkedett
Ami a régiók szerepét illeti: Budapestet és Pest megyét foglalja magában a Centrum, ahol az ország lakosságának 28 százaléka él.
Erre a régióra jut a háztartási vegyi áru és kozmetikum értékben mért forgalmából 2012-ben 36 százalék. Általános tisztítószereknél azonban csak 34 százalék.
Három régióban a vegyi áruk átlagos piaci részesedése ugyanannyi, mint az általános tisztítószereké; Északnyugaton, Délnyugaton és Délkeleten. Északkelet viszont 21 százalékkal részesedett tavaly az általános tisztítószerek értékben mért eladásából. A vegyi áruk teljes hazai forgalmából pedig csak 19 százalékkal.
Minden harmadik fogyasztó több új terméket vett
Figyelemre méltó, hogy a magyar fogyasztók, más vegyi kategóriákhoz viszonyítva, eléggé fogékonyak az általános tisztítószerek kínálatában megjelenő új termékekre. Egy globális felmérés során a magyar válaszadók 19 százaléka kettő, három vagy négy olyan új tisztítószert szerzett be a megkérdezés előtti hat hónap során, amilyet korábban nem vásárolt. További 13 százalék négynél is több újdonságot vitt haza. Ez összesen 32 százalék.
Ennél a 32 százaléknál magasabb mutatót kilenc vegyi kategória közül csak személyes higiéniai termékeknél tárt fel a kutatás (41 százalék) és háztartási papírárunál (33).
Ha a magyar eredményeket összehasonlítjuk a régió többi országéval, akkor azt látjuk, hogy más piacokon nagyobb az innovációkkal kapcsolatos mozgás. Romániában a megkérdezettek 59 százaléka vásárolt kettő vagy annál több új terméket a kutatás előtti hat hónap alatt. További sorrend: Lengyelország (57), Ukrajna (54), Szlovákia (53), Csehország (51), Bulgária (45), Horvátország (44), továbbá Ausztria (36).
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >