Tizenegy milliárd forint körül mozog az éves piac

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 03. 04. 10:16

Az általános tisztítószerek éves piaca 10 milliárd forint körül mozog. Ezzel a Nielsen által mért hetven vegyiáru-kategória forgalom szerinti rangsorában a tizedik helyet foglalja el a 2013. évi adatok alapján.

 Hajdú Csongor piackutatási tanácsadó Nielsen


Hajdú Csongor
piackutatási tanácsadó
Nielsen

Súrolószer, penésztisztító, fehérítő tartalmú folyékony tisztítószer és a műanyag felületek tisztítóján kívül néhány kisebb szegmens tartozik a kategóriába.

Kiskereskedelmi eladásuk érték szempontjából 4, mennyiséget tekintve 14 százalékkal csökkent tavaly, az előző évhez viszonyítva.

Ha kicsi az eladótér,
és ha nagy

Sok hipermarketben és nagy szupermarketben kiemelik a tisztítószereket, és feltűnő felületet adnak nekik az eladótérben a tavaszi nagytakarítás időszakában.

Az általános tisztítószerek – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése (százalékban)

Bolttípus

2012

2013

2500 nm felett 34 34
401–2500 nm 23 23
201–400 nm 5 4
51–200 nm 14 14
50 nm és kisebb 6 7
Vegyiáru-szaküzlet 18 16

Forrás:

A széles választék nagy feladatot jelent a kereskedők számára: a különböző termékeket az eladótérben úgy kell logikusan kihelyezni, hogy a polckép igazodjon a vásárlói gondolkodáshoz. Szegmentációs táblák segítségével a vevők könnyebben tájékozódhatnak.

Ha viszonylag kis eladótér, polcfelület áll rendelkezésre, akkor célszerű külön odafigyelni arra, hogy a kínálatban szerepeljenek a leggyakrabban használt tisztítószerek.

Ha viszont jut rá hely, akkor érdemes a kategória mellett kihelyezni a kapcsolódó takarítóeszközöket is. Például szivacsot, törlőkendőt, felmosót, vödröt, gumikesztyűt stb.

Viszonylag koncentrált
a bolti eladás

Erősek az általános tisztítószerek gyártói márkái. Értékben 90 százalék jutott rájuk a forgalomból tavaly; egy százalékponttal kevesebb, mint egy évvel korábban.

Koncentráltabb az átlagosnál az általános tisztítószerek bolti értékesítése. Amíg ugyanis a Nielsen által mért vegyi kategóriák forintban mért forgalmából átlag 52 százalékkal részesednek a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek, addig általános tisztítószerből 57 százalékkal.

Figyelemre méltó, hogy általános tisztítószerből a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek 21 százalékos részaránya sokkal nagyobb, mint a háztartási vegyi áru és kozmetikum átlaga.

Északkelet piacrésze emelkedett

Ami a régiók szerepét illeti: Budapestet és Pest megyét foglalja magában a Centrum, ahol az ország lakosságának 28 százaléka él.
Erre a régióra jut a háztartási vegyi áru és kozmetikum értékben mért forgalmából 2012-ben 36 százalék. Általános tisztítószereknél azonban csak 34 százalék.

Három régióban a vegyi áruk átlagos piaci részesedése ugyanannyi, mint az általános tisztítószereké; Északnyugaton, Délnyugaton és Délkeleten. Északkelet viszont 21 százalékkal részesedett tavaly az általános tisztítószerek értékben mért eladásából. A vegyi áruk teljes hazai forgalmából pedig csak 19 százalékkal.

Minden harmadik fogyasztó több új terméket vett

Figyelemre méltó, hogy a magyar fogyasztók, más vegyi kategóriákhoz viszonyítva, eléggé fogékonyak az általános tisztítószerek kínálatában megjelenő új termékekre. Egy globális felmérés során a magyar válaszadók 19 százaléka kettő, három vagy négy olyan új tisztítószert szerzett be a megkérdezés előtti hat hónap során, amilyet korábban nem vásárolt. További 13 százalék négynél is több újdonságot vitt haza. Ez összesen 32 százalék.

Ennél a 32 százaléknál magasabb mutatót kilenc vegyi kategória közül csak személyes higiéniai termékeknél tárt fel a kutatás (41 százalék) és háztartási papírárunál (33).

Ha a magyar eredményeket összehasonlítjuk a régió többi országéval, akkor azt látjuk, hogy más piacokon nagyobb az innovációkkal kapcsolatos mozgás. Romániában a megkérdezettek 59 százaléka vásárolt kettő vagy annál több új terméket a kutatás előtti hat hónap alatt. További sorrend: Lengyelország (57), Ukrajna (54), Szlovákia (53), Csehország (51), Bulgária (45), Horvátország (44), továbbá Ausztria (36).

Kapcsolódó cikkeink