Tízből nyolc magyar szívesen teázik
A hazai teakereslet több mint fele nem a hagyományos fekete teák, hanem a teinmentes herba-, illetve dinamikusan növekvő zöldteák felé irányul.
Az elmúlt években a hagyományos fekete teákkal szemben egyre nagyobb teret hódítottak a korábban kevésbé ismert zöldteák, a sokszor konkrét egészségvédő, vagy éppen házi gyógyászati céllal fogyasztott herba-, továbbá valódi gyümölcsteák. E tendencia 2007-ben tovább folytatódott – állapítható meg a GfK Hungária Piackutató Intézet által a hazai háztartások privát fogyasztását vizsgáló ConsumerScan adatbázisból származó információk alapján. A tea révén hol élénkségre, hol inkább nyugalomra, esetleg átmelegedni vágyó honfitársaink 44 százaléka minden nap, de 81 százalék legalább hetente teázik. A teafogyasztás mindazonáltal átalakulóban van. A piac átalakulásának eredményeképpen az idei évben a fent említett zöld-, herba- és valódi gyümölcsteákra a fogyasztók az összes teára kiadott forintösszeg 53 százalékát költötték, míg az eddig többségi értékbeli piaci részesedéssel bíró fekete teákra az összes teára költött összeg 47 százaléka jutott. A tradicionális és a gyümölcsízesítésű fekete teák szegmensének részesedése 1,5 százalékponttal, illetve 0,9 százalékponttal csökkent a 2006 októbere és 2007 szeptembere között eltelt időszakban az ezt megelőző 12 hónaphoz viszonyítva.
A gyógynövény- és – főként a még mindig kétszámjegyű növekedést felmutatni képes – zöldteák tovább erősödtek, az irántuk megmutatkozó kereslet folyamatosan nő. A valódi gyümölcsteák korábbi szárnyalása ellenben kissé megtorpant.
A teapiac átrendeződését elsősorban a vásárlói hatókör, azaz a teát vásárló háztartások arányának, alakulása befolyásolja. A hagyományos és gyümölcsízesítésű feketeteák a vizsgált időszakban nem voltak képesek újabb vásárlókat meghódítani. A teavásárló háztartásoknak jelenleg több mint fele – 55, illetve 50 százaléka – vásárol tradicionális, illetve gyümölcsízesítésű feketeteákat – arányuk pedig az elmúlt években folyamatos csökkentést mutat.
A feketeteákkal szemben a gyógynövény alapú herbateák idén jelentős mennyiségű új vásárlót nyertek, és a háztartások privát fogyasztását mutató adatok szerint a valódi gyümölcsteákhoz hasonlóan a zöldteák is egyre több háztartásban megtalálhatók.
Az egyes teafajtákat választó háztartások arányának alakulása a teavásárlók körében 2004 és 2007 között (az adatok százalékban kifejezve)
|
2004. okt.-2005. szept. |
2005. okt.-2006. szept. |
2006. okt.-2007. szept. |
Tradicionális feketetea |
62,8 |
55,8 |
54,9 |
Gyümölcsízesítésű feketetea |
51,8 |
50,7 |
50,2 |
Herbatea |
37,0 |
39,3 |
41,0 |
Zöldtea |
23,7 |
24,3 |
28,2 |
Valódi gyümölcstea |
30,0 |
36,5 |
39,2 |
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >