Magazin: Tíz fő trend – Milyenek a fogyasztók 2019-ben?
„Ha valami közös a 2019-re várható globális fogyasztói trendekben, akkor az, hogy erősödik az intelligencia szerepe. Ahogyan élünk, legfőképpen az elérhető választási lehetőségektől függ; legnagyobb dolog pedig, amivel szembesülünk, ennek az egésznek saját magunk számára értelmet adni”. Ezzel kezdődik a londoni székhelyű Euromonitor International „Top 10 globális fogyasztói trend” című, 71 oldalas tanulmánya. Következtetésük: „Egyszerűsítsd a kínálat adta opciókat, hogy vásárlásod mint élmény sima, zökkenőmentes legyen; járj el körültekintően, döntéseid pedig összességükben feleljenek meg értékrendednek.”
Tágabb összefüggéseket tekintve megállapítják: „Mintha a világ 2019-re kezdene ellenőrizhetetlenné, irányíthatatlanná válni. Sok a politikai kavarodás fejlett piacokon, gyorsan, teljesen példátlanul változik a gazdaság fejlődő országokban. ’Visszavenni a dolgok irányítását’ – ez lett a nagyobb politikai mozgalmak jelmondata, amikor az emberek jobb képviseletüket akarják és önrendelkezést. Ezért több 2019-es globális trendünk mutat a abba az irányba, hogy vegyük vissza a dolgok ellenőrzését és álljunk ki magunkért”. Alison Angus, az Euromonitor életstílus-kutatásainak vezetője és Gina Westbrook, a fogyasztói trendek igazgatója írta a tanulmányt, amelyből a tíz fogyasztási trend legfontosabb jellemzőit mutatjuk be.
1. Bölcsebbek lettünk
Mindenki szakértő. Ők jelképezik, hogy megváltoztak az erőviszonyok kereskedők és vevők között. Korábban a vásárlók egy meghatározott márkával kapcsolatos tapasztalatukra vagy bizonyos információforrásra hagyatkoztak, ha hozzá szerettek volna jutni ahhoz, amit akartak. Most a gyártók kénytelenek folyamatosan újítani, áraikat alacsonyan tartani, leegyszerűsíteni, valamint vonzóvá tenni kínálatukat, hogy meghódítsák vevőiket.
Van egy trend, amely szerint „mindenki szakértő”, és gyökereinél ott a digitális fogyasztó szinte megszállott igénye arra, hogy szívjon magába információkat, és azokat meg is ossza. Ahogy világszerte egyre növekszik az internetes kereskedelem, úgy kell a fogyasztók új igényeihez alkalmazkodnia minden ágazatnak, hogy fontos maradhasson.
2. Nagyobb lett az önbizalmunk
Amikor fókuszba kerül, hogy oda tudok figyelni magamra, az a fogyasztók védekezése betegség, szomorúság és kellemetlenség ellen, amit maguk kezelnek, anélkül, hogy valamilyen szakembertől tanácsot kérnének. Használják az applikációkat és a személyre szabott szolgáltatásokat, hogy esetenként olyan egyedi megoldást találjanak, melyhez nem kell állandóan foglalkozni a közösségi médiával vagy márkák marketingjével. Azt, hogy képesek „odafigyelni magukra”, olyan luxusnak tekintik, ami megengedi az embernek, hogy ügyesebb, sokoldalúbb legyen, és tágítsa saját lehetőségeit. Ha életedet irányítod, tervezed és személyesebbé teszed, akkor azáltal rugalmasabban töltheted el napjaidat.
3. Azonnal akarjuk megkapni, amit keresünk
A hatékonyság által vezérelt életstílusok többet jelentenek azonnali örömnél vagy kielégülésnél. A most rögtön akarom stílusú fogyasztók zökkenőmentes, sima élményeket keresnek, amelyek átszövik egész életmódjukat. Amellett lehetővé teszik számukra, hogy több időt fordíthassanak hivatásukra és társasági életre. Ebből a szempontból a fő gondot felhasználói adataik menedzselése jelenti, és hogy azokhoz hozzá tud-e férni egy vállalat. A közvélemény bizalmán múlik ez a hozzáférés, valamint felhasználásának módja, ami végül is meghatározza, hogy ez a trend majd milyen hosszú ideig létezik.
4. Hiteles dolgokat akarunk, és hogy mások is lássák
A „vissza az alapokhoz” kifejezéssel jellemezhető fogyasztók valódi, hiteles, sajátos termékeket és élményeket keresnek, amelyek kifejezik egyéniségük sajátosságait. Fejlett országok fogyasztói újragondolják költési szokásaikat, és a hangsúlyt nyílt anyagiasságról áthelyezik az egyszerűségre, hitelességre és egyéni jellegre. A fejlődő gazdaságok tovább erősödnek és jórészt hasonló mintát követnek; elegük van az általános jellegű termékekből, és kezdenek odafigyelni egyre magasabb minőségű, egyedi, különlegesebb árucikkekre, szolgáltatásokra, amelyek kifejezik státuszuk bizonyos szintjét.
5. Szeretnénk hatni világunkra
Megnőtt a nyomás egy műanyagpazarlástól mentes társadalom irányában az elmúlt tizenkét hónap során, és 2019-ben tovább erősödik az „én műanyagmentes világot akarok” szándéka. Alaposan vizsgálják a környezet szennyezésének szempontjából a műanyag csomagolóanyagok tartósságát felhasználásuk után, és azt, hogy mint hulladékok milyen hatást gyakorolnak Földünk környezetére. A fogyasztók egyre inkább pénztárcájukkal fognak tiltakozni a műanyagok felelőtlen használata ellen; ami kialakít egy körforgást, amelyben élelmiszer- és italgyártók mellett a szépség- és testápoló szerek előállítóit is meg kell nyerni annak, hogy tevékenységükkel javítsák a környezet védelmét.
6. Felelősen akarunk gondolkozni
Napjaink tudatos fogyasztója rugalmas és nyitott arra, hogy egy pillanat alatt döntsön. Ami korábban csak etikusan pozicionált, piaci résekben működő gyártók területe volt, az most érinti a hagyományos nagy cégeket is, meglévő termékeik új alternatívái által.
Befolyásosak a tudatos fogyasztók, és ez a trend másokra is ki fog terjedni. Egyre inkább előtérbe kerülnek az állatvédelem gondjai, amelyek megoldása érinti az élelmiszerek gyártói mellett a kozmetikumok, divat, háztartási vegyi áruk, bútor, állateledel piacainak szereplőit is. Változik a felelős üzleti tevékenység tartalma, ami azt igényli a vállalatoktól, hogy legalább valamennyire javítsák tevékenységüket az állatok védelme irányában.
7. Újratervezők
A félelem attól, hogy kimaradunk valamiből, most helyet ad annak, hogy az emberek saját magukra fordított idejüket újratervezik, és örülnek, ha kimaradnak valamiből. Ezzel is óvják jó mentális közérzetüket. Ők a JOMO fogyasztók. JOMO az angol Joy of Missing rövidítése, ami azt jelenti, hogy „öröm, ha kimaradok”. Idejüket szeretnék tudatosabban tervezni. Törekednek arra, hogy saját maguknak határokat szabjanak, és jobban megválogassák szabadidős tevékenységeiket. Világszerte az 1980–2000 között születettek sokkal jobban érzik ennek az újratervezésnek a fontosságát, mint más korosztályok. Megtervezik, hogy kimaradnak az összekapcsoltságból, és ezáltal marad idejük arra, hogy szabadon mérlegeljék, mit is akarnak csinálni; arra fókuszáljanak, amit valóban akarnak, és az örömet is okoz nekik. Fejlődő piacokon a stressz magas fokát a bizalom az internetben válthatja ki, különösen olyan kapcsolatok esetében, amelyek nem nyújtanak lényeges szolgáltatást.
8. Valóban összetart(oz)hatunk– digitálisan
Azzal, hogy a gyors internetet egyre több helyen lehet elérni, különösen a mobilinternet mozgatja online az interaktív élményeket, és azonnal létrehozza az összekapcsolódást nagy file-okkal. Ismerkedéstől tanulásig várunk el hitelesebb online kapcsolatokat. Technológiai lehetőségeink és kényelmes használatuk miatt növekszik ez a lehetőség, így egyre több dolgot csinálhatunk digitálisan együtt.
Online egyre kényelmesebben érintkezhetünk barátainkkal, helyszínekkel és tevékenységekkel. A fejlődés nyomán új lehetőségek alakulnak ki az internet használatára. Ahogy pedig technológiai lehetőségeink és a kényelem egyre nagyobbak, úgy növekszik az a potenciál, amellyel együtt élhetünk át élményeket otthonunktól távol.
9. De sohasem voltunk ennyire egyedül
Világszerte az egyszemélyes háztartások száma meg fogja haladni az összes többi háztartásét együtt; és az 1950-es években születettek várhatóan jelentős arányt fognak képviselni az egyedülállók növekvő szegmensében. Mivel annak a korosztálynak egyik fő jellemzője a sok válás volt, a náluk fiatalabb nemzedékek tagjai közül jó néhányan elutasították a válást, de az élettársi kapcsolatot is. Előkészítik a terepet annak, hogy az ő generációjuk tagjai elavultnak tartják a kötődést.
Az emberek világszerte nem bélyegzik meg azokat, akik egyedül élnek. Magukévá teszik a független életstílust, és egyedül élnek – örömmel. A tekintélyes USA-beli Pew kutatóintézet becslése szerint az USA-ban a mai fiatal felnőttek közül 50 éves koruk után minden negyedik egyedül fog élni egész további élete során.
10. Kortalanok, szabadgondolkodók
Az életkorukról tudomást nem vevők nem igyekeznek megfelelni demográfiai elvárásoknak. Nekik mindenhez közük van. Ahhoz, hogy lojalitásukat megnyerjük és meg is tarthassuk, a kulcsot olyan termékek és szolgáltatások kifejlesztése jelenti, amelyek mindenütt elérhetőek akkor is, ha kifejezetten idősebb embereknek kínálják őket.
Az 1950-es években születetteknek több közös vonásuk van a mai fiatalok nemzedékeinek értékrendjével és prioritásaival, mint azt sokan gondolják. Ezt a befogadó szemléletüket érdemes minél jobban megérteni és jobban megfelelni neki. Sokoldalú és barátságos ez a típus; igyekszik gondoskodni magáról, a megelőzésre fókuszál és az élet élvezetére. A szellemi, lelki és fizikai állapot egyensúlyának van itt elsőbbsége. //
Kapcsolódó cikkeink
Az idei szépségtrendek élén a göndör hajápolás, a bőrápolás és a fényvédelem áll
Idén jelentősen növekszik a göndör, hullámos és Afro-textúrájú hajra szabott…
Tovább olvasom >A probiotikus és botanikai összetevők képezik az egészséges élelmiszerek ázsiai piacának hajtómotorját
A probiotikumokat és növényi alapú összetevőket egyre inkább „feltörekvő szuper…
Tovább olvasom >Európában a határon átnyúló értékesítés 69%-a a piacterekről származik
A 2023/2024-es pénzügyi évben az határokon átnyúló online piac Európában…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >