Tisztuló helyzet

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 11. 16. 08:00

A vendéglátóhelyek vegyszer- és higiéniai költségei szakemberek szerint jelenleg teljes költségvetésüknek hozzávetőlegesen 1 százalékát teszik ki, pedig egy esetleges higiéniai probléma ennél sokkal nagyobb veszteséget okozhat. Körképünkben a mosdók higiéniájának helyzetéről kérdeztük néhány érintett hazai gyártó és forgalmazó cég képviselőjét.A vendéglátóüzletek nem kis hányada – a minimális higiéniai követelmény teljesítésére törekedve – szemrebbenés nélkül feláldozza a spórolás oltárán azokat az eszközöket és szereket, amelyeknél lehet olcsóbbat is találni. Ám a mellékhelyiségben használt higiéniai eszközök és szerek s az ottani állapotok rögtön elárulják, hogy hol, illetve milyen színvonalú vendéglőben járunk.

Lassú fejlődés
– A rendszerváltás idején indult meg a közösségi mosdóhigiénia mint iparág gyors hazai fejlődése – a kézszárítók, higiéniai adagolóberendezések, steril papír kéztörlők elterjedése – tartja Cséplő Dániel, a Ladies & Gentleman Hungary Kft. ügyvezetője. A változások minden tekintetben kulturáltabbá, gazdaságosabbá tették az illemhelyek üzemeltetését. A vendégért folyó verseny eszközévé válnak a szociális helyiségek is; egyre fontosabb szerepet kap a design, a modern szenzoros adagolóberendezések, és olyan nüanszok, mint például a steril felületet biztosító toalettülőke, a légfrissítő berendezések, intimbetéthulladék-tároló, a babapelenkázó alkalmazása.
– A vendéglátóegységek elengedhetetlen tartozéka egy komfortos, igényes illemhely kialakítása – osztja a fenti véleményt Sárközi Erika, az SCA Hygiene Products Kft. AFH Tissue divíziójának junior product & market managere is. A vendéglátók jelentős csoportja igényli a magas színvonalat, ők mindenben keresik a minőséget. A papírminőség terén azonban megoszlanak a nézetek, sajnos manapság is sokan hiszik, hogy az olcsóbb papírral költséget takaríthatnak meg. A magasabb minőség azonban nem feltétlenül drágább, hiszen míg egy vékonyabb papírból 4-5 lap is szükséges, a magasabb minőségűből 1-2 is elég a tökéletesen száraz kéz eléréséhez.
A mosdóhigiénia másik oldala a takarítás, a helyiség tisztasága. A megfelelő higiéniai környezethez meg kell teremteni a szükséges hátteret: a takarítószemélyzet képzéséről és megfelelő eszközökről érdemes gondoskodni, és nem utolsósorban ismerni kell a takarítószerek helyes használatát. Sok esetben ezek valamelyikének hiánya okozza, hogy a vendéglátóegységek nem tudnak megfelelni az alapvető higiéniai követelményeknek.
– Egészségügyi papírok, papír, illetve nejlon egészségügyi tasakok és tartók, papírtörlő- és szappanadagolók forgalmazása mellett a Gastro Higiénia Kft. nagy választékban kínál tisztítószereket is – tájékoztat bennünket Kovács Lóránd, a cég ügyvezető igazgatója –, speciális WC-olajunk segít a vízkőlerakódás és a baktériumok megtapadásának megelőzésében, kellemes és tartós illatot biztosít a helyiségben. Hasonló célt szolgál az illatosított piszoártablettánk, de a falra szerelhető elemes, illetve mozgásérzékelős illatosítóink szerepe is a higiénikus környezet érzésének megteremtése. Vásárlóink, többségük a szálloda és vendéglátás köréből kerülnek ki, láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a higiéniára, köszönhető ez talán a törvényi előírásoknak, követelményeknek is. A tiszta, kellemes és higiénikus környezet vonzza a vendéget, és biztosan jó hatással van a forgalomra.
– A HoReCa-szektorban még nem fordítanak kellő figyelmet a higiéniára – erősíti meg az általános véleményt Tóth Viktor, az Italclean System Kft. irodavezetője –, bár vannak üdítő kivételek. Az egyik leginkább elhanyagolt terület pont az illemhely. A vendéglátóhelyek nagy része még mindig háztartási eszközökkel és szerekkel dolgozik, így elmarad a kívánt higiéniai színvonal.
Az Italclean, mint komplett higiéniai megoldásokat kínáló cég, toaletthigiéniai termékeket is kínál partnereinknek: általános termékeket, piszoárillatosítókat és -rácsokat, vízkőoldókat, szanitertisztítókat, WC-olajokat, higiéniai papírokat.
– Erősebben illatosított termékeink minden olyan helyen használhatók, ahol intenzívebb szagok vannak a levegőben, illetve ahol bomló anyagokkal dolgoznak. A szerves anyagok, amelyekből a szagot okozó gáz képződik, lebomlanak természetes úton is, ám ez a bomlás sokkal lassabb folyamat lenne az aktiválók nélkül – véli a szakember.

Kímélhetjük a környezetet
– Tisztítószereink biológiai lebomlása 98% körüli. Speciális termékünk, a Diavolina Bio termékcsalád, amelyek mind biológiai termékek, mikroorganizmusokból és enzimekből állnak – folytatja Tóth Viktor. – A HoReCa-szektorban még nem jellemző a környezettudatosság, de a professzionális szerekre egyre nagyobb igény mutatkozik, így ha nem is tudatosan, de környezetkímélőbb szereket vásárolnak, mint az addig használt háztartási tisztítószerek.
Hasonlóan látja a helyzetet Kovács Lóránd. A Gastro Higiénia Kft. is forgalmaz környezetbarát, teljesen lebomló, professzionális biotisztítószereket, melyek csak természetes anyagokat tartalmaznak, és nem szennyezik a környezetet, nem tartalmaznak allergén anyagokat.
A JohnsonDiverseynél viszont egyelőre nem érzékelnek növekvő igényt a hasonló termékek iránt, mindemellett a HoReCa-szektorban különös figyelmet fordítanak arra, hogy az általuk forgalmazott termékek a lehető legkisebb mértékben terheljék a környezetet, és igyekeznek pozitív alternatívát kínálni meglévő és leendő partnereiknek, másrészt piacvezető vállalatként a versenytársakat is képesek ösztönözni – állítja Tövisháti Ferenc, a cég higiénikusa. A JohnsonDiversey a Pur-Eco termékcsaláddal elnyerte az európai ökocímke „viselési” jogát is.
Cséplő Dániel ugyancsak büszke arra, hogy cégük a világ egyik legjelentősebb bio/öko tisztítószergyártó, az Ecover regionális képviselője. A Ladies & Gentleman a „zöld vállalatirányítás” terjedésével egyre több vendéglátóüzletet és szállodát tudhat ügyfelének.
– Téves az a nézet is, hogy a környezetbarát, visszaforgatott papírból készült kéztörlő, toalettpapír az alacsonyabb minőséget képviseli – értelmezi a környezetvédelem problematikáját Sárközi Erika egy termékfajtán keresztül. Az SCA büszke rá, hogy – felmérések szerint – a világ második „legzöldebb” vállalata, Tissue kategóriában pedig világelső. A Tork divíziójának kínálatában számos olyan termék szerepel, mely mind fehérségben, mind minőségben vetekedhet a szűz rost alapanyagból készített papírtermékekkel. Napjainkban szerencsére kezd növekedni az a réteg, akik figyelembe veszik és értékelik a környezetkímélő papírtermékek által nyújtott előnyöket.

Jellemző hibáink
Vannak-e jellemző „magyar hibák”? Tövisháti Péter szerint a „magyar vendéglátós” ugyanúgy csak a sztereotípia-szótárban létezik, mint a rájuk vonatkozó higiéniai hiányosságok sora.
– Arra lehetne tendenciákat találni, hogy melyek azok a típusproblémák, amelyek a már működő egységek esetében fennállnak, milyen szembeötlő hiányosságokat lehet felfedezni annál, aki most kezdi az „ipart” – mutat rá a higiéniai szakember. – Az biztosan elmondható, hogy a nagy anyagi beruházást nem igénylő, ám az élelmiszer-higiéniára jelentőst hatást gyakorló változtatások ma már szinte kivétel nélkül megtörténnek a hazai vendéglátásban. Ennek a „szabálykövetésnek” feltehetően az is oka volt, hogy a folyamatos ellenőrzések elősegítettek valamiféle kiszámíthatóságot, a jó munkakapcsolat kialakulását a szakma és az ellenőrző szervezetek között.
Tövisháti Péter kérésünkre felsorolta a legjellemzőbb hibákat: a munkakörrel összefüggő higiéniai oktatások (legkésőbb munkába állás után 1 hónappal) elmaradása, munkaruhák nem megfelelő kezelése és tárolása, az egyes védőeszközök használatának mellőzése, a termékvédelem (fehéredények) elmulasztása, de az áruátvétel során gyakran szenved csorbát a hűtőlánc ellenőrzése is.
Sárközi Erika abban látja a fő ellentmondást, hogy bár a vendéglátósok tisztában vannak azzal, hogy a szállodák és éttermek vendégei kellemes élményre vágynak, és ebben az élményben egyre meghatározóbb szerepet kap az illemhely tisztán tartása, higiéniája is, a vendéglátóegységek nem kis hányada mégis a higiéniai eszközök minőségén próbál spórolni. A mellékhelyiségek színvonala számos esetben sajnos még ma is messze alulmúlja a vendégigényeket.

Fehér Liliom
2004 decemberében Isztambul egyik kerületi önkormányzata és a Johnson­Diversey szakértői kidolgoztak egy társadalmi felelősségvállalási, komplex étterem-higiéniai programot. A kiváló eredményt elért éttermeket a jól megjegyezhető Fehér Liliom szimbólummal jutalmazták. A Fehér Liliom-kampány idén Magyarországon is bevezetésre került, majd 2009-ben Csehország valósítja meg a projektet.
Az évenkénti két auditálás eredménye független a használt vegyszerektől, kizárólag szakmai szempontok érvényesülnek, és az önként jelentkező éttermek, amelyek a szigorú, 100 pontból álló higiéniai ellenőrző listának 80%-ban megfelelnek, Fehér Liliom tanúsítványt, matricát és zászlót kapnak.
A kampányt a Tork aktívan támogatja, de Kovács Lóránd is elismerően beszélt a kezdeményezésről. Tóth Viktor a kampány marketingorientáltságát emelte ki, amit csak magasabb árkategóriájú termékek forgalmazói engedhetnek meg maguknak.

Kapcsolódó cikkeink