Magazin: Tisztul a kép
Bár már talán lassan magunk mögött tudhatjuk a COVID fenyegetését, számos olyan szokásunk alakult ki az elmúlt időszakban, amely csak sokára vagy egyáltalán nem fog eltűnni az életünkből. Ilyen a tisztaságra, a higiéniára irányuló fokozott igényünk: az elmúlt két évben megszállottan takarítottuk környezetünket, ha kellett, ha nem. Ennek hatására a tisztítószerpiacon a fertőtlenítést ígérő termékek korábban nem tapasztalt eredményeket értek el.
Szerző: Budai Klára
Müller Viktória, az Unilever Magyarország Kft. brand managere arról informálja lapunkat, hogy a szegmensben a jelentős növekedés, amely a 2020-as évet jellemezte, 2021-ben mérséklődött, ugyanakkor jól látható, hogy a fertőtlenítést ígérő termékek iránti kereslet megnőtt a pandémia előtti időszakhoz képest. A fertőtlenítés jól érezhetően az életünk része lett.
– A piacok a márkázott termékek felé mozdultak el, kiemelt szerepet kapott a márkákba vetett bizalom a korábbi évekhez képest. A bevásárlás során teret kapott a hatékonyság, a gyorsaság, a letisztultság, ami a kisebb területű üzleteknek, a drogériáknak és a szűkebb termékkört kínáló diszkontláncoknak kedvezett. Az e-com csatorna ugrásszerű növekedésével nagyon fontos lett a termékinformációk hitelessége és naprakészsége az online felületeken – tudjuk meg Müller Viktóriától.
Guba Eszter, a Henkel Magyarország Kft. brand managere a Nielsen adatait vizsgálva azt idézi fel, hogy a kategóriában 2020 márciusa és májusa között kiemelkedően magas bázist hozott létre a pandémia által generált pánikvásárlás. Az ezt az időszakot követő hónapokban a piac 6-8%-os fejlődést produkált. Ebből adódóan – a magas bázis miatt – a tavalyi évben egy lassabb kategóriafejlődés volt megfigyelhető.
– 2021. januártól decemberig az ablaktisztítók kategóriája 4,3%-os növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest, ami főként a nagyjából 3%-os értéknövekedésből adódott. Az eladások mennyiségét tekintve nem történt jelentősebb változás. A Henkel tavalyi eladásai az ablaktisztítók piacán értékben növekedtek, Clin márkánk megtartotta piacvezető szerepét – avat be a szakember.
Erősödött az online értékesítés
Szinetár Zsófia, a Reckitt Benckiser Kft. brand marketing managere az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy az elmúlt időszakban a Cillit Bang választ nyújtott a tisztítószerek iránti megnövekedett keresletre, ami 2020-ban kiemelten magas eladásokhoz vezetett.
– Ahogy a Nielsen adataiból is látszik, ehhez az erős bázishoz képest 2021-ben 5%-os csökkenés történt a tisztítószer kategóriában. Mindemellett, a Cillit és Cillit Bang termékek ebben az évben piaci részesedést tudtak növelni – tájékoztat Szinetár Zsófia.
Elmondása szerint a szórófejes tisztítószereknél hasonló csökkenést tapasztaltak 2021-ben; 8%-kal volt alacsonyabb az eladás, mint 2020-ban.
– Ennek ellenére a Cillit Bang 2021-ben is ragyogó eredményt ért el, melynek következményeképp, mind eladott érték (+1,3%), mind piaci részesedés (+131 bps) tekintetében növekedett. A Cillit Bang sikere mögött a fürdőszobai tisztítók állnak, ahol 18%-kal tudtuk növelni az eladásainkat az előző évhez képest.
A Flyfit Kft. által forgalmazott Winnis termékcsalád szortimentjében a Winnis padlótisztító koncentrátum és a parketta-/fafelülettisztító koncentrátum képviseli a kategóriát.
– Mindkettőnek helye van a piacon és nagyon szeretik a vevőink, főleg azért, mert növényi alapanyagokból készülnek és ökotermékek – hangsúlyozza Madari Szilvia, ügyvezető igazgató, aki úgy látja, a piac egyértelműen elmozdul az e-kereskedelem felé: – Nagyon fontos az ár, ezért sokszor a saját kereskedelmi márkák hódítanak, de ez nem annyira igaz az öko kategóriában. Itt inkább az a fontos a vevőknek, hogy a megvásárolt termék álljon ténylegesen növényi alapanyagokból, legyen vegán, ne károsítsa sem a bőrt, sem a környezetet, valamint újrahasznosítható csomagolásban kerüljön a boltokba.
Litkei Alexandra, a Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. – Vileda marketingasszisztense is megerősíti, hogy a COVID-19 járvány 2021-re is rányomta bélyegét, jelentősen megnőtt a kereslet a takarítási eszközök iránt, mivel mindenki életében hangsúlyossá vált a higiénia és a tisztaság.
– A vírushelyzetnek köszönhetően az online csatornák térnyerése esetünkben is látványos. Az emberek sokkal szívesebben vásárolnak webáruházakban, ahol elkerülhető a nagy tömeg, és kevésbé vannak kitéve a fertőzésveszélynek. Már nemcsak a fiatal generáció használja ezeket a webshopokat, hanem mindenki kezd rutint szerezni és hozzászokni az online rendeléshez – világít rá Litkei Alexandra.
Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy az elmúlt időszakban, mindannyian jelentős áremelésekkel szembesülhettünk. Az árak növekedése arra sarkallja a fogyasztókat, hogy keressék az olcsóbb megoldásokat, így a mindennapos offline vásárlások esetén egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a diszkont áruházak. Szerencsére ezzel párhuzamosan mind gyakrabban találunk minőségi takarítóeszközöket a promóciók között is.
Kiemelkedő a tavaszi és az őszi időszak
Szinetár Zsófia arról tájékoztat, hogy Magyarországon, a szórófejes tisztítószerek kategóriájában 2021-ben tovább nőtt a kereslet az elsődlegesen fürdőszobában használt vízkőoldó termékekre. A szórófejes általános tisztítószerek és konyhai zsíroldók esetében ugyanakkor hanyatlást figyeltek meg 2020-hoz képest.
– A COVID indította megnövekedett kereslet az antibakteriális termékekre lecsengeni látszik. Viszont megfigyelhető az is, hogy a környezettudatosabb, természetesebb összetételű termékekre egyre nagyobb a vásárlói igény. Bár az őszi szezon a legmeghatározóbb a tisztítószerek életében, tavasszal is látható egy időszakos fellendülés az értékesítési számokban a tavaszi nagytakarítások hatására, ami a Cillit Bang portfólió valamennyi termékén megmutatkozik – vázolja a Reckitt Benckiser Kft. brand marketing managere.
– A pandémia és az otthoni munka hozadéka, hogy a köztes takarítások száma is megnőtt, ehhez pedig a piac alkalmazkodik, új eszközök is rendelkezésünkre állnak már – veszi át a szót Litkei Alexandra. – A Vileda egyik újítása, az 1-2 Spray Max ennek szellemében jött létre. A tartályban lévő vízből spriccelünk a padlóra és a mikroszálas felmosópárna el is távolítja a szennyeződést. A legnagyobb előnye, hogy nem kell bajlódnunk a vödör emelgetésével, mivel ennél a terméknél egyszerűen nincs szükség rá.
A marketingasszisztens azt is elárulja, hogy a tavaszi és az őszi takarítási szezon kiemelkedően fontos a Vileda számára, hiszen ilyenkor érezhető a takarítóeszközök iránti kereslet jelentős növekedése.
– Számottevő trend talán az illatok terén érzékelhető, illetve a speciálisabb tisztítószereknél. Különböző illatvariációk találhatóak meg a piacon. A magyar ember szereti az erős illatokat és azt, ha a lakás nem csak tiszta, de illatos is. Az ökotermékeknél is használunk természetes illatanyagokat, melyeknek nincs káros hatásuk – fűzi hozzá a témához Madari Szilvia.
Zöldülő formulák
Ficsor Viktória, az Unilever Magyarország Kft. brand managere úgy látja, a fogyasztók, amellett, hogy továbbra is keresik a megbízható fertőtlenítést kínáló termékeket, visszatértek azokhoz is, amelyek speciális problémákra nyújtanak megoldást, úgymint zsíroldás, vízkőoldás. Emellett a kényelmi formátumok iránti igény is egyre elterjedtebb (szórófejes termékek, nedves törlőkendők).
– A másik jelenség, amely a 2020-as vízválasztó év előtt is, azóta pedig még inkább jellemző, hogy a hazai fogyasztók döntéseiket egyre tudatosabban hozzák meg. Az öko- és környezetbarát termékek népszerűsége évről évre növekvő tendenciát mutat. A refill formátumok felhasználása is folyamatosan épül be a fogyasztói szokások közé, amely szintén a környezettudatos alternatívák sorát gazdagítja. A nagyobb kiszerelésű termékek iránti érdeklődés a pandémia hatásainak csökkenésével sem esett vissza, amely egyrészt kedvezőbb árat biztosít a fogyasztó számára, másrészt csökkenti az adott termék vásárlási gyakoriságát – fogalmazza Ficsor Viktória.
Az Unilever higiéniai márkái közül a Cif és Szavo márkák esetében számottevőbb a szezonalitás, így a tavaszi szezon is. Amíg a Szavo életében az őszi és téli hónapok alatt mutatkozik meg a szezon hatása, addig a Cif, a Domestos és a Flóraszept életében a tavaszi és őszi nagytakarítás a jelentősebb.
Guba Eszter ismerteti, hogy az elmúlt évek során a fogyasztók egyre inkább keresték a környezettudatos, illetve fenntartható termékeket. 2021-ben sem volt ez másképp, a fenntartható termékek szerepe az egyes tisztítószerpiacokon még inkább növekvő tendenciát mutat, legfőképpen a gépi mosogatás és az ablaktisztítás kategóriákban. Csatornák tekintetében az eco piacok fő mozgatórugói a drogériák és a hipermarketek.
– Ablaktisztítás során az egyik legfontosabb jellemző, amit a fogyasztó elvár, az a csíkmentes tisztítási élmény, illetve, ahogy említettem, emellett az elmúlt években egyre bővül a kereslet a fenntartható termékek irányába is. A Henkel elkötelezett a fenntarthatóság mellett, így természetesen Clin márkánk portfóliójában is megtalálható a ProNature variáns, amely „zöld” képviselője szortimentünknek – jegyzi meg a brand manager. – Számunkra is fontos a tavaszi nagytakarítás szezonja, így ebben az időszakban fektetünk nagyobb hangsúlyt aktivitásainkra.
Tisztaság gyorsan és kényelmesen
Az Unilever Magyarország Kft. Domestos Extended Power fertőtlenítőinek nagy hagyománya van a hazai háztartások körében. Emellett a márkán belül az újabb formátumok is egyre népszerűbbek, mint a törlőkendők vagy a limitált kiadású Power5 wc-blokkok, amelyek évről évre nagyobb népszerűségnek örvendenek.
– A Szavo neve összeforrott a penész elleni harccal. A sprayk folyamatosan növekvő kategóriát jelentenek a Flóraszept és a Cif portfólióján belül is, ahol a fürdőszobai variánsok magasan vezetik a kategóriát. A Cif súrolókrém a folyamatosan megjelenő modern funkciók ellenére stabil piaci részesedést tudhat magáénak. A krémek közül a Cif Lemon variáns a legnépszerűbb.
Továbbra is törekszünk megbízható márkáink erősítésére, innovatív formulák fejlesztésére mind a Domestos, mind a Flóraszept esetében – nyilatkozza Müller Viktória.
Ficsor Viktóriától megtudjuk, hogy a Cif 2022-ben megújítja porfóliójának nagy részét, ahol a lebomló hatóanyagok, illatanyagok és összetevők, valamint az újrahasznosítható csomagolás bevezetése játssza a főszerepet.
A Henkel Magyarország Kft. portfóliójában minden terméknek megvan a maga funkciója/szerepe, de mindegyik rendelkezik egy úgynevezett 3 az 1-ben technológiával, amely tartós, csíkmentes ragyogást és védelmet nyújt a vízfoltok és a szennyeződések ellen, és javítja az üveg felületén megjelenő mikrokarcolásokat – jelzi Guba Eszter.
Két terméküket emeli ki, a Clin Lemont, amely frissítő citromillatot kölcsönöz és erőteljes tisztítási élményt nyújt a tisztított felületnek, illetve a Clin ProNature-t, amely fenntarthatóbb módon nyújt kiváló teljesítményt, mindemellett EU Ökocímkével rendelkezik.
A Reckitt Benckiser Kft. legnépszerűbb terméke a 750 ml-es Cillit Bang Fürdőszobai Vízkőoldó Spray.
–A Cillit Bangtől, bár kategóriájának egyik vezető márkája, az innovációt és a folyamatos megújulást továbbra is elvárják a vásárlók. A világ egyre inkább fordul a környezettudatos megoldások felé. 2020 májusa óta már hazánkban is megtalálhatók a Természetesen Hatékony Cillit Bang termékek. Idén egy újabb lépést teszünk ezen az úton, termékeink már 75%-ban újrahasznosított műanyagból készült palackban lesznek elérhetők – vetíti előre Szinetár Zsófia, brand marketing manager.
A Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. – Vileda legsikeresebb terméke a kategóriájában piacvezető Turbo pedálos felmosó, amely praktikus megoldásaival mindenkinek megkönnyíti a takarítást. A pedál játékosan egyszerűvé teszi a kicsavarást, a mikroszálas fej hatékonyan távolítja el még a zsíros szennyeződéseket is. Eltávolítja a vírusokat és baktériumokat már vegyszer használata nélkül is, csak vízzel.
– A vásárlók körében egyre elterjedtebb a Vileda Steam és Steam XXL gőztisztító is – mely szintén vegyszer nélkül – a gőz és a mikroszál erejével tisztít és pusztítja el a baktériumok 99,9%-át. Az utóbbi időkben – talán a home office elterjedése miatt – már nem egyszerre végezzük el az otthonunk takarítását, hanem többször, kisebb részletekben. Ezért is fejlesztettük ki a Vileda spray felmosóját, a 1-2 Spray Maxot. Idén bevezetjük ennek az elektromos testvérét, a Vileda Loopert, amely egy gombnyomással a megfelelő mennyiségű vizet spriccel a padlóra, majd 2 forgó mikroszálas párnája segítségével eltávolítja a szennyeződéseket – újságolja Litkei Alexandra.
A Flyfit Kft. kínálatában különösen kedvelt lett a Winnis parkettatisztító-ápoló szer, de emellett a nagy kiszerelésű mosogatószerek, illetve padlóápolók is elnyerték a fogyasztók szimpátiáját. //
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >Van új a zuhany alatt, és azon túl is!
A tusfürdők piaca folyamatosan növekszik, ahogy a vásárlói elvárások egyre…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >