Tisztítószerek piaca: 20 milliárd forint felett
A háztartási tisztítószerek kiskereskedelmi forgalma folyamatosan emelkedik, és a mosogatószerekkel együtt meghaladta az évi 20 milliárd forintot. Összességében a növekedés mértéke 4 százalék, a Nielsen 2006. november–2007. októberi adatai szerint az előző hasonló időszakhoz képest. A növekedést több termékcsoportban az innováció generálja. A mosogatószer közel 9 milliárd forintos szegmens, amelynek bolti eladása 5 százalékkal emelkedett egyik évről a másikra. A WC-tisztítók értékesítése 10 százalékkal nőtt, és immár közeledik az évi 5 milliárd forinthoz. A konyhai és fürdőszobai tisztítók 3 milliárd forintot meghaladó piaca 1 százalékkal bővült a szóban forgó időszakban.
A súrolószerek másfél milliárd forint körüli eladásainál 4 százalék csökkenést regisztrált a Nielsen. Az ablaktisztítók továbbra is 4 százalék mínuszt mutatnak. Az évi 1 milliárd forintnál kisebb forgalmú szegmensek közül a padlótisztítóknál stagnálás után 2 százalék pluszt regisztráltunk, míg a konyhai törlőkendőknél 23 százalék a növekedés mértéke az előző periódushoz képest.
A fogyasztói átlagárak emelkedtek majdnem minden szegmensben: egy kiszerelési egység (flakon vagy doboz) átlagosan 4-6 százalékkal került többe tavaly szeptember–októberben, mint egy évvel korábban. Kivétel a tisztítókendő, amelyből ugyanakkor egy egység bolti ára 570 forintról 561-re csökkent.
Értékben a hiper vezet
Az üzlettípusok fontossága jelentősen eltér az egyes szegmensek kiskereskedelmi forgalma szempontjából.
Értékben a hipermarketre jut a legtöbb eladás majdnem mindenhol. (Kivétel a tisztítókendő, amelynél a vegyiáru-szaküzlet vezet.) Az arányok azonban különböznek. Hiszen például WC-tisztítónál és tisztítókendőnél egyaránt 36 százalék a hipermarket részaránya, súrolószernél viszont 26 százalék.
A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres csatorna pozíciója WC-tisztítónál és tisztítókendőnél legnagyobb, és piaci részesedése meghaladja mindkettőnél a 20 százalékot. Padlótisztítónál azonban csak 13 százalék jut erre a bolttípusra.
A 400 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletben a legnagyobb piaci részesedést a súrolószerek és az ablaktisztítók érik el 33, illetve 32 százalék a hipermarket részaránya, súrolószernél viszont 26 százalék.
Figyelemre méltó a vegyiáru-szaküzlet erősödő pozíciója. Tisztítókendőnél 42 százalékra emelkedett a piaci részesedése, padlótisztítónál pedig 31-re. Súrolószernél viszont 18 százalékon stagnált a csatorna részesedése.
Mosogatószereknél a sokkal nagyobb kézi szegmens eladásai eléggé megoszlanak a modern bolttípusok között. A hagyományos csatornára is 35 százalék jut az értékben mért eladásokból. Gépi mosogatószernél 57 százalékot visz el a hipermarket, a hagyományos csatorna üzleteire viszont mindössze 5 százalék jut.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >