Tisztaság és gondoskodás: új irányok a babaápolásban
A bébi- és gyermekhigiénia és ápolás kategória jelentős átalakuláson ment keresztül az elmúlt időszakban. A pelenkapiacon a minőség, a kényelem és a környezettudatosság kerül előtérbe. A testápolás terén a fenntartható és természetes alapanyagok felhasználása, valamint az allergénmentes és bőrbarát formulák kapnak egyre jelentősebb szerepet, míg az aromaterápia térnyerése új dimenziókat nyit a babaápolásban. A tudatos fogyasztók körében a természetes összetevőket tartalmazó mosószerek iránti fokozódó kereslet is megfigyelhető.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
A magyar pelenkapiac 2023-ban értékben 10% feletti növekedést realizált az előző évhez képest, azonban volumenben csökkenést láthatunk a kategóriában az NIQ adatait vizsgálva.
– Az országos számokból egyértelműen látszik a forgalom eltolódása a saját márkás termékek felé, amelyek kimagasló növekedést értek el tavaly mind értékben, mind pedig mennyiségben, markánsan növelve ezzel piacrészüket mindkét mutató esetén. A csatornák közül a drogériák jóval 60% fölötti értékrészesedéssel rendelkeznek a pelenkapiacon; átlag feletti növekedésük hátterében a rendkívül széles választékot felvonultató saját márkás termékeik állnak – informálja lapunkat Horváth Barbara, az Essity Hungary Kft. senior category managere.
A szakember úgy látja, az elmúlt évekhez képest változás volt érzékelhető a szegmensek teljesítményében is. A korábban töretlenül növekvő pant szegmens értéknövekedése lelassult, volumenben pedig még csökkent is a 2022-es évi teljesítményéhez képest. Ezzel szemben a nadrágpelenkák felé újra élénkebbé vált a kereslet, így értékben és volumenben is jobban teljesített ez a szegmens.
Fontosak a fogyasztói visszajelzések
A pelenkának, csakúgy, mint minden babáknak, illetve gyermekeknek szánt terméknek, fokozott biztonsági kritériumoknak kell megfelelnie, amelyek végigkísérik a termék útját a fejlesztéstől a gyártáson át egészen a használatba kerülésig.
– Az Essity termékbiztonsági előírásai a pelenkák esetében a legszigorúbbak, ezen túlmenően nagy hangsúlyt fektetünk a fogyasztói kapcsolattartásra is, amely magában foglalja a termékeinkkel kapcsolatos visszajelzések kezelését és a szülők edukációját egyaránt – tudjuk meg Tölgyesi Grétától, az Essity Hungary Kft. senior brand managerétől.
A szülők számára a pelenka minősége rendkívül lényeges, szivárgásmentes, megbízható megoldást keresnek, mindezt megfelelő ár-érték arányban. Ez utóbbi kiemelt jelentőséggel bír a pelenka kategória kapcsán, hiszen a baba érkezésével járó költségek jelentős részét teszi ki, és két-három évig folyamatos kiadást igényel.
– A skandináv országok egyértelmű piacvezetőjeként a Libero élen jár innovációk tekintetében, azonban kihívást jelent árban felvenni a versenyt a saját márkákkal – mutat rá Tölgyesi Gréta.
Újszerű igények
A születések száma évről évre csökken, azaz az „új fogyasztók” száma kevesebb lesz. Ezzel párhuzamosan viszont megfigyelhető egy kényelmi trend a szülők részéről, mely szerint nem ragaszkodnak ahhoz, hogy gyermekük minél hamarabb szobatiszta legyen.
– Akár 7-8 éves korig kitolódik a pelenkás életkor, aminek következtében a nagyobb méretű pelenkákra erősödik az igény – fejti ki Krubl Yvette, a Procter&Gamble közép-európai vállalati kommunikációs menedzsere.
A most szülővé válók prémium termékeket keresnek, melyek fenntartható gyártás során, fenntartható alapanyagokkal és csomagolóanyagokkal készülnek, és fontos szempont az is, hogy a termék használat után is minél kisebb ökológiai-lábnyomot hagyjon.
– A baba kategória a gyártókat mindig is kihívások elé állította, hiszen a szülők kisbabájuk számára a lehető legjobb elérhető terméket vennék meg, inkább mondanak le saját szükségleteikről a baba javára. Ez a vevőcsoport igazán lojális, hajlandó a legjobb termékek megszerzéséért extra erőfeszítéseket tenni, ezért a kereskedők a gyártókkal közösen törekednek a bevonzásukra, mert stabil vevőbázist jelentenek – világít rá Krubl Yvette.
Biztonság gyártás alatt és után
A Procter&Gamble Pampers Premium Care termékcsaládja megjelenése óta töretlen siker a szülők és kisbabák körében. A selymesen puha pelenka már a születés utáni első percektől maximális védelmet nyújt: új, extra finomságú köldökvédő rétege hosszú ideig óvja a pici babák köldökét, kiválóan illeszkedve az újszülöttek érzékeny pocakjára. A babapopsi akár 12 órán keresztül is száraz maradhat, a pelenka telítettségét és a peluscsere időszerűségét pedig nedvességjelző csík mutatja.
– Ahogy a felhasználók életkora és felhasználási szükséglete szélesedik, ehhez alkalmazkodva kínálunk speciális termékeket, például éjszakai bugyipelenkákat (Night Pants), melyek nedvszívóképessége nagyon magas, vagy a gyógyászati segédeszköznek minősülő gyermek inkontinenciát „kezelő” Ninjamas termékeket 8–14 éves korú gyermekek számára – sorolja Krubl Yvette.
A Pampers Pure Aqua nedves törlőkendő újdonsága, hogy 99%-ban tiszta vízből áll, 1%-ban pedig bőrbarát anyagokat tartalmaz a bőr megfelelő pH-értékének megtartása érdekében. A törlőkendő alapanyaga finom, puha érzetet biztosító pamut.
– Új termékbevezetésünk a Pampers Harmonie körömvirágos verziója, mely a maximális ápolásra helyezi a hangsúlyt – újságolja a közép-európai vállalati kommunikációs menedzser.
Hozzáteszi: a minőségi alapanyagok beszerzésétől a klinikai tesztelésig és minden köztes lépésen át, mindennap teljesítjük a biztonsági ígéretünket 4 lépéses biztonsági folyamatunk révén. A termékfejlesztés befejezése után is folyamatosan figyelemmel kísérjük a termékeink biztonságát és minőségét, és kezeljük a szülők aggodalmait.
Gazdaságos formátumok
A magyar piacon évről évre teret hódít a pelenka online vásárlása, már több, kifejezetten pelenkára, babaápolási cikkekre szakosodott cég működik, amelyek méretes szeletet tudhatnak magukénak az egész piac forgalmából.
– Pelenkák esetében egyre kedveltebbek a nagyobb kiszerelések, hiszen így egy darab pelenkára vetítve kedvezményesebben jut hozzá a vásárló a szükséges mennyiséghez. Törlőkendőknél is hasonló a helyzet, a költséghatékonyság érdekében a 3 vagy 4 darab terméket egyben tartalmazó csomagokat vásárolják inkább – avat be Fügedi Bernadett, a DunaPro brand managere.
„Okos” pelusok
A HUGGIES márka 2023-ban kiemelt fókuszt kapott a Dunapro márkái közül, így ennek pozitív hatása nagymértékben tükröződik az eladási eredményekben is. Legnépszerűbb termékeik továbbra is az Extra Care prémium termékcsalád és az Overnight Pants éjszakai bugyipelenkák.
– Prioritásunk, hogy a Huggies® pelenkák és törlőkendők minden összetevője biztonságos legyen a babák bőrére nézve. Ezért mielőtt előállítanánk, becsomagolnánk és a boltok polcaira szállítanánk termékeinket, minősített bőrgyógyászok tesztelik és értékelik azokat. A törlőkendők összetevője 99%-ban tiszta víz, nincs bennük parfüm és egyéb adalékanyag. Terméktől függően van, amelyik aloe verát és E-vitamint is tartalmaz, a biológiailag lebomló kendő pedig 100%-ban természetes rostszálakból áll, és nem tartalmaz semmilyen műanyagot.
A tavalyi évben legkedveltebb termékcsaládjuk megújult: új nevet, új megjelenést és minőségi upgrade-et kaptak a HUGGIES EXTRA CARE prémium kategóriájú nadrágpelenkák.
– Ezek az „okos” pelusok már két felszívódási zónával is rendelkeznek. Az EXTRA CARE pelenkák ultrapuhák és extra gyengédek, ezáltal maximálisan óvják és hagyják lélegezni a finom bababőrt. Minden csomag kétfajta unisex Disney-mintát rejt, mely által még nagyobb mókává válik a pelenkacsere a baba és a szülők számára is. A HUGGIES márkának is nagyon fontos a környezetbarát irányvonal, így az idei évben többször használható termékkel fog bővülni a termékportfóliónk – tájékoztat Fügedi Bernadett.
Változó piaci környezet
Dr. Száraz Anikó, a Caola Kozmetikai és Háztartás Vegyipari Zrt. vezérigazgató-helyettese az Euromonitor International 2023-as fogyasztói trendjelentésére utalva elmondja, hogy a baba- és gyerekkozmetikai termékek piacán kulcsfontosságú irányvonalak alakultak ki.
A szegmensben a fogyasztók érzékenyek, és az olyan termékeket részesítik előnyben, amelyek gyorsak és kényelmesek, ugyanakkor megőrzik az emberi érintés és az egyéni igények figyelembevételének fontosságát.
– Az infláció és magas árak hatására a vásárlók elkezdték ismét a régi, jól bevált márkákat keresni, főként azokat, melyek a középkategóriás árszegmensben helyezkednek el – jelzi dr. Száraz Anikó.
A baba- és gyerekkozmetikai szektorban az értékesítési csatornák és a márkák dinamikus átalakulása figyelhető meg, ahol a digitalizáció és a fenntarthatóság kiemelt szerepet játszik a vállalatok versenyképességében és fogyasztói elégedettségében.
– A fogyasztók egyre inkább hajlamosak online vásárolni a kényelem és a választék miatt. Erre válaszul a gyártók és a kereskedelmi márkák is erősítették online jelenlétüket, fejlesztették webáruházaikat és digitális marketingstratégiáikat. A fenntartható és környezetbarát termékek iránti keresletnövekedés hatására egyes gyártók és kereskedelmi márkák erőteljesen összpontosítottak a fenntarthatóságra. Olyan termékeket fejlesztettek ki, amelyek környezetbarát csomagolással rendelkeznek, és fenntartható gyártási folyamatokon alapulnak – részletezi a vezérigazgató-helyettes.
Ismert termékek új köntösben
A Caola által forgalmazott babaápolási termékek forgalma mind mennyiségben, mind értékben megduplázódott 2022-ről 2023-ra, köszönhetően a babatermékek iránti kereslet növekedésének, illetve annak, hogy a Caola felfrissítette néhány korábbi fejlesztésű termékét, melyek újra megjelentek a boltok polcain.
Az új design és csomagolás azonnal elvarázsolta a fogyasztókat, akik örömmel fogadták az újításokat.
– A pozitív visszajelzések és a megnövekedett értékesítési adatok azt mutatják, hogy a vásárlók hajlandóak támogatni a hazai termékeket, különösen, ha ilyen egyedülálló és szívhez szóló koncepcióval találkoznak – jegyzi meg dr. Száraz Anikó.
Azt is fontosnak tartja kiemelni, hogy termékfejlesztéseik során elsődleges szempont a biztonság, az egészség és a kényelem, különösen, amikor babákról van szó.
– Az innovációs munka során fokozott figyelmet fordítunk az összetevők minőségére, a bőrbarát formulákra és a fenntarthatóságra. A termékeinkben használt búzavirág-kivonatnak számos pozitív hatása van, csökkenti a babák bőrének irritációját, enyhíti az érzékeny vagy gyulladt bőrt, segíti a bőrregenerációt, csökkenti a gyulladást, bőrpírt. A jövőre nézve is tervezünk további újdonságokat és termékbevezetéseket. 2024-ben visszahozzuk a koszmó elleni krémet és a babapopsikrémet. Mindkettő kiemelkedővé vált a piacon hatékony formuláival és a baba érzékeny bőrének kímélésére fejlesztett speciális összetevőivel – fogalmazza a Caola Kozmetikai és Háztartás Vegyipari Zrt. vezérigazgató-helyettese.
Körültekintő termékválasztás
A babaápolás-piacon is megfigyelhető, hogy a nagyobb és gazdaságosabb kiszerelések a kedveltebbek. A legfontosabb szempont, hogy a termék beváljon a gyermek számára, megfeleljen a bőre igényeinek, ebből következően erős márkahűség jellemzi a kategóriát.
– A szülők termékválasztását a védőnői, gyermekorvosi ajánlások jelentősen befolyásolják, de gyakran tájékozódnak különböző online felületeken is – ismerteti Makai Noémi, a HiPP Termelő és Kereskedelmi Kft. marketing managere.
Megújulnak a törlőkendők
A HiPP Babysanft babakozmetikumok nem tartalmaznak olyan összetevőket, amelyek irritálhatják az érzékeny bőrt, ezért nemcsak csecsemőknek, hanem az egész családnak ajánlják őket. A termékek bio mandulaolajat tartalmaznak, mely az egyik legértékesebb bőrápoló olaj, ezért a védőnők gyakran javasolják a babák ápolásához.
– Csak olyan összetevőket választunk, amelyek biztonságosak és különösen lágyak. A szerethető jövő érdekében folyamatosan optimalizáltuk termékeinket, így formuláink akár 100%-ban biológiailag lebomlanak, és a csomagolásuk nagy százalékban újrahasznosítható. Legnépszerűbb termékeink, a törlőkendők idén megújulnak. A termékfejlesztés során figyelembe vettük a felhasználók sokszínű igényeit, és optimalizáltuk a választékot, hogy mindenki megtalálja a számára ideális terméket – jelenti be Makai Noémi.
Az újdonságok között megtalálható a 99,9%-os víztartalommal rendelkező, műanyagmentes Soft&Pure nedves törlőkendő, a 100%-ban növényi eredetű, biomandula kivonattal illatosított Gyengéden ápoló nedves törlőkendő, valamint az illatanyagmentes, 99%-os víztartalommal rendelkező Ultra Sensitive nedves törlőkendő is. Előnyük a praktikus kiszerelésük, a magas víztartalom, és érzékeny bőrre is alkalmasak már újszülött kortól kezdve.
Minél több funkció
Az elmúlt időszakban a hazai piacon megjelent újdonságok között szerepelnek a természetes összetevőkre és a bőrbarát formulákra épülő termékek.
– Emellett egyre több a multifunkcionális megoldás, amely egyszerre több bőrápolási igényt is kielégít, valamint a fenntarthatóság és a környezettudatos csomagolás is fontos szemponttá vált – nyilatkozza Kintses Anna, a JimJams Cosmetics és JimJams Baby brand managere.
Új trendként említi a bababőr immunitásának fokozását és az egészséges bőr mikrobiomjának megőrzését.
– A csecsemős és kisgyermekes szülők egyre gyakrabban keresnek tetőtől-talpig gyengéd természetes tisztítást kínáló termékeket, amelyek a legkevésbé zavarják meg a bőr mikrobiomját, nem szárítják, nem irritálják a bőrt, nem okoznak könnyezést, és megőrzik a bababőr egészségét, hidratáltságát és puhaságát. Az intenzív bőrápolás és a nedvesség biztosítása az egész testet illetően puhán és egészségesen tartja a baba bőrét, míg a legérzékenyebb részekre összpontosítva, mint az arc és pelenkával fedett terület, különleges bőrvédelemre van szükség – emeli ki Kintses Anna.
Babának és mamának
A JimJams Baby termékei esetében a hazai gyártás és fejlesztés kiemelt szerepet játszik. Az Alveola Kft., amely 30 éves tapasztalattal rendelkezik a kozmetikai termékek gyártásában, a JimJams Baby mögött áll, biztosítva ezzel, hogy minden egyes termék megfeleljen a legmagasabb minőségi elvárásoknak.
– Az eladási adatok alapján a JimJams Baby nedves popsitörlőkendő különösen kedvelt a fogyasztók körében. Különleges prebiotikus hidratáló formulájával véd az érzékeny bőr irritációjától, és hozzájárul bőr állapotának javításához. Ugyancsak népszerű a JimJams Baby Folyékony hintőpor, amely a hagyományos hintőporok alternatívájaként szolgál. Összetétele révén nemcsak segít megtartani a bőr szárazságát, hanem támogatja a bőrirritációk megelőzését is, így különösen hasznos a pelenkakiütések kezelésében – tudjuk meg Kintses Annától.
A babaápolási rutin egyik kedvelt terméke a JimJams Baby Babafürdető és samponhab 3in1. Gyengéd tisztítást és hidratálást biztosít, ezenkívül segíti az elhalt hámsejtekből és felesleges faggyúból álló koszmó fellazítását és eltávolítását.
A JimJams Baby márka elkötelezett a baba és az édesanya egészsége mellett. Káros anyagoktól mentes: parabén-, színezék- és ásványiolaj-mentes, valamint 0% allergén illatmentes termékcsaládja nyújt ebben segítséget. A termékpaletta kiterjed a kíméletes babaápoló termékektől a mama bőrápolási termékekig.
– Bár új bevezetést nem tervezünk 2024-ben, folyamatosan dolgozunk azon, hogy meglévő termékeink felhasználói élményét még jobbá tegyük – mondja a brand manager.
Mit hozhat a jövő?
Feller Adrienne szépségterapeuta és aromaterapeuta, az Adrienne Feller és a Panarom márkák megalkotója a jövőre vonatkozóan megállapítja, hogy a fenntartható és környezetbarát termékek iránti igény várhatóan tovább növekszik. A természetes, bio összetevőkből készült termékek népszerűsége ugyancsak erősödni fog, ahogy a szülők egyre tudatosabban választanak.
– Az aromaterápia térnyerése itt érhető tetten, hiszen természetes alapanyagaiknak, valamint nagyfokú tisztaságuknak köszönhetően akár a legkisebbek is nyugodtan használhatják őket – mutat rá Feller Adrienne.
Véleménye szerint az egyszerűsítés iránti igény miatt a multifunkciós termékek palettája is szélesedni fog. A természetes, aromaterápiás készítmények ezen a téren is helyzeti előnnyel rendelkeznek, mivel egyszerre fejtik ki hatásukat a testre (bőrápolás) és a lélekre (nyugtatás).
Egészséges kényeztetés
A Panarom termékkínálatában több olyan 100%-ban természetes termék is megtalálható, amely már újszülött korban is használható, így például a Napsugár kenőcs, a Mesélő hold illóolaj-keverék, a Bebelle balzsam és a Pocak és a Bébi masszázsolaj.
– A Panarom márka közel 30 éve képviseli és terjeszti a természet iránti szeretetet. Kiváló minőségű, minősített termékeivel a francia aromaterápia magyarországi meghonosítójaként dolgozik a biztonságos illóolajok alkalmazásáért, a gyöngéd szülés-születés támogatásért és a felnövekvő generáció egészségvédelméért – tájékoztat Feller Adrienne.
A cég az elmúlt időszakban több újdonságot is bevezetett kínálatába. Az újszülött kortól alkalmazható Panarom Pocak masszázsolajat a hasfájós időszakok enyhítésére alkották meg. A benne lévő minősített illóolajok nyugtató hatásai által támogatja a nyugodt emésztést, és felold minden feszültséget.
– A Panarom Mesélő Hold masszázsolajat a gyermek megnyugtatására az elalvás segítésére terveztük, szintén újszülött kortól alkalmazható azok számára, akik nehezen vagy nyugtalanul alszanak. A keverékben lévő 100%-os tisztaságú, minősített illóolajok és növényi olajok nyugtatják a bőrt és az idegrendszert. A bőr számára a legjobb, ha természetes olajokkal masszírozzák, mert ezek nem csak ápolják, de biztonságot, szeretetet, nyugalmat és kapcsolódást is közvetítenek – osztja meg tapasztalatait az Adrienne Feller és a Panarom márkák megalkotója.
Ki dönt valójában?
A BioContour International Kft. kutatásai szerint az édesanyák vásárlási motivációit több alapszükséglet befolyásolja, mint például a családon belüli harmónia, az anyai gondoskodás, az anyai védelem, és az, hogy boldoggá tegyék gyermeküket.
– Direkt és indirekt úton a kétévesek már a vásárlások 45-47%-ára hatással vannak. Befolyással lehetnek akár a kozmetikumok beszerzésére is, hiszen ennyi idősen már a mintákra, színekre is igen fogékonyak, így például megpróbálhatják meggyőzni édesanyjukat egy szimpatikusabb csomagolású termék megvásárlásáról – magyarázza Bödő Szilvia üzletfejlesztési vezető.
Arról is szót ejt, hogy a szülők ma már sokkal több ismerettel rendelkeznek a babakozmetikumok terén, ezért könnyebb őket meggyőzni, miért szerencsésebb natúr babakozmetikumokat használni, amelyek mellőzik a mikroplasztikokat, szintetikus vegyi anyagokat, kemikáliákat, és inkább természetes forrásból származó összetevőket tartalmaznak, mondja Bödő Szilvia.
Természetes védelem
A BioContour Baby&Kids termékcsalád tagjai, a Babafürdető & Sampon, a Babatestápoló és a Babapopsi krém Naturix minősítésű natúrkozmetikumok babáknak és gyermekeknek. Különleges odafigyeléssel, bőrgyógyászok közreműködésével megalkotott, minőségi természetes összetevőkből álló natúrkozmetikumok, melyek hozzájárulnak a baba- és kisgyermekbőr természetes védőrétegének erősítéséhez, segítik megőrizni a nedvességtartalmát, csökkentik a bőr irritációját.
– Értékes sheavaj, olívaolaj, szőlőmagolaj és D-pantenol összetevőket tartalmazó kellemes illatú babatestápolónk hatékonyan segít megőrizni az érzékeny bababőr rugalmasságát és puhaságát. Az allantoin, a körömvirág, a kamilla és az édesgyökér-kivonat természetes gyulladáscsökkentő hatásúak, ureatartalma pedig szinten tartja a bőr nedvességtartalmát és hosszan tartó hidratáltságot biztosít. A napvédelem különösen fontos a babák érzékeny bőrének, ezért idén tavasszal piacra dobjuk új babatestápolónkat, amely 50 faktoros fizikai védelmet nyújt a babáknak – jelenti be Bödő Szilvia.
Tiszta babaholmik
A babák és kisgyermekek bőre kisiskoláskorukig sokkal érzékenyebb a felnőttekénél, mely gondos ápolást igényel.
– Az allergiás, ekcémás gyerekek száma évről évre egyre nagyobb ütemben növekszik, aminek hátterében kontakt és táplálékallergia is állhat. A vegyi mosószerek olyan egészségre ártalmas kemikáliákkal, mesterséges illatanyagokkal lehetnek tele, amelyek irritálhatják a baba kényes bőrét, érintkezés útján ekcémát, belélegzés esetén pedig allergiás reakciókat válthatnak ki. A kicsi ruháit, ágyneműit, illetve minden olyan textíliát, amely a bőrével közvetlenül érintkezhet érdemes természetes mosószerekkel mosni – hangsúlyozza István Katalin, a Herbow International Zrt. marketingvezetője.
A cég erre a célra fejlesztette ki és vezette be a Herbow Baby növényi eredetű összetevőket és természetes mosódió-kivonatot tartalmazó mosószereket, melyek használatával teljes biztonsággal, bőr- és környezetkímélő módon lehetnek higiénikusan tiszták a babaholmik. A termékcsalád sikereire alapozva 2023 végén két új termékkel bővült a kínálat: folttisztító a babaruhákhoz és felülettisztító spray a babaholmikhoz.
Tartós árak
A dm a baba- és gyermekhigiénia és ápolás szegmensben számottevő értékbeni növekedést ért el az elmúlt évben, míg a mennyiségi eladás kis mértékű növekedést mutatott a megelőző évi adatokhoz képest. A kategória legnépszerűbb termékei a pelenkakiütés elleni krémek, amelyeket a fürdetők és a samponok követnek.
– Az infláció hatása ebben a kategóriában is tetten érhető. Emiatt még inkább fókuszba került a dm tartós ár stratégiája. Árainkat folyamatosan felülvizsgáljuk, hogy a termékeket minél kedvezőbb áron kínálhassuk vásárlóinknak. A tartós áraknak köszönhetően négy hónapig nem emelkednek a termékek árai, ezzel igyekszünk kiszámíthatóságot biztosítani – jelzi Takács László, a dm Kft. szortimentmenedzsere.
Újdonságként és egyben különlegességként említi az utántöltő kiszerelések megjelenését a választékban. Ezenfelül egyre több magyar márka képviselteti magát a babaápolás kategóriában, ami színesebbé tette a kínálatot.
– Vélhetően továbbra is fókuszban marad a kitűnő ár/érték arányú termékek iránti kereslet, valamint újból előtérbe kerülhetnek a natúrkozmetikumok – jósolja Takács László.
//
A drogériák és a saját márkák felé tolódott a babaápolási termékek piaca
Az NIQ által felmért négy babaápolási kategória (pelenka, babatörlőkendő, babahintőpor, és babaolaj) együttese 43 milliárd forintos forgalmat generált 2023 januárja és decembere között. Ez 13%-os bővülés az előző periódushoz képest. Vessünk egy pillantást a trendekre kategóriánként!
Pelenka 31 milliárdért
A vizsgált periódusban 31 milliárd forintért landolt pelenka a kosarakban, ami 13%-kal több a 2022. január–2022. decemberi időszak eladásaihoz képest. Volumenben azonban 1%-os visszaesést regisztrált az NIQ kiskereskedelmi indexe.
Főként a drogériákat célozzuk meg, ha pelenkát akarunk vásárolni: ezen üzletek uralják az értékbeli forgalom 66%-át, mely 5 százalékpontos bővülés a tavalyi időszakhoz képest. Ennek következtében a dobogó második fokán álló hipermarketek piaci részaránya 23-ról 17%-ra csúszott. A piac további 13%-áért felelő nagyobb alapterületű boltok két számjegyű értékbeli és mennyiségbeli növekedést mutattak, ezzel ellentétben a forgalom fennálló részéért felelő kisebb üzletek nem tudtak volumennövekedést produkálni.
A gyártói és saját márkák mérlege egyre inkább kiegyenlítődni látszik: az előbbiek 61%-os piaci részaránya 53%-ra esett vissza a vizsgált periódusban, ugyanis ezen termékek értékben 2, volumenben pedig 23%-kal megcsappantak. Ezzel ellentétben a feltörekvő saját márkák értékben 37%-kal fejlődtek, volumenben pedig szintén magas, 23%-os bővülést produkáltak.
Babatörlőkendőből is feltörekvőek a kereskedői márkák
2023 januárja és decembere között 13 millió csomag babatörlőkendő landolt a kosarakban 11 milliárd forintért. Ez értékben jelentős, 12%-os gyarapodás, viszont a volumen-visszaesés ezt a kategóriát is utolérte: 4%-kal kevesebbet vittek haza belőlük a vásárlók.
A pelenkákhoz hasonlóan itt is a drogériák tették ki a piac jelentős részét, 53%-át, ami 5 százalékponttal több az előző időszakhoz képest. Ennek következtében a hipermarketek részaránya itt is visszaesett, 24-ről 20%-ra. A nagyobb alapterületű üzletek a forgalom további 16%-át birtokolták, a kisebbek pedig egytizednyi részt hasítottak ki a babatörlőkendők piacából.
Ezen kategóriában szintén feltörnek a saját márkák: 21%-os értékbeli és 6%-os mennyiségbeli növekedéssel a forgalom 47%-át hasították ki. Ennek következtében a gyártói márkák piaci részaránya 4 százalékponttal visszaesett.
A babahintőporok volumeneladásai is visszaesést mutattak
Közel 500 millió forintért emeltünk le a polcokról babahintőport, ez 5%-kal több a korábbi időszakhoz képest. Mennyiségben mérve viszont ez a kategória is visszaesett, 8%-kal.
Itt szintén a drogériákban koncentrálódott az értékbeli forgalom, melyek piaci részaránya 46-ról 49%-ra kúszott. A kisebb alapterületű üzletek is terjeszkedtek: 4 százalékpontos növekedéssel a forgalom 35%-át birtokolták. Ezt a hipermarketek és egyéb nagyobb alapterületű üzletek sínylették meg, melyeknek 11 és 5%-ra esett vissza a forgalomrészesedése.
A kereskedői márkák itt is feltörekvőben vannak: két számjegyű értékbeli és mennyiségbeli növekedéssel 14-ről 20%-ra bővült a részesedésük. A gyártói márkák értékben és volumenben is visszaestek.
Babaolajoknál is a drogériák a nyerők
A babakozmetikai termékek közül ez a kategória generálta a legkisebb forgalmat, mely a vizsgált periódusban 357 millió forint volt. Ez 20%-kal több, mint a korábbi időszakban, viszont a volumeneladások itt is visszaesést mutattak (2%-ot).
Itt is a drogériák kezében koncentrálódott a piac: 71%-ot vittek el a forgalomból, mely 2022 januárja és 2022 decembere között még 63% volt. A hipermarketek részaránya 4 százalékpontos visszaesés után 14% lett. A kisebb üzletek a forgalom kicsivel több mint egytizedéért feleltek, a forgalom hátralevő részét pedig az egyéb, nagyobb alapterületű boltok ölelték fel.
Itt a gyártói márkák uralma a jellemző: a vizsgált időszakban 87%-ot hasítottak ki a piacból, értékben 17%-kal, volumenben mérve pedig 1%-kal bővültek. Ezzel szemben a kereskedői márkák 43%-kal emelkedtek értékben, mennyiségben mérve pedig 15%-os visszaesést produkáltak. //
Kapcsolódó cikkeink
Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Online gyógyszertár indításán dolgozik a dm Németországban
A dm drogérialánc 2025-től saját online gyógyszertárral kezd Németországban recept…
Tovább olvasom >Az árakba, a technológiai fejlesztésekbe, az üzlethálózatba invesztált a dm
A drogéria forgalma 17%-kal nőtt az elmúlt gazdasági évben A…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >