Tiszta fejjel
A nagyvilágban szinte minden, a témára vonatkozó felmérés és elemzés, minden értékesítési adat azt mutatja, hogy az emberek kevesebb alkoholt fogyasztanak, vagy terveznek fogyasztani a közeljövőben. A változásra itthon is készülnek az alkoholmentes párlatokat forgalmazó vállalkozások – a várt áttörésben óriási szerepe lehet a termékedukációnak és a marketingnek, na meg a megfelelő árpozicionálásnak.
A cikk a Trade magazin 2025/4. lapszámában olvasható.
Az Oxfordi Egyetem és a Heineken februárban közzétett nemzetközi kutatása szerint jelentősen javult az elmúlt öt évben az alkoholmentes italok megítélése, és immár minden ötödik fogyasztó számára az alapértelmezett vagy a rendszeresen választott opciót jelentik ezek az italok. Az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Japánban, az USA-ban és Brazíliában, közel 12 ezer felnőtt részvételével elvégzett felmérés arra világított rá, hogy a változás lényegi és mélyre ható, elsősorban a fiatalok körében.
A társadalmi közeg változása különösen fontos, mert az alkoholfogyasztás irányába ható kortárs nyomás ma is erősen jelen van a társas összejöveteleken. A társadalmi konformitás hatására utal az is, hogy a megkérdezett felnőttek negyede állította: kevesebb alkoholt fogyasztana (vagy egyáltalán nem is inna alkoholt), ha a barátai is így tennének. A friss kutatási tapasztalatok szerint az alkoholmentes italokat fogyasztók megbélyegzése ugyanakkor egyértelműen oldódni látszik – leginkább a fiatalabb generációk tagjainál.
A legmagasabb elfogadottságot az összes vizsgált piacon a nők, illetve az Y-generáció tagjai körében mérték. Utóbbi csoportnál meglehetősen magas ez az arány: a barátokkal töltött hétvégi estéken az Y-generáció 40%-a az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes változatokat választja.
Az innovatív termékek immár a randikultúrát is átalakítják – az Y-generációs válaszadók kétötöde gond nélkül bevállal egy alkoholmentes italt egy esti randin, és nem az alkoholfogyasztással, hanem sokszor éppen a felelős, egészségtudatos választással szeretne jó benyomást tenni partnerére.
Ismert és új brandek

Piri Attila
marketingigazgató
Heinemann Testvérek
– 2023-ban világszinten 11 milliárd dollár volt a kategória forgalma értékben – elemez Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója –, míg 2024-re 30%-os éves növekedést prognosztizáltak. Nálunk a piac kicsi, a trendnek még csak az indulásánál tartunk, de folyamatosan növekszik és bővül új szereplőkkel.
Budapesten, főként a top HoReCa-üzletekben, éttermekben, bárokban már jelen vannak a zero alkoholok – alkoholmentes gin legalábbis már biztosan van választékukban. Ezzel együtt a kereskedelmi láncok fokozott érdeklődést mutatnak a kategória iránt, felkészülve a trend erősödésére.
A nemzetközi trendekhez alkalmazkodva idén aktívan bővítjük választékunkat: több zéró alkohol termékcsaláddal és márkával jelenünk meg a hazai piacon, a márkák hivatalos magyarországi forgalmazójaként.
Az alkoholos koktélok ízvilágát a valódi alkoholból kinyert zero alkoholok textúrája, ízvilága tudja hozni, és teljesen más az ízélménye, mint a vízalapú hasonló termékeknek. A Sober Spirits, mint a világon első olyan zéró alkohol termékcsalád, amely eredeti alaptermékből készül az alkoholból az etanol kivonásával – mostantól elérhető választékunkban rum, gin, whiksy, bitter és amaretto kategóriákban. Az Undone Németország vezető zero alkoholos márkájánál ugyancsak valódi alapszeszből kerül kivonásra az alkohol, majd újradesztillálással fejeződik be a végleges ízvilág kialakítása – ebből rum, gin, whisky, agave/mezcal, apero, bitter, vermut érhető el a Heinemann-nál.
Hamarosan a Finsbury Gin 0% és a DeJaVu aperitivo 0% is piacra kerül. Forgalmazzuk a Codorniu Cava és a Zonin Prosecco márkák alkoholmentes változatait is, melyek nagyon alacsony bázisról, de erőteljesen növekednek. Portfóliónk része a Night Orient termékcsalád is, főként alkoholmentes RTD-kkel, amelyekkel a retail csatornára fókuszálunk.

Kovács Dávid Gábor
marketingigazgató
Zwack
– Az alkoholmentes („no-low”) termékek piaca az elmúlt években lendületes fejlődésnek indult Magyarországon – állítja Kovács Dávid Gábor, a Zwack marketingigazgatója –, a kereslet növekedését a fogyasztói szokások változása és a tudatos életmód iránti fokozott érdeklődés is támogatja. A piac jelenlegi nagysága még elmarad a nemzetközi trendektől, de évente két-háromszoros forgalomemelkedést is tapasztalhatunk egyes kategóriákban.
A Zwack portfóliójában megtalálható Tanqueray 0.0% alkoholmentes ital ugyanarra a négy minőségi gyógynövényre épül, mint klasszikus Tanqueray gin változata. Sikerei a növekvő fogyasztói igényt tükrözik: tavalyi bevezetése óta nagy érdeklődés és figyelem követi, egyre több HoReCa-egységben és kiskereskedelmi lánc polcain is megtalálható, és a 2024-es Balaton Soundon és Szigeten is népszerű választásnak bizonyult.
A vendéglátóhelyek teljes szeszesital-kínálatában a no-low termékek egyelőre csak kis hányadot képviselnek, de egyre több helyen válnak az itallap szerves részévé.
A HoReCá-ban a minőségi koktélbárok, fine dining éttermek és hotelbárok vezetik a trendet, ahol egyre nagyobb az igény a kreatív, alkoholmentes koktélokra.
A kiskereskedelmi forgalomban főként a hipermarketekben és online italwebshopokban keresettek a no-low termékek. Áruk gyakran meghaladja alkoholtartalmú párjukét, mivel az előállításuk bonyolultabb és kisebb volumenben készülnek – bár ízélményében még nem mindig érik el az eredeti ital komplexitását.

Az innovatív termékek már a randikultúrát is átalakítják
Moktélkultúra

Tripolszky András
kereskedelmi igazgató
NEFT vodka, CE
– A no-low termékeket egyrészt a bárok vásárolják – hangsúlyozza Tripolszky András, a Dunapro kereskedelmi és marketingigazgatója –, hogy alkoholmentes koktélvariációkat biztosítsanak vendégek számára, másrészt pedig azon kevesek, akik már ismerik ezt a szegmenst, és maguk szeretik ezeket az italokat elkészíteni otthon vagy baráti körben. Az áruk sajnos ritkán kedvező, nagyjából megegyezik az alkoholos változatok árával, márpedig a magyar fogyasztó nehezen tud megbarátkozni a gondolattal, hogy miért fizessen ugyanannyit egy alkoholmentes alapanyagért.
A bártenderek inkább az ismertebb brandek felé húznak, mivel azoknak többnyire megvan a hátterük ahhoz, hogy kiváló minőségű termékeket állítsanak elő.

Bárány Péter
tulajdonos
Grand Spirit
– Hónapok óta fejlesztjük az alkoholmentes termékeinket, újságolja Bárány Péter, a Grand Spirit tulajdonosa –, így 2025 nyár elejéig mindkét ginünkből (Búzavirág és Zsolnay) tudunk alternatívát adni alkoholmentes változatban.
Összeségében csekély a no-low termékek hazai piaca, ellenben egy roppant dinamikusan fejlődő piacról beszélünk. Várhatóan a következő években lendületes fejlődésnek indul hazánkban is ez a kategória. Ennek 4 okát látom. Az egyik az alfa- és a Z-generáció fogyasztási szokásai: drasztikusan elutasítják az alkoholt, a másik a tudatos táplálkozás és egészséges életmódot előnyben részesítők számának növekedése, harmadik a közösségi autómegosztó cégek elterjedése (a kényelemnek és a gazdaságoságnak köszönhetően egyre több ember közlekedik autóval), illetve távol-keleti és arab országokból egyre nagyobb létszámban hazánkba látogató turisták, akiknek az alkoholfogyasztási kultúrája nem összehasonlítható egy Angliából érkező legénybúcsús társaságéval.
Viszonylag lassú elterjedésüknek a vendéglátásban az is oka lehetett, hogy az ismertebb márkák ugyanoda árazták az alkoholmentes verziójukat, mint az alkoholost.

Dr. Pálffy László
vezető
Mobilkoktél
– Hosszú folyamat elején járunk – mutat rá dr. Pálffy László, a Mobilkoktél vezetője –, és azt sem szabad elfelejteni, hogy Budapest teljesen más ritmussal és szemlélettel működik: a vendéglátóhelyek és a fogyasztók is sokkal gyorsabban követik le a külföldi trendeket, illetve sokkal könnyebb is hozzájutni ezekhez a termékekhez. Nálunk nem beszélhetünk 50-100 éves koktélkultúráról, márpedig az alkoholmentes párlatok, a no-low koktélok (azaz a moktélok) trendje a minőségi bárokhoz kötődik, nem a klasszikus éttermi vagy kocsmai kultúrához. A modern koktélbárok legtöbbje komoly alkoholmentes kínálattal bír. Az alkoholmentes spiritek főleg ital-szakkereskedésekben érhetőek el. Áraik szinte teljesen megegyeznek alkoholos társaikéval; ugyan jövedéki adó nem terheli őket, viszont gyártási folyamatuk sokszor költségesebb azokénál.
A vendéglátóhelyek sokszor könnyebben hozzájutnak az ismert márkák no-low változataihoz, hiszen a kereskedő könnyedén tudja a már meglévő portfólióval eladni, beilleszteni a kínálatba őket. Ezzel együtt a sikeres márka egyáltalán nem garancia a finomabb termékre.
A józanság szava

Takács Iván
vezető
Eckberg Minőségi Ital
– Mind az ismert márkák alkoholmentes változatának, mind az új alkoholmentes márkáknak van létjogosultsága – véli Takács Iván, az Eckberg Minőségi Ital Kft. vezetője –, és bár a márkahű fogyasztó az előbbieknek szavaz inkább bizalmat, a fogyasztói élmény szempontjából a változatosság és a minőség a fontos. Ugyanakkor egy idő után még a legismertebb márkák alkoholmentes változatai is unalmassá válhatnak, ezért láthatjuk, hogy egyre nő az érdeklődés az új alkoholmentes márkák iránt, főleg, ha azok izgalmas, jól megkomponált ízekkel és prémium minőséggel tudnak kiemelkedni.
Az Eckberg az Abstinence alkoholmentes termékcsaládot képviseli, amit a Dél-afrikai Köztársaságból importálunk: prémium minőségű választék, amelyben alkoholmentes gin, whisky és rum is, sőt, még egy remek Aperol Spritz alternatíva is megtalálható.
– A Z-generáció körében észrevehető a tudatosság – érvel Piri Attila –, ez a korosztály, úgy tűnik, kevesebbet jár szórakozni, és kevesebb alkoholt is fogyaszt. Vannak, akik számára viszont egészségügyi okok vagy éppen a vezetés miatt a legjobb döntés egy megjelenésében és ízvilágában az alapkoktéllal azonos alternatíva. Az átlagfogyasztók még nem igazán tudják hova tenni ezeket a termékeket, legalábbis pillanatnyilag sok esetben ezzel szembesülünk – ez a piac fejlődésének akadálya is.
Ezeket az italokat kifejezetten kevert ital alapanyagként tervezték, így főleg ebben a formában ajánlott a fogyasztásuk. Az alkoholmentes italok minősége elsősorban attól függ, miből és milyen eljárással készültek, mennyire tudják azt az ízvilágot hozni, ami a normál koktél alternatívája lehet ízben és megjelenésben. Szavatossági idejük akár gyártónként eltérő lehet: bontatlanul általában 2 év, felbontás után 6-9 hónap a legjobb esetben.
– Egy komplex, hordóban érlelt no-low ital tisztán is kellemes lehet – állapítja meg Kovács Dávid Gábor –, de a legtöbb alkoholmentes párlat inkább koktélalapanyagként funkcionál jól. Az érzékszervi minőséget az összetevők, az ízharmónia és az ital utóíze határozza meg.
A piac egyre inkább differenciálódik a prémium és a tömeggyártott termékek között. A minőségi termékek gyakran természetes alapanyagokból készülnek, míg az olcsóbbak mesterséges aromákra építenek. Az eltarthatóság a tartósítószerek és az alapanyagok minőségétől függ, de általában rövidebb, mint az alkoholos italoké.
Bár a trend biztató, a hazai no-low piac növekedésének vannak korlátai. Az árazás kulcskérdés, hiszen a magasabb árak visszatarthatják a fogyasztókat. Emellett a tradicionális alkoholfogyasztási szokások lassíthatják az elterjedést. Az oktatás és a marketing fontos szerepet játszik abban, hogy a fogyasztók és a szakma is jobban megismerje és elfogadja ezeket a termékeket.
– Az alkoholmentes párlatokat természetesen ki lehet próbálni önmagukban is – mondja Tripolszky András –, de ezek a termékek legfőképp kevert italokhoz lettek kitalálva, önmagukban nem nyújtják azt az ízélményt, amit alkoholos társaik.
Mint ahogy a legtöbb terméknél, itt is vannak minőség- és árbeli különbségek.
A magyar italfogyasztási kultúra negatívan befolyásolja az alkoholmentesek forgalmának növekedését – azt inkább a low abv, azaz az alacsony alkoholtartalmú italokra lehet építeni –, a no alkohol szavatossága egyelőre sok helyen a polcon lejár.

Az alkoholmentes párlatok elvben magukban is fogyaszthatók, de elsősorban koktélokhoz fejlesztik ki őket
Kell az edukáció
– Az ismert márkáknak nem csak az az előnyük, hogy a fogyasztók bizalmat szavaznak nekik – fejti ki Bárány Péter –, de a brand nevéről asszociálni lehet az ital jellegére is. A termékekre a szabályoknak megfelelően nem lehet ráírni például, hogy alkoholmentes „gin”, vagy hogy ginízű, így hát kommunikálni is nehéz egy új no-low márkát. Ugyanakkor egy ismeretlen márkánál előny lehet az újdonság ereje és sokszor a kisüzemi jellege.
Egy alkoholmentes gin önmagában fogyasztva semmilyen élvezeti értéket nem nyújt, emiatt nagyon sokat kísérleteztünk azért, hogy a Búzavirág alkoholmentes „gin” ugyanazokat az ízjegyeket hozza magával, mint az eredeti változata. Az alkoholmentes spiritek szavatossági ideje a gyártástól számított egy év, és még a legnagyobb márkáknál is kísérleti fázisban vannak a szavatosságot érintő fejlesztések.
– A gyártók sok esetben az alkoholos „égető”, „melegítő” hatását is reprodukálják – húzza alá dr. Pálffy László –, chilli, gyömbér, bors és hasonló erőteljes fűszerek segítségével. Az alkoholmentes párlatok ízvilága rendkívül különböző, így az egyik tonikkal működik kitűnően, a másik inkább gyömbérsörrel vagy grapefruit szódával harmonizál.
Alkoholmentes párlatoknál én nem beszélnék minőségi kategóriákról; nem fogunk például évjáratos vagy XO és egyéb minőségre utaló megjelölésekkel ellátott termékeket találni. Ahogy alkoholos társaiknál, az ár itt sem feltétlenül tükrözi a minőséget vagy az ízvilágot. Lejárati idő helyett szavatossági időt találunk általában az üvegeken. Megromlani nem tudnak, de a frissességük, erőteljességük idővel csökkenhet.
Szerencsére itthon is már rengeteg jó minőségű alapanyag elérhető, legyen szó akár minőségi gyümölcspürékről vagy teákról, ízesített szódákról. Az alkoholmentes párlatok komoly előnye a komplex ízvilág és a nagyon alacsony vagy zéró cukortartartalom. A gin-tonik népszerűsége hazánkban töretlen, és nagyon könnyű alkoholmentes párlattal ízletesen és ízlésesen elkészíteni. Ahogy egyre több ízvilágban érhetők el no-low termékek, úgy nyílnak meg az ajtók a komplexebb alkoholmentes italok – akár egy alkoholmentes Negroni – felé is.
– A mixerek folyamatosan keresik azokat a prémium italokat – összegez Takács Iván –, amelyek önálló karakterrel is bírnak. Az alkoholmentes párlatok italokba keverve mutatják meg igazán a karakterüket. Egy jó alkoholmentes párlatnak összetett és kiegyensúlyozott aromája van, nem túl édes, és nincs benne mesterséges vagy vizes utóíz. Ha egy ital túl egyhangú vagy túl harsány, az koktélokban sem fog jól működni.
Ezeknek a termékeknek általában nagyon hosszú a lejárati idejük, több év is lehet, felbontás után viszont érdemes odafigyelni a tárolásra, mert érzékenyebb összetevőik, például a természetes kivonatok, idővel veszíthetnek intenzitásukból. //
Zebra ivás
A zebra ivás az alkoholfogyasztás mérséklésének egyre népszerűbb taktikája, amely során az ember egy alkalom keretein belül váltogatja az alkoholos és az alkoholmentes italokat – a fiatalabbak szokták alkalmazni, különösen hosszabb társasági eseményeken: felelősségteljesek, de nem mondanak le teljesen az ivásról.
A kifejezés az Egyesült Királyságból származik, de világszerte kezd divatossá válni; elsősorban annak a növekvő trendnek a következménye, hogy a fogyasztók – egészségük megőrzése céljából vagy wellbeing okokból – tudatosan csökkentik szeszfogyasztásukat, bár a motiváció lehet akár spórolás is, vagy próbálkozás az alkoholmentes italok új világának felfedezésével.
A társasági élet hangsúlya az alkohol-központúságról egyre inkább az aktivitásalapú élmények felé tolódik, a szeszfogyasztás megkurtítása pedig nem a szórakozás visszafogását jelenti. Egy friss kutatás szerint a szigetországban a fogyasztók több mint egynegyede alkalmazza a „zebra ivást”. Az 1 + 1-re módszer – egy alkoholmentes ital egy alkoholos ital után – azt jelenti, hogy a fogyasztók egy ivási alkalom során gyakorlatilag a felére csökkentik az alkoholfogyasztásukat.
Mindez jó lehetőséget jelent az alkoholmentes márkák forgalmazói számára is a terjeszkedésre: termékeiket vonzóbbá és jobban elérhetővé tehetik mind a meglévő, mind az új fogyasztók számára.
A márkaszerep növelésének egyik adekvát, mégis rendkívül kreatív módja az inkluzív (részvételre ösztönző, mindenkinek lehetőséget biztosító) italfogyasztásnak nevezett rendszer, mint amikor például a mixer ugyanabból a spiritmárkából készít három közel egyforma koktélt, amelyek mindössze abban különböznek, hogy a márka 0,20 vagy 40% alkoholtartalmú változatából készültek.
Valami hasonló nagyüzemi változatban: a viszonylag új, 2022-ben indult System seltzermárka kevert csomagolásban is árusítja termékeit: az alkoholmentesből, az 5%-osból és 8%-osból 4-4 palack található egy kartonban. //
Kapcsolódó cikkeink
Szennyeződés ellen, fenntarthatóság mellett
A tisztítószerek és takarítóeszközök piacán a fenntarthatóság, a technológiai fejlesztések…
Tovább olvasom >Ruhák, illatok, érzelmek
Hogyan lehet egy öblítő egyszerre hatékony, illatos és fenntartható? A…
Tovább olvasom >A tisztaság új dimenziói
A mosószerpiac az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül, amelyet…
Tovább olvasom >További cikkeink
Több mint kétszáz program a szombathelyi AGORA tavaszi kínálatában
Több mint kétszáz programot – közte koncerteket, színházi előadásokat, családi…
Tovább olvasom >Túlélőtojás – A nap képe
A Wyoming-i szupermarketben összerakják a balesetes tojásosdobozok túlélőit, és kis…
Tovább olvasom >