Tiltakoznak a visszaváltási díj csökkentése miatt a kereskedők

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 08. 01. 12:10

Az Országos Kereskedelmi Szövetség megdöbbenéssel értesült arról, hogy a MOHU egyoldalú döntéssel a felére akarja csökkenti a visszaváltott palackok után az automata rendszert üzemeltető kiskereskedőknek járó díjat. Az OKSZ az intézkedés azonnali visszavonását kezdeményezi, mert a visszaváltás a nagy kereskedelmi láncoknál eddig is veszteségesen és rosszul üzemelt, miközben ők erejükön felül álltak helyt, hogy a vásárlók mindebből a lehető legkevesebbet érzékeljék.

A MOHU 2025 július 31-én arról tájékoztatta partnereit, hogy 2025 szeptember 1-től új díjszabást alkalmaz, amely kevesebb, mint a felére csökkenti a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű kereskedelmi egységeknek eddig járó palackonkénti díjat. 

Az érintett kiskereskedelmi egységek – hiper- és szupermarketek, diszkontok – váltják vissza a visszahozott palackok kétharmadát. A Szövetség számításai szerint a jelenlegi kezelési díj sem fedezi a felmerülő költségeket, a díj csökkentése pedig további évi 6,5 milliárd forint bevétel kiesést okozna. Az érintett kiskereskedelmi láncoknál a kötelező visszaváltás eddig is veszteségesen üzemelt, az erről szóló szakértői vizsgálat szerint a díjat minimum 10 forintra kellene emelni ahhoz, hogy fedezze a kereskedelem jogszabályok által előírt feladatainak költségeit. 

Tovább rontja a kiskereskedelem helyzetét, hogy a gépek sokszor elromlanak, és a beérkezett palackok elszállítása, valamint a működtetéshez szükséges eszközök ellátása is akadozik, mindez pedig rendszeres fennakadásokat, a vevőknek pedig kellemetlenséget okoz az áruházakban. A tulajdonos MOHU nem biztosítja a gyártó által szükségesnek tartott évi kétszeri nagytakarítását sem. Az eleve alultervezett kapacitású gépek a magyar forgalomban túlterheltek, így a takarítás elmaradása is gépleállásokhoz vezet. Emellett a MOHU nem tesz eleget a tájékoztatási és edukációs kötelezettségének sem, így az emberek gyakran rosszul használják a gépeket, ami ugyancsak meghibásodásokhoz vezet. 

A visszaváltási rendszer sikere elsősorban a közreműködő kiskereskedőknek köszönhető, akik erejükön felül álltak helyt akkor is, amikor a MOHU nem biztosította teljeskörűen a működési feltételeket. Ehhez képest visszatetsző, hogy a MOHU kerüli a párbeszédet a kiskereskedelem szereplőivel, hiszen semmilyen előzetes szakmai egyeztetés nem történt a partnerekkel.

Az OKSZ mindezekért kezdeményezi az egyoldalú díjmódosítás azonnali visszavonását, és az indokolt költségeket fedező árazás kialakítását. 

 

Kapcsolódó cikkeink