Így borozunk mi

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 12. 01. 20:37

A magyar bor új marketingkommunikációját közösen dolgozta ki a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT). Boraink újrapozicionálásához vezető első lépés az objektív helyzetértékelés, ezért végeztetett nagyszabású piackutatást borfogyasztási szokásainkról a HNT, azt megelőzően pedig a bor- és gasztroturizmust is érintő felmérést az MTÜ.

AHNT ősszel a hazai borfogyasztási trendeket kutatta. A szőlész-borász szakmai önkormányzat hiánypótló reprezentatív piackutatást végeztetett a magyar borpiacról és a magyarok borfogyasztási szokásairól. A kutatás eddig még nem használt módszerekkel írja le a belföldi piacot: a fogyasztói szokások elemzése mellett annak mennyiségi és értékbeli arányát is számszerűsíti, valamint kor, nem és fogyasztás szerinti elemzést is tartalmaz. Amellett, hogy a hazai fogyasztók alapvetően magyar bort fogyasztanak, a fröccs hungarikum jellegét is megerősítette a tanulmány.

A piackutatás alátámasztja a szőlész-borász szakmai önkormányzat ágazati stratégiájában megfogalmazott álláspontját, miszerint a borágazat több pusztán mezőgazdasági ágazatnál. A hazai utazók többségének a bakancslistáján szerepelnek a magyar borvidékek. A magyar bor megismertetéséhez, de a hazai közösségi bormarketing egyik pilléreként is egyaránt szükség van tehát a borturizmus fejlesztésére.

Ahogy arról már írtunk, a szőlő- és borágazati stratégia célkitűzése a piacképes, fenntartható szőlő- és bortermelés. Ennek megvalósítása érdekében a HNT kézzelfogható eszközöket kíván biztosítani az ágazat szereplőinek. Az 1500 fős, személyes megkérdezésen alapuló reprezentatív felméréssel újabb célkitűzés teljesült. Légli Ottó, a HNT elnöke így fogalmazott:

– Ezzel egy újabb folyamat első lépését is megtettük, hiszen tudatos tervezés csak helyzetértékelést, objektív elemzést követően történhet; a kutatással a keresleti oldalt, a piacot ismertük meg így. A következő lépés annak felmérése, hogy a borászatok hogyan értékelik saját pozíciójukat a piacon, hol képzelik el magukat a jövőben.


Légli Ottó
elnök
HNT

Az MTÜ egy ugyancsak a közelmúltban végzett kutatása azt vizsgálta, mit vesznek tekintetbe a magyar utazók, amikor utazást terveznek. Az eredmények alapján a bor- és gasztronómiai élménykínálat sokszínűsége, a helyi látványosságokkal és speciális programokkal együtt befolyásolják a döntést – évszaktól függetlenül. Az ügynökség céljai közé tartozik az is, hogy megmutassa, nemcsak nyáron érdemes bejárni Magyarországot, továbbá a kiemelt turisztikai desztinációk ismertségének növelése, a bor- és gasztroturizmus népszerűsítése, valamint a magyar bor imázsának emelése, a borvidékek megismertetése. //

Kapcsolódó cikkeink