Tesztüzemben az online árfigyelő adatbázis – együttműködik a munkacsoport a kiskereskedelmi láncokkal
Július elsején indul az online árfigyelő adatbázis. A Gazdasági Versenyhivatal, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium és az Igazságügyi Minisztérium által létrehozott munkacsoport – az Agrárminisztérium képviselőivel együtt – kedden azokkal a kiskereskedelmi láncokkal egyeztetett, amelyek kötelezően csatlakoznak majd az online árfigyelő adatbázishoz. A megbeszélésen elhangzott: a rendszer készen áll a tesztelésre. A kiskereskedelmi cégek képviselői kifejezték: mindenben támogatják a rendszer elindulását és megkezdik a teszteléshez szükséges adatok feltöltését, annak érdekében, hogy elindulhasson a rendszer július elsején.
Március 23-án jelentette be a Gazdasági Versenyhivatal és a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, hogy a Kormány támogatja Rigó Csaba Balázs, GVH-elnök versenypártolási-, illetve az inflációt csökkentő javaslatát és nemzetközi példák alapján online árfigyelő adatbázist hoznak létre. A mielőbbi megvalósítás érdekében pedig a GFM és a GVH közös munkacsoportot hozott létre, amelyhez áprilisban az Igazságügyi Minisztérium is csatlakozott. A munkacsoport tevékenységében részt vesz továbbá az Agrárminisztérium és a Központi Statisztikai Hivatal is.
Az együttműködő felek azt várják, hogy a lakosság, a vásárlók számára elérhetővé váljon egy olyan adatbázis, mely lehetővé teszi számukra a fogyasztói árak átlátható összehasonlítását. Az árfigyelő adatbázis használata így jelentősen erősíti az átláthatóságot, megismerhetővé teszi a különböző árképzési gyakorlatokat, megakadályozza a túlárazást. A szolgáltatás végső soron – a fogyasztók érdekeivel összhangban – hozzájárul a kiskereskedelmi szektorban a piaci verseny fokozásához, összességében pedig elősegíti, hogy az év végére egy számjegyűre mérséklődjön az infláció.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium május 8-án jelentette be, hogy a Kormány elfogadta a munkacsoport által kialakított keretrendszert. Eszerint július 1-jén indul az online árfigyelő rendszer, amit a Gazdasági Versenyhivatal működtet majd. Az adatbázis kezdetben több mint 60 termékkategóriában szereplő élelmiszer árát fogja tartalmazni, többek közt: sertéscomb, fehér kenyér, 1,5 százalékos ESL tej, trappista tömbsajt, lédig idared alma, virsli, margarin, vaj, spagetti tészta. Az intézkedés a legnagyobb kereskedelmi üzletláncokra vonatkozik kötelezően, az árfigyelő rendszerbe ugyanis azok a kereskedők kötelesek adatot szolgáltatni, amelyek nettó éves árbevétele meghaladja a 100 milliárd forintot. Az elektronikus rendszerhez ugyanakkor önkéntesen azok a kereskedők is csatlakozhatnak, amelyekre a kötelező adatszolgáltatási kötelezettség nem vonatkozik.
A munkacsoport a megvalósításba bevonta a kötelezően csatlakozó kiskereskedelmi láncokat, illetve a kereskedőket tömörítő szakmai érdekszövetségeket is. Ennek keretében június 6-án, kedden, az Agrárminisztérium épületében a rendszerbe történő adatszolgáltatás menetéről, a rendszer indulás előtti teszteléséről, illetve a további fejlesztési irányokról egyeztettek a munkacsoport és a kiskereskedelmi láncok képviselői.
Kapcsolódó cikkeink
AM: január 1-től megújult a termelők védelme
Év elejétől újabb, a tisztességes üzleti kapcsolatokat elősegítő szabályok javítják…
Tovább olvasom >Rigó Csaba Balázs: több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki 2024-ben a GVH
Több mint négymilliárd forint bírságot szabott ki idén a Gazdasági…
Tovább olvasom >Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett
A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >