Tesco, szennyezett csirke és a tanulságok
A Baromfi Terméktanács a kereskedelmi logisztikai központokba kihelyezett ellenőrzést sürget, miután a Tescóban szennyezett csirkét talált egy vásárló. A termékeket kivonták a forgalomból, a kereskedelmi lánc megfizette a bírságot, amelyet továbbhárított arra a magyar cégre, amelyiktől a terméket vásárolta. A Világgazdaság Online utánajárt annak, ki és hol követett el hibát az ügyben.
Az elmúlt napokban számos médium számolt be arról, hogy a TESCO dunaújvárosi áruházában bélsárral szennyezett csirkét találtak még szeptember közepén. A magyar MasterGoods által szállított, összesen 295 kilogrammnyi, potenciálisan szennyezett terméket az áruházlánc megsemmisítette, a már az eladótérbe került árut pedig eltávolította. A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MSZH) 850 ezer forintos bírságot és 50 ezer forint eljárási költséget rótt ki az ügyben, amit a Tesco kifizetett.
A cég ott követte el a hibát, hogy nem ellenőrizte darabonként az érintett árut – mondta el a Világgazdaságnak Iglódi-Csató Judit, a Tesco kommunikációs igazgatója. Hozzátette: az inkriminált csirke egy több száz tonnás szállítmány része volt, amelyet három magyar gyártótól szerzett be az áruházlánc. Mint mondta, a húsok több tízkilós csomagokban érkeznek az áruházhoz, a szennyezés pedig csak az egyik ilyen egységcsomagra korlátozódott.
Az áruház saját ellenőrei a beérkező termékmennyiség 5-10 százalékát ellenőrzik, ebben az esetben a szennyezett áru a teljes mennyiség 1 százalékát sem tette ki és valóban elkerülte a vizsgálók figyelmét. Iglódi-Csató Judit hozzátette: a bírságot áthárították az esetért felelős MasterGoodsra. A Tesco nem változtat ellenőrzési mechanizmusán, mivel a minőségellenőrzési standardjai a kellően szigorú brit irányelveket követik. A kommunikációs igazgató arra számít, hogy a közeljövőben is fokozott ellenőrzésre kerül sor az áruházláncnál, mivel biztos információja van arról, hogy az illetékes szervek utasítást kaptak a multinacionális cégek fokozott vizsgálatára és bírságolására.
A Tesco egyébként támogatja a Baromfi Termék Tanács azon javaslatát, mely szerint állandó felügyeleti egységeket kell felállítani a láncok logisztikai központjainál, hogy az MGSZH már az átvételkor ellenőrizhesse a termékeket. Igaz, hogy a felügyelők távolról sem tudnának minden szállítmányt ellenőrizni, de a jelenlétük is segíthet az esetleges visszaélések megakadályozásában – véli Földi Péter, a szervezet szaktanácsadója, aki szerint bizonyos szabálytalanságok már a termékek dokumentációjából láthatóak.
A Terméktanács becslése szerint az évente forgalomba kerülő teljes baromfimennyiség 4-5 százaléka magyar áruként kerül a polcokra, holott nem Magyarországon állították elő. Az ilyen „félrecímkézett” húsokkal Földi Péter tapasztalata szerint főleg a piacokon találkozhatnak a fogyasztók, viszont a Terméktanács úgy látja, továbbra is garantáltan megbízhatóak azok a termékek, amelyeken a szervezet emblémája szerepel. Földi Péter szerint a mostani ügyben szereplő cégnél a zsigerelő berendezés meghibásodása idézte elő a hibát, amit már a gyártáskor észlelni kellett volna.
Azon kívül, hogy gusztustalan, a szennyezett csirke elsősorban azért veszélyes, mert a hazai baromfiállomány egy része még mindig szalmonellával fertőzött, annak ellenére, hogy a vonatkozó uniós irányelv szerint 2010 december 12-től csak olyan csirkehús kerülhet forgalomba, amelyben semmilyen szalmonella baktérium nem mutatható ki – emlékeztet Dömölki Lívia, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület élelmiszer szakértője.
Igaz, a szalmonella nem jelent veszélyt, ha a húst megfelelően átsütik, főzik, illetve mélyhűtik, mivel a kórokozó nem viseli el a hőterhelést. Dömölki Lívia szerint a Tesco súlyos hibát követett el, a nagy áruházláncok esetében általában is gondot jelent, hogy az árut olyan személyzet helyezi ki az üzletbe, aki nem tud vagy nem akar foglalkozni annak minőségével. A szakértő szerint fontos, hogy az MGSZH rendszeresen ellenőrizze a gyártókat is, méghozzá a teljes előállítási folyamat tekintetében, az üzemekben szűrhetőek ki ugyanis azok a hiányosságok, amik azután a fentihez hasonló esetekhez vezethetnek – összegzi a tanulságokat a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >Díjemelés a Magyar Postánál: ennyibe kerülnek majd a leggyakoribb postai szolgáltatások 2025-ben
A Magyar Posta célkitűzése továbbra is az, hogy hatékonyan és…
Tovább olvasom >Nébih: rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat hívott vissza az LPP Hungary Kft.
A SINSAY márkájú, rénszarvasmotívummal ellátott kerámiatálat a termékről leváló fóliaréteg…
Tovább olvasom >